Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 15:49 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Hjælp, kan ikke boote min Vista

Jeg har prøvet at udskifte én af min diske (ikke den hvor vista ligger) men da jeg tog disken for at sætten en ny og større i ville den ikke boote mere. Selv om jeg sætter den gamle i igen vil den ikke boote. Det der kommer frem er "GRUB4DOS" et promt lig det gamle dos.

Kan nogen hjælpe mig med at boote min maskine op igen.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 16:00 #1
Du må jo tidligere ha haft noget Linux installeret, eller ????
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 16:05 #2
Jeg har aldrig haft Linux installeret, kun windows..
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 16:07 #3
Jeg holder 2 soft-ice med drys på at den bootloader stammer fra Linux - Har du en DVD-skive med Vista
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 16:13 #4
Ja, men den virker ikke (den vil ikke boote fra den) Da jeg købte maskinen var der XP på maskinen, jeg formaterede og lagde Vista ind. (jeg har faktisk aldrig brugt Linux)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 16:22 #5
Så har du jo ingen garanti for at den ikke har kørt Linux - det kan være rigtig svært at starte uden en Vista skive
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 16:28 #6
Nu har jeg kørt et program der hedder supergrab som jeg fandt, efter gentagende gange skriver maskinen nu "NTLDR is missing" er det mon godt eller skidt.....
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 16:29 #7
Hvordan fik du vista installeret når DVDèn ikke vil boote - hvad har du på den computer du skriver fra nu
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 16:30 #8
Det er hverken enten eller - du har overskrevet din MBR og det letteste er at låne en Vista skive til at reparere med
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 16:30 #9
Det er en ny bærbar med vista. den anden kan jeg faktisk ikke huske hvordan jeg fik den til at virke, tror nok jeg bruge en gammel windows version først.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 16:35 #10
OK du har altså en fungerende Vista installation, er det korrekt forstået?
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 16:54 #11
Ja, det er korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 16:59 #12
ØJEBLIK
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 17:07 #13
Hvis du ikke har en Vista skive kan jeg kun komme i tanker om en metode og det er ved at rippe din MBR fra den fungerende installation og overskrive din corrupte, hvis jeg skal forsøge at hjælpe skal det foregå med en Livecd så hvis du har mod på det så skal du downloade og brænde www.helgec.dk/insert.iso - brænd filen som et bootimage, boot op på den raske computer med INSERT og meld så tilbage når du er så vidt
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 17:18 #14
Super, jeg henter lige filen
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 17:19 #15
Du fik godt fat i at maskinen nu skriver "NTLDR is missing" og ikke start op i GRUB
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 17:23 #16
Ja det betyder blot at nu kikker den efter en XP installation
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 17:24 #17
ok.
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 17:29 #18
Ok, nu har jeg bootet på den og den er ved kopier noget linux,
Jeg ved det er et dårligt tidspunkt nu vor jeg endlig har fået hjælp men jeg skal desværre lige op og hente noget takeaway (tornedorér (:O)
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 17:32 #19
Nu er den færdig med at kører, men har skrevet en masse om "cannot creat symlink ´/usr/share/insert-remote/busybox/"filnavne"
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 17:38 #20
Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener - har du ikke fået et skrivebord med en browser??
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 18:54 #21
Tilbage igen, Nej jeg har ikke fået et skrivebord, der kom et plashscreen frem med noget security hvorefter den begynde at kopier nogle filer. og derefter en masse liner og til sidst linien "kernel panic- not syncing: VFS: Unable to mount root fs om unknown-block(8,6)"
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 19:05 #22
Jeg har først tid efter kl 21:00 - var det på den raske eller den syge maskine - prøv evt. at taste F2 når INSERT booter og herefter vælger du FAIL SAFE
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 20:47 #23
Nu har jeg prøvet F2, og der sker heller ikke det store ved det, den skriver en masse andet og stiller sig ude i DOS og blinker
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 20:54 #24
Jeg kan lige bruge tiden til at fortælle hvad hvordan problemet opstod. : Jeg har 2 SATA diske i maskinen én på 40GB som kører Vista og én på 250GB som bruges til lagering. Jeg ville skifte den på 250GB ud med én på 500GB, så jeg var inde i disk administrator for at kigge og kom til at ændre disken på 250GB til Dynamisk drev. Da jeg prøvede at rebootede var det sket!!.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 21:02 #25
Der er ikke noget der hedder DOS i LINUX - har du prøvet at boote med cdèn på den raske computer for at se om den opfører sig normalt - under alle omstændigheder så må du kun ha din 40 GB disk tilsluttet - du har jo mistet filtabellen på den anden
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 21:10 #26
Ok, jeg prøver lige igen, men er det muligt at rede filtabellen på den anden disk det sådan set den jeg er mest bekymret for (MEGET BEKYMRET)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 21:12 #27
Ja men det kræver at vi kan boote op på den skide cd - noget der aldrig er problemer med
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 21:19 #28
SÅ er der sgu kommet en menu !!
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 21:22 #29
På den syge eller raske??
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 21:24 #30
Jeg har pillet den store ud og sat den lille med vista i maskine. ændre i bio til kun have en lille tilkoblet
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 21:27 #31
Du er altså nødt til at svare på det jeg spørger om, jeg beklager men jeg kan ikke gætte mig til det halve
Du bør overveje at bruge den telefon det er en temmelig speciel manøvre vi skal til at lave, meld tilbage om du er instillet på at bruge telefonen (gratis)
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 21:29 #32
Under alle omstændigheder, har du router med kabelforbindelse så du kan forbinde begge computere??
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 21:30 #33
Ja men det jeg da. hvad skal jeg ringe ?
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 21:32 #34
Jeg har trådlås internet.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 21:32 #35
Du skal boote op på den RASKE computer med INSERT og når du har bootet op og du kan se skrivebordet skal du ringe 74 82 61 52
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2008 - 21:35 #36
Så vil jeg håbe at du har en USB nøgle
Avatar billede hatc11 Nybegynder
03. februar 2008 - 21:37 #37
Ja det har jeg da også. jeg booter lige den raske
Avatar billede hatc11 Nybegynder
04. februar 2008 - 02:20 #38
Helge, Tusinde tak for din hjælp. du gjorde et kanon forsøg på at rette op på disken.
Hvis du lige smider et svar, så vil jeg gengælde med nogle på points.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2008 - 07:10 #39
:o)
Avatar billede hatc11 Nybegynder
05. februar 2008 - 13:17 #40
Hej Helge, Jeg har ENDELIG fået kontakt med disken. Jeg måtte bare igennem adskillige genstart af Live-CD´en indtil jeg fik arbejdsskærmen frem. her måtte jeg så igen adskille gange kører testdisk også i udvidet "search" til der kom noget frem som jeg kunne skrive på ved hjælp af "write" dernæst smed jeg den over i en ekstern disk og kunne med list lirke de savnede data over på min bærbar.
Helge, tusinde tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2008 - 16:41 #41
Ja men lad os få nogle flere af disse solstrålehistorier fremfor at lægge spalteplads til de utilpassede profiler som er uden for pædagoisk rækkevidde og hvis eneste aktiv består i at svine folk til med anonyme karmaer
God vind fremover