Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 18:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af lukket lan til spil

Vi er en lille sportsforening som vil prøve at afholde et lan-party for de "store drenge", men da ingen af os ledere er it-nørder har vi brug for hjælp. Vi forudsætter at alle deltagere har samme spil og at vi ikke skal bruge internetadgang. Håber at vi kan hjælpes i gang. På forhånd tak.
Avatar billede olsen2001 Nybegynder
06. februar 2008 - 19:08 #1
I skal bruge en router eller en switch så i kan komme på samme LAN. Så ska i blot sørge for at i er på samme subnet
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 20:14 #2
øh, subnet? kommer det ikke af sig selv?
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 20:15 #3
Vi har en 16-ports switch :-)
Avatar billede ejldk Nybegynder
06. februar 2008 - 20:18 #4
Hvilke spil skal i spille?
Hvor mange deltagere er i?
Fx ved CS 1.6 skal man for det meste bar sætte en switch op, plugge alle stik i, og hoste et game. Der kan dog opstå nogle problemer, fx mellem Vista og XP, men det sker MEGET sjældent hvis man bare spiller CS.
Det kan dog nemt blive en kedelig aften, hvis i bare skal sille CS.
Har i andre spil i tankerne?
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 21:10 #5
vi regner med at det er CS der skal spilles. Om det er 1.6? der må jeg være dig svar skyldig. Spiller ikke selv. Når du skriver " hoste et game " mener du så at det er en pc der starter spillet op og resten så efterfølgende kommer med?
Avatar billede fedora Nybegynder
06. februar 2008 - 21:18 #6
Start med at koble en router til switchen, derved undgår i at ALLE skal sætte en fast ip-adresse på deres computer og at de konflikter. Så er i også udenfor problemet med subnet.
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 21:23 #7
Bare så jeg ikke er den eneste der ikke forstår:-) lad sige at vi har 10 pc`er som alle skal spille samme spil. Alle 10 kobler sig på switchen, men hvor kommer routeren så ind? Beklager, men det er meget nyt for mig...
Avatar billede fedora Nybegynder
06. februar 2008 - 21:27 #8
Når du sætter de 10 computere ind på switchen (uden routeren), så står de fleste computere som standard til at automatisk at hente en ip-adresse, men fordi der ikke er en router (eller DHCP server) på netværket, så vil computerne ikke få en ip-adresse og så skal man rundt til alle computere, for at opsætte ip-adresser. Men ved at sætte en router på switchen, så vil routeren sørge for at der bliver delt en ip-adresse ud til computerne. IP-adressen er nødvendig for at computerne kan snakke sammen, og de skal være på samme net. Så routeren gør opsætningen nemmere og mindre besværlig.
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 21:33 #9
Kan jeg bruge min trådløse router (den har rj45 stik bagpå) og hvordan "sætter" jeg den til switchen?
Avatar billede fedora Nybegynder
06. februar 2008 - 21:35 #10
Ja du kan godt bruge din trådløse router. Sætter er måske et forkert ord fra min side, men du tager et netkabel (RJ45 stik) og forbinder de switchen og routeren med denne.
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 21:37 #11
Skal routeren kun forbindes med switchen eller skal den pc som skal " bestemme" tilsluttes routeren?
Avatar billede fedora Nybegynder
06. februar 2008 - 21:41 #12
Du kan nøjes med at forbinde routeren til switchen, routeren har en indbygget DHCP server.

Lille illustration:

Router -- Switch --- Computer

Du kobler routeren til switchen, og computerne forbinder du med switchen. Alle kan lave et spil (være host), så det skal du ikke tænke over.
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 21:43 #13
nu går jeg ud fra at man på denne side samler point... Hvordan tildeler jeg dem til den jeg vil? Tak for svarene nu tror jeg at jeg kan klare mig - måske :-)
Avatar billede fedora Nybegynder
06. februar 2008 - 21:46 #14
Du kan give point når alle dem du vil give point har lagt et svar. Til venstre for hvor du skriver vil der være en liste med dem der har lagt et svar. Du kan så vælge at afvise de svar du mener ikke er brugbare eller acceptere ved at markere navnene.

Et svar herfra.
Avatar billede fedora Nybegynder
06. februar 2008 - 21:49 #15
Du er altid velkommen til at spørge igen, hvis der er noget, som du er i tvivl om.
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 21:49 #16
Tak herfra - du har modsat andre formået at forklare mig hvordan jeg skal sætte det op. :-)
Avatar billede avgif Nybegynder
06. februar 2008 - 21:50 #17
Jeg regner med at lave en lille prøveopstilling her hjemme med 4 pc`er så ser jeg om det virker..
Avatar billede fedora Nybegynder
07. februar 2008 - 19:19 #18
Ok, det lyder meget fornuftigt i mine ører :)