Avatar billede gchris5 Praktikant
10. februar 2008 - 19:31 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Ønskeseddel til ny NAS/SAN

Ftp adgang (eksternt)
Http med Mysql og php (internt/eksternt afhængigt af behov og indstillinger)
Interne disks, køling med lavt lydniveau.
Gerne mulighed for at tilslutte eksterne USB diske
Netværkstilslutning skal være 1 Gbit/s interfaces
Skal kunne bruges uden at der installeres software på de PC'ere der skal tilgå NAS'en og uafhængigt at operativ system.
Mulighed for at streame musik, video m.m. fra NAS'en (Er ikke helt klar over om fuktionaliteten har et navn?).
Bruger adgang skal være på mappe niveau og ikke på drev/disk.
Prisniveau: 1000 – 1500 Kr.

Nogen der har et godt bud?

- Gchris5
Avatar billede leif Seniormester
10. februar 2008 - 20:47 #1
Du har mange krav og intet budget :-)

NAS = Network Attacted Storage
SAN = Storage Area Network

Du vil jo i bund og grund have en server men uden penge !
Avatar billede Six Nybegynder
10. februar 2008 - 21:01 #2
Jeg vil foreslå dig en synology ds207+ - den er godt nok 400 kr. dyrere end dit budget.. men den virker :)
Avatar billede Six Nybegynder
10. februar 2008 - 21:02 #3
og du kan godt tilgå den, ved at mappe mapper fra ds'en som netværksdrev på din maskine
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. februar 2008 - 06:40 #4
Helt enig med Fjappe! Synology er gode produkter. Har selv en CS407e. Og den kan alt det du efterlyser :)
Avatar billede gchris5 Praktikant
11. februar 2008 - 13:26 #5
fjappe/snabeljan: Lyder spændende. Kigger på det senere i dag. Slet ingen dårlige erfaringer?

Leif: Ved godt hvad NAS/SAN betyder og er, men nogle af producenterne bruger de to forkortelser i flæng ;o) Og det er jo en ønskeseddel, så må jeg jo se om det er beløbet eller ønskerne der skal justeres på :o)

Jeg venter lige og se om der kommer flere bud.

Men foreløbig tak.
Avatar billede Six Nybegynder
11. februar 2008 - 15:26 #6
eneste dårlige erfaring jeg har med min ds207+ er bittorrent klienten der er indbygget. Den er noget af det mest elendige der eksisterer. Men det siges at i en ny firmware vil dette blive forbedret, da mange mennesker har brokket sig over den på synology's forum. Klienten skulle blive forbedret i første kvartal af 2k8. Så den må være lige på trapperne :) - men du har ikke nogle krav om bittorrent - så nej, ingen dårlige erfaringer mht. du forespørger :)
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. februar 2008 - 15:37 #7
Enig med fjappe!

Jeg synes at dens Photo-station har været temmelig langsommeligt med at opbygge thumbnails, men det skulle også blive bedre i den nye version!

Og den nye FW får du med i prisen :) Jeg var positivt overrasket, da jeg købte min og første gang jeg opgraderede fw, var der pludselig helt ny software og nye muligheder i det gamle :D

...
Avatar billede gchris5 Praktikant
24. februar 2008 - 17:00 #8
Vil I lægge et svar, så får I lov at dele!
Avatar billede Six Nybegynder
24. februar 2008 - 18:24 #9
Kommer her :) - hvad valgte du som løsning ?
Avatar billede snabeljan Nybegynder
24. februar 2008 - 19:09 #10
Ja - vi er da nysgerrige :)
Avatar billede gchris5 Praktikant
27. februar 2008 - 19:00 #11
Jeg har ikke valgt noget endnu.

207+ er favorit, men der findes jo også produkter fra QNAP....
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 19:13 #12
De gode erfaringer har jeg hørt mange steder, men der er også mange er har erfaring med at harddiskene ikke bliver kølet nok i synology's kasser, og ganske enkelt futter af. :(

>Mulighed for at streame musik, video m.m. fra NAS'en (Er ikke helt klar over om fuktionaliteten har et navn?).

Det hedder en mediaserver.
Avatar billede justrace Novice
27. februar 2008 - 19:14 #13
Kig evt. også på LaCie.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
28. februar 2008 - 17:47 #14
takker for points :)
Avatar billede Six Nybegynder
28. februar 2008 - 18:02 #15
Takker for point. Så vidt jeg har læst, har Qnap's produkter en rigtig god bt klient indbygget, men jeg har intet at bygge det på, udover det jeg har læst :) (Tror det var pc world der havde en test af en Qnap for 3-4 måneder siden..

Qnap: http://www.pcworld.dk/art/9132?page=1
Synology 207+: http://www.pcworld.dk/art/9269?page=1
Avatar billede peterql Nybegynder
01. marts 2008 - 01:32 #16
Jeg har en DS-207 kørende og er meget glad for den. Jeg har sat to HDD i den, som er sat op som spejl, altså ikke ekstra plads men høj sikkerhed.
Herudover har jeg en USB disk på, som der tages backup på hver nat.
Den nye software der er på trapperne (findes pt. i beta) ser også rigtig god ud. De klagepunkter brugerne har haft rettes op. Min personlige anke har været manglende PS3 understøttelse, men det kommer nu.
Derudover er der god backup af klient-pc'ere, iTunes-server (som jeg selv bruger), MySQL og webserver (som jeg ikke bruger) og meget andet.
Alt i alt et temmeligt omfattende produkt med mange muligheder og god support. Der usendes løbende nye versioner af FW der tilføjer nye faciliteter og/eller retter problemer der måtte være. Personligt bruger jeg maskinen lidt banalt, så jeg har såmænd kun været ked af det med PS3 i et par måneder (jeg fik en PS3 ved juletid).
Jeg har haft en Tvix tilsluttet og det virkede fint.
Jeg ved at QNAP har fået gode anmeldelser, men jeg tror at til prisen slår Synology den med en hestemule. Så QNAP er da noget man skal kigge på også - hvis de også opdaterer FW er der sikkert en lille kamp om at have detbedste produkt, så på en given dag kan det da godt være at QNAP er foran - hvem ved.
Alt i alt kan begge produkter leve op til dine krav, personligt ville jeg stadig vælge Synology - den lille hvide æske er simpelt hen bare for nuttet....
Avatar billede peterql Nybegynder
01. marts 2008 - 01:44 #17
burde måske nævne at min 207 altid er tændt og varetager al disklagring fra 5 pc'ere. Der er to 500 Gb WD diske i den (WDC WD5000YS-01MPB1 ), den larmer ikke så meget og er aldrig løbet varm. Systemtemperaturen er ca. 45 C og de to HDD's ligger på 44-48 C (ja der er også temperaturfølere i den, så man kan se hvordan det står til via en webbrowser). Man kan via WEB få adgang til sine mapper, det har jeg også brugt.
Avatar billede gchris5 Praktikant
10. marts 2008 - 17:54 #18
peterql hvis du lægger et svar i http://www.eksperten.dk/spm/821435, så får du lidt point...

Jeg har været ude og købe. Det blev en QNAP TS-209 Pro!

Tak for hjælpen.

- Gchris
Avatar billede snabeljan Nybegynder
11. marts 2008 - 19:12 #19
Så vil vi (her på tråden) glæde os til at høre lidt info om hvordan den kører !!!!