Avatar billede marville Nybegynder
25. januar 2008 - 22:01 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

dobb. space fortolkes som et enkelt space

Jeg har et lille administrationsmodul til en side, der henter oplysningerne fra en mySql db.
nu vil jeg gerne lave nogle simple overskrifter, bare ved hjælp af mellemrum; altså -    bruger      tid      score
Det vises fint i admin. modulet, men ikke på siden! Her er der kun et mellemrum pr. 'overskrift'. Er der nogle der ved, hvordan man løser dette? altså at flere mellemrum fortolkes ja, som flere mellemrum?

På forhånd mange tak
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2008 - 22:07 #1
Flere fortløbende mellemrum fortolkes i enhver HTML-standard som eet mellemrum. Det er der ikke synderligt at gøre ved (ud over at få ændret HTML-standarderne, og det vil jo tage lidt tid, og være lidt besværligt).

Indtil videre kan man dog erstatte hvert mellemrum med   og så får du de mellemrum du vil have, men jeg erindrer dog en diskussion for år tilbage om at det egentlig ikke skulle være hensigten med   - det virker dog for tiden, så brug det.

Olebole, der kan sine standarder forfra og bagfra og fra siden, kommer sikkert forbi og fortæller hvordan det i virkeligheden ser ud....
Avatar billede doktoren001 Juniormester
25. januar 2008 - 22:09 #2
Kunne du evt. bruge tabeller til at dele det op? du kunne jo lave et loop med en tabel så den kun skal laves en gang. Måske jeg har misforstået spørgsmålet. Hvis dette er tilfældet gider du så lige prøve at omformulerer og sende igen?
Avatar billede marville Nybegynder
25. januar 2008 - 22:18 #3
Det med at bruge   tænkte jeg var en mulighed .. men da jeg ikke er særlig skarp i php, prøvede jeg nogle hokus pokus -forsøg ved hjælpe af ereg_replace,
men kan man bruge ereg_replace, og så overrule enkelt space?
Og hvis ja, send mig meget gerne et eksempel.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2008 - 22:21 #4
Du kan altid bare

$s="Sommer,    sommer      og      sooool";
print str_replace($d," "," ");
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2008 - 22:22 #5
Ok, ok, jeg har forstået. Ikke $d, men $s.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2008 - 22:23 #6
Ooops, ja, nej, jeg husker ik' så godt

print str_replace(" "," ",$s);
Avatar billede marville Nybegynder
25. januar 2008 - 22:43 #7
Du har tabt mig! Hvad tænker du jeg skal ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. januar 2008 - 22:56 #8
Det ved jeg ikke - hvad vil du - hvad prøver du på - hvad er din kode (den relevante del)?
Avatar billede marville Nybegynder
25. januar 2008 - 23:42 #9
Du skrev nogle posts.. men blandet med noget: " ja, nej, jeg har forstået "... Alle de linjer giver sikkert mening, hvis du gad hjælpe med at samle dem til én. Mit spørgsmål kan jeg ikke rigtigt forklare bedre end at jeg vil have fortolket flere <space> som flere mellemrum.
Avatar billede roenving Novice
26. januar 2008 - 02:54 #10
Har du ikke bare prøvet den sidste, som er den mest gennemrettede ?-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2008 - 08:28 #11
Sommetider snakker jeg bare med mig selv ;)

Vis os et par linier kode, hvor det går galt med de mellemrum. Så kan vi prøve om vi kan sætte det ind.
Avatar billede marville Nybegynder
30. januar 2008 - 20:11 #12
undskyld det sene svar! Det virker fint og tak for det - MEN ved du så hvorfor den dropper mine linjeskift? Dvs. min tekst blir 1400 km langt i stedet for at
teksten ombrydes (som var tilfældet inden jeg gjorde som du foreslog).
Hvis du ikke ved det - må du bare svare, så smider jeg nogle point din vej :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2008 - 20:57 #13
Jeg samler slet ikke på point, tak.

Liniskift, som du fx kan se i notesblok, skifter ikke linie i HTML. Der skal du bruge HTML-tagget: <br>
Avatar billede marville Nybegynder
30. januar 2008 - 21:51 #14
Så langt er jeg med .. men jeg prøvede at freestyle lidt i din kode og så skrive:
print str_replace("\n","<br>",$s);  og herefter blev min linje bare ved (horisontalt) ydermere lavede den dobb. linjeskift. Siger det sig noget? Hvis du ikke samler på point tør jeg jo næsten ikke spørge om mer' :)  (NB! Synes mit spm. hooker op til min opstartsproblemstilling; derfor opretter jeg ikke et nyt (spm.))
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2008 - 21:59 #15
Det er såmænd helt i orden.

Men det er svært at gætte hvad det er du præcis spørger om. Du vil bevare flere mellemrum, så de vises som flere mellemrum, men samtidig få browseren til at skifte linie ved mellemrum, hvis linie ellers bliver for lang.

Man kan ikke skifte linie i en &nbsp; - det siger navnet.

Flere " " efter hinanden vises som een.

Man kunne erstatte "    " (4 mellemrum) med " &nbsp; &nbsp;" men hvis linien så deles ved et " ", kommer der &nbsp; forrest på næste linie.  (Prøv forøvrigt vis kilde på dette spørgsmål og se hvad eksperten.dk har fundet på)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2008 - 22:00 #16
Ja, ok, de har erstattet "    " (4 mellemrum) med "&nbsp; &nbsp; " - det er nok egentlig meget fornuftigt, nu jeg tænker nærmere efter ;)
Avatar billede marville Nybegynder
30. januar 2008 - 22:15 #17
Tænk sig, at det alligevel er så simpelt .. 2x "  "  = 2*&nbsp;
Alt fungerer!! 1000 1000 tak ..