Avatar billede p_burns Nybegynder
03. februar 2008 - 08:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad æder min harddisk?

Jeg kan ikke forstå at den interne disk efter genstart af computeren frigøre op imod 1,5 gigabyte.
Hvad kan æde al den plads? P2P, opdateringer ??

Burns
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. februar 2008 - 08:36 #1
Er der nogen speciel grund til at du gerne vil forstå dette ?

Maskinen opretter stier HVER gang du foretager dig noget.
-et hav af data der indsamles i TEMP-filer.

Disse slettes ved genstart.

Desuden tager din hukommelse en del af harddiskpladsen, som nulstilles ved genstart.
---

Du kan rydde op i meget rod ved at;
-Åbn "Diskværktøj"
-vælg din harddisk i dialogen til venstre "Macintosh HD" eller hvad du nu kalder den!
-klik på knappen "Reparer tilladelser"

-efter dette vælger du i samme program fanebladet "SLET"
-"Slet ledig plads" som frigør mere harddiskkapacitet ved at samle dine filer.

Go fornøjelse . . .
Avatar billede p_burns Nybegynder
03. februar 2008 - 09:23 #2
Takker, er klar over tmp files, men synes bare det lød af rigtig meget.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
03. februar 2008 - 09:56 #3
Takker for points.

Ja. Det er meget, men efter "oprydning" som beskrevet herover, fylder disse meget mindre . . .
Avatar billede egonspock Seniormester
03. februar 2008 - 16:51 #4
Prøv et program som OmniDiskSweeper til at se hvilke mapper, der fylder:
http://www.omnigroup.com/applications/omnidisksweeper/

Det er formentlig blot din virtuelle hukommelse, der fylder. Der er en teknisk gennemgang her:
http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Conceptual/KernelProgramming/vm/chapter_7_section_1.html
Hvis du har for lidt RAM, dvs. mindre end 3-6 GB og har mange programmer eller vinduer/faner åbne og ikke genstarter hver uge hober der sig desværre en smule op henover tid, for at spare tid, når du skal åbne et program du allerede har haft åben. Det er et komplekst men meget smart koncept som alle moderne styresystemer benytter sig af. OS X er blevet en smule bedre for hver version til at håndtere dette, men kræver også mere og mere. Det kan sagtens blive til meget mere end 1,5 GB. Jeg bruger MenuMeters fra http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/ til at følge med. (i Memory-modulet.)

Jeg forstår ikke en brik af hvad æblenet skriver, for for det første fylder stier stort set ingenting, og hvordan de skulle oprettes hver gang der sker noget ved jeg heller ikke. Der bliver skrevet i logfiler, men det er ikke stier. Der er heller ikke et hav af data, der indsamles i tempfiler i forhold til hvad der fylder i andre filer, som f. eks. Cache-filer. Temp-filer slettes ikke ved genstart af computeren men ved lukning af programmer mens cache-filer kun slettes når man beder om det, evt. ved at programmerne selv holder styr på hvor meget de må fylde og hvor gamle de må blive.

Hvad reparer tilladelser har med problemet at gøre ved jeg heller ikke og Slet ledig plads samler ikke filer, da det ikke er et defragmenteringsprogram, men blot er et program til at slette data rigtigt, så man ikke risikerer at der bliver gendannet følsomme data fra en evt. stjålet maskine. OS X defragmenterer i øvrigt automatisk. Der bliver under alle omstændigheder ikke mere plads af at man udfører de to rutiner. Hvis man endelig vil af med en smule af de logfiler, der langsomt fyldes, kan man bruge programmer som Yasu fra http://jimmitchell.org/projects/yasu/ eller Onyx fra http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/download.html og udføre vedligholdelsesinstrukserne/unix-scriptene De kan slette gamle logfiler, selvom det næppe er dem, der fylder.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. februar 2008 - 05:35 #5
Hej egonspock.

Tak for dit SVINEN mig til.
Læs venligst 5. linie i mit svar til p_burns:

Desuden tager din hukommelse en del af harddiskpladsen, som nulstilles ved genstart.

Det er jo desuden ikke sikkert at p_burns gider alt dit tingeltangel, hvis han i forvejen drilles lidt af mangel på HD-plads og hukkommelse. Vel ?

