Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2008 - 15:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indstillinger vedrørende brug af proxyserver og aktive netværk

Hej eksperten!

Jeg anvender den samme laptop hjemme som på min skole. Dog bruger jeg trådløst netværk derhjemme og kabelnet med proxy-konfiguration på skolen. Derfor ønsker jeg at skrive et lille program, hvormed jeg via ét klik kan ændre hele min konfiguration.

Jeg har allerede fundet og testet registreringsnøglen for proxykonfiguration med RegEdit, men hvad er nøglen eller konfigurationsfilen (eller hvor indstillinger ellers lagres) for aktive netværk? Desuden har jeg brug for at hvide, hvordan jeg giver mit program rettigheder til at ændre de nødvendige nøgler? Jeg har før været ude for, at mine programmer crashede, fordi de ikke kunne skaffe sig adgang til de relevante nøgler (paranoide Windows).
Avatar billede davidfossil Nybegynder
23. januar 2008 - 00:00 #1
Jeg har lige lusket lidt rundt i min registreringsdatabase, og dette er hvad jeg fandt: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet002\Control\Network
(Kig evt. også i andre lignende stier hvor 002 udskiftes med andre tal.)

På en god gammeldags Windows XP vil dit program have alle de rettigheder som du har når du eksekverer programmet. Windows Vista har jeg ingen erfaring med, men min indtryk er at alting er lidt mere besværligt her.

Har du overvejet blot at implementere dit "program" som en .REG fil? Hvis alle ændringerne der skal foretages hører til registreringsdatabasen vil dette formentlig være den letteste løsning.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
23. januar 2008 - 00:07 #2
Forresten kan du da lige få nedenstående link, såfremt du ikke allerede skulle kende til Regmon: http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/systeminformation/regmon.mspx

Dette gratis tool er ganske nyttigt når du har brug for at vide hvad et eller andet program læser eller skriver fra din registreringsdatabase. Faktisk brugte jeg selvsamme tool til at finde den sti jeg nævner i min post herover.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2008 - 00:28 #3
Lyder godt... Jeg kikker lige på det i morgen.
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2008 - 17:27 #4
Kan du være lidt mere specifik med hensyn til registreringsnøglerne? Nu har jeg rodet lidt rundt med dem, men kan ikke finde de rigtige.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
05. februar 2008 - 22:14 #5
Beklager det sene svar. Hvad jeg gjorde, var blot at køre ovennævnte Regmon mens jeg deaktiverede og genaktiverede et af mine netkort. Af loggen blev jeg ledt over til den nævnte sti til et sted i regbasen som så ud til at det kunne være det rigtige. Jeg har desværre ikke meget mere at tilføje, men vil anbefale at du evt. selv giver Regmon et forsøg og ser om det kan lede dig andetsteds.

Held og lykke med projektet! :o)
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 00:06 #6
Hm. Teknisk set har jeg stadig ikke fået svar på mit spørgsmål - jeg skal kende den præcise nøgle, for at kunne bruge det til noget.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 00:07 #7
Jeg gider ikke selv indstille det gennem et andet program hver gang, jeg logger på - så kan jeg jo lige så godt fortsat sætte det op gennem Windows selv. Det smarte ville netop være at lave et program, der med én indstilling kunne ændre de relevante settings.
Avatar billede davidfossil Nybegynder
15. februar 2008 - 17:16 #8
Beklager hvis jeg ikke formulerer mig præcist nok: Det omtalte Regmon bruges til at overvåge hvad der læses og skrives fra dit registry. Start Regmon, aktiver/deaktiver dit nætværk via Windows' interface, gennemse loggen i Regmon og se om du kan finde ud af hvad der er sket.

Dette er noget jeg forestiller mig at du gør én gang. Når du så har fundet ud af hvad aktivering/deaktivering af dit netværk betyder for dit registry kan du skrive et script eller program til automatisering af processen.

Jeg håber at du er med nu :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2008 - 18:40 #9
Nå, sådan :o)
Lyder meget mere fornuftigt!
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2008 - 17:11 #10
Screw this. Jeg har alt for mange projekter i gang og når sikkert aldrig at gøre noget ud af det her.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2008 - 