Avatar billede hcm Nybegynder
18. januar 2008 - 02:59 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Installere ny harddisk - fdisk /dev/sdc unable to open

Hejsa,
Er ved at loebe toer for plads paa min linux box, saa jeg taenkte at jeg ville koebe en sata controller (pci) og en sata-disk, og smide det i. Men nu er problemet at jeg ikke kan faa kontakt til disken... Den bliver fundet som /dev/sdc i harddrake, men i discdrake kommer den ikke op. Har proevet fdisk, men den siger unable to open.
Saa jeg antager at kortet er blevet fundet og installeret korrekt, og at problemet er med disken. Men er det en korrekt antagelse?

Jeg bruger pclinuxos 2007.
Hvis der mangler yderligere information, saa giv besked.

Jeg er ikke nogen haj til linux. Jeg ved ca nok til at vaere farlig for mig selv!
Avatar billede mfalck Praktikant
18. januar 2008 - 03:21 #1
hvad siger:

dmesg| grep sdc
Avatar billede hcm Nybegynder
18. januar 2008 - 03:28 #2
Det skal jeg svare dig paa lidt senere... Sidder paa arbejde nu, og de har desvaerre blokeret for ssh og vnc... Vender tilbage om nogle timer.
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2008 - 09:35 #3
Umiddelbart så lyder det som om at disken er fundet korrekt...

Men spørgsmålet er om den virkelig ligger under /dev/sdc, du kan muligvis prøve med cfdisk istedet, dog tror jeg ikke det gør den store forskel :)
Avatar billede hcm Nybegynder
18. januar 2008 - 10:06 #4
cfdisk: Fatal error - cannot read disk drive
hvis jeg vaelger en ikke installeret disk /dev/sdj siger den cannot open disk drive, saa der er en forskel...

dmseg | grep sdc kommer ikke op med noget, men den finder sdb...
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2008 - 10:37 #5
Kan da godt tænkes den hedder sdb så..
Den anden er det en IDE der er der ligger på /dev/hda ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
18. januar 2008 - 10:39 #6
Er du egentlig root ?
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 12:26 #7
Prøv - fdisk -l  -> enter (du skal være root
Avatar billede hcm Nybegynder
18. januar 2008 - 21:43 #8
ja, jeg goer det som root, og der er en sda og sdb allerede...
Den kommer ikke op i fdisk -l
Avatar billede hcm Nybegynder
18. januar 2008 - 22:17 #9
der er ingen ide drev i maskinen, kun 2 (forhaabentlig snart 3) sata diske
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2008 - 22:39 #10
"Den kommer ikke op i fdisk -l" Noget er vist galt
Avatar billede hcm Nybegynder
18. januar 2008 - 23:40 #11
Altsaa der kommer ikke noget op vedr. sdc i fdisk -l :-)
Der kommer info om mine andre to diske
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2008 - 09:43 #12
Hvad sata controller er det ??...
Avatar billede hcm Nybegynder
19. januar 2008 - 09:56 #13
hmmm. ja godt spm. En no-name, men siden jeg har to, kan det vaere problemet?
Har vaeret noedt til at ta' den helt ud af maskinen, da min anden disk begyndte at opfoere sig maerkeligt...
Avatar billede lassebm Nybegynder
19. januar 2008 - 10:25 #14
Det er bare siden den ikke finder den med dmesg, men du godt kan se den med harddrake bl.a.
Avatar billede hcm Nybegynder
19. januar 2008 - 10:40 #15
ja, jeg kan se den med harddrake, men ikke med diskdrake...
Avatar billede lassebm Nybegynder
25. januar 2008 - 12:16 #16
Er du kommet videre??...
Avatar billede hcm Nybegynder
27. januar 2008 - 12:22 #17
ja og nej... Jeg har koebt nyt bundkort saa jeg ikke laengere behoever sata controlleren, men ved installation med den nye hardddisk sker der underlige ting. Systemet er meget ustabilt, og naegter pludselig at boote. Saa jeg tager disken tilbage og faar en ny...
Smid svar zyphon og helgec, saa kan I dele point for indsatsen...

takker!
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2008 - 13:42 #18
:o)
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. januar 2008 - 14:17 #19
OK!
Avatar billede hcm Nybegynder
29. januar 2008 - 21:25 #20
Jeg laerte da lidt af det her :-)
Takker for indsatsen