Og jeg kan godt forstå du ikke fatter hvad jeg skriver. Der er ikke et eneste hardcore Mac-nørd-ord iblandt sætningerne i mit svar.

Det akkurat som om du ikke har forstået konceptet ved at svare på et simpelt spm!
-eller hvad ?
Avatar billede egonspock Seniormester
06. februar 2008 - 21:04 #6
Hej æblenet,

jeg er ked af at have tråd dig over tæerne, men du kan vel sagtens fortælle hvilke stier det er der fylder så meget (bare en sti der fylder eller en mappe hvor de mange stier fylder op!!), hvilke temp-filer, der bliver slettet når man genstarter (bare navnet på en af dem) og hvilke temp-filer, der fylder meget mindre når du reparerer tilladelser (bare navnet på en fil, der bliver mindre af at reparere tilladelser) og sletter ledig plads (og bare navnet på en fil, der bliver mindre af at slette ledig plads!).

Det er jo det du skriver og det er det jeg ikke tror at du kan svare på. Hvis jeg troede på det ville jeg ikke have skrevet min kommentar, men jeg lærer gerne, for det er den måde at vi kan hjælpe hinanden bedre på.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
07. februar 2008 - 05:33 #7
Jeg kunne måske bare godt tænke mig at du fremover svarer for dig selv og ikke på mine vegne . . .

Det er jo ikke første gang du kommenterer mine svar!
-og jeg tror bestemt ikke på at du er ked af noget som helst.

Hold dig til formålet og hold ellers din k...
-ingen bryder sig om at blive honoreret med ussel omtale.
Avatar billede egonspock Seniormester
07. februar 2008 - 07:02 #8
hej æblenet,

Når der ikke er fakta bag dine svar, får du desværre ikke bedre behandling. Og det er ikke et spørgsmål om valg af "Mac-nørd-ord", det er et spørgsmål om at svare faktuelt korrekt. Ellers er der jo ikke meget ekspert i det her ;-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
07. februar 2008 - 08:30 #9
Dine empatiske evner giver jeg ikke meget for idet;
-svaret til dette spørgsmål kræver mere ro om natten til spørgeren end Mac-links til mere forvirring.

Det drejer sig ofte om at læse mellem linierne, når en bruger spørger.

Han var (mener jeg) IKKE interesseret i alle dine mange forskellige programmer, som bare ville ha skabt yderligere forvirring på hans maskine.

Han ville bare høre om der var noget man kunne gøre for at få den megen plads som virtuel hukommelse sluger, brugt til noet fornuftigt.

Jeg gav ham et svar.

Du burde måske acceptere at ikke alle svar indeholder lige mange fakta!
-men hjælper brugeren ud fra brugerens synspunkt.
Avatar billede egonspock Seniormester
07. februar 2008 - 14:16 #10
Når du skriver at din "oprydning" gør at temp-filer fylder meget mindre, så er det jo noget vås, og det holder bare ikke i et forum af eksperter. Derfor kan du skrive lige så meget mellem linjerne som du vil uden at det bliver mere rigtigt af den grund. Vil man have styr på sin Mac må man sætte sig ind i den og ikke blot opdigte historier.

Fakta er og bliver det man skal forholde sig til.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
07. februar 2008 - 14:27 #11
Dine filer i Application Support udvider sig med brugen af programmet.
-midlertidigt.

Disse kaldes i daglig tale TEMP-filer.

Er der mere om din Mac du gerne vil vide ?
Avatar billede p_burns Nybegynder
07. februar 2008 - 14:59 #12
Jeg må nu give Egonspock ret. Der var ikke nogle af dine oprydningsfif der gav mere plads. Jo, den virtuelle hukommelse blev selvfølgelig tømt ved genstart, men diskværktøj gav ingenting.
Jeg værdsætter stadig al respons. Både hurtige som dybdegående. Så no offence, aeblenet og stadig tak for hjælpen.
Avatar billede egonspock Seniormester
09. februar 2008 - 05:23 #13
p_burns: undskyld at jeg sådan forstyrrer svaret fra æblenet, men det var simpelthen for langt ude til at jeg kunne lade det passere. Jeg håber at jeg bidrager med lidt faktuel viden, selvom det uvilkårligt bliver noget nørdet.

Æblenet: Det var dog en interessant oplysning, der bare igen ikke er korrekt.

Mit udgangspunkt var din erklæring om at : "Maskinen opretter stier HVER gang du foretager dig noget.
-et hav af data der indsamles i TEMP-filer. Disse slettes ved genstart."

I din seneste kommentar omtaler du filer i Application Support som om det var tmp-filer. Du skriver godt nok ikke hvorvidt det er /Library/Application Support eller ~/Library/Application Support du taler om, men det gør nu ikke nogen forskel. Der er ingen, og jeg gentager ingen TEMP-filer i Application Support, der vokser af normal brug af maskinen og som bliver slettet ved genstart.

Hvis du har et program kørende og det (i øvrigt fejlagtigt) bruger Application Support som Cache-mappe, så kan det være at mappen bliver mindre når man afslutter et program - hvilket intet har med genstart at gøre - men kun hvis programmet selv sletter for filer i den mappe ved afslutning af programmet. Hvis det skulle være tilfældet kan det hjælpe at genstarte programmet, ikke computeren. Har du et program, der opfører sig på den måde? Jeg har i nærheden af 400 programmer installeret og ingen af dem misbruger Application Support-mappen på den måde, men jeg kan da sagtens blot være uheldig ikke at have den slags programmer. Jeg skal gerne tage imod lærdom hvis du kan give mig navnet på en fil i Application Support, der opfører sig på den måde fra et program, der ofte er installeret på en Mac. (Jeg har programmer, der bruger deres ~/Library/Application Support-mappe til deres databaser, men de slettes ikke ved hverken genstart af programmer eller computer.)

Jeg tror du forveksler TEMP-filer med Cache-filer, som du finder i ~/Library/Caches eller i /Library/Caches eller nogle gange i ~/Library/Preferences eller /Library/Preferences. Disse slettes når programmerne finder det smart eller i det omfang at man har indstillet programmet til at gøre det, nogen gange ved afslutning af et program. Der findes yderligere en rigtig /tmp-mappe, der formentlig bliver tømt ved genstart, men den fylder næppe mere end nogle få megabyte, hvis der da ikke er noget rigtigt galt.

Alt i alt har dit svar med filerne i Application Support stadig intet med genstart af computeren at gøre.

Det eneste der for alvor giver gevinst ved at genstarte, er den virtuelle hukommelse og den er slem nok, især på maskiner uden tilstrækkelig med hhv. RAM og harddisk-plads. Her kan det være en fordel at installere nogle ekstra programmer som dem jeg nævnte for at kunne følge med i hvad der sker. Man kan også f. eks. i Finder vælge Gå->Gå til mappe... og så skrive /var/vm og trykke Gå til og derefter slår listevisning til med æble-2, så kan man se hvor meget plads den virtuelle hukommelse fylder. (Man må for guds skyld ikke slette noget i den, da det vil bringe computeren i alvorlige problemer, så det er meget sikrere at bruge et program som MenuMeters til at følge med om det er et godt tidspunkt at genstarte eller ej, når den virtuelle hukommelse er vokset til et for højt niveau.)

Det kan godt ske at nogen hellere vil forsøge at være empatisk og fortælle historier om nisser for at berolige folk, men det er fakta der tæller, og dem må man holde sig til. Når vi er ved det empatiske, så forstod jeg ikke din nedladende attitude fra starten, hvor du indledte med: "Er der nogen speciel grund til at du gerne vil forstå dette ?" På eksperten forsøger vi - forhåbentlig alle at blive klogere, og vi accepterer ikke blot historier fra de varme lande ligesom den med stierne der fylder. Det kunne endda være at andre end spørgeren blev klogere henad vejen. Jeg har f. eks. gravet meget rundt i mine filsystemer i aften blot for at få bekræftet at Application Support bliver brugt til det, det forventes at blive brugt til, så jeg har selv lært en smule :-)

P.S. Æblenet: du er rigtig god til at give en masse råd om at bruge programmer. Bliv endelig ved med det, men lad være med at forsøge at give råd om noget du egentlig ikke har nogen viden om, men kun tror om, at du ved noget. Jeg klukker stadig over de stier, der fylder så meget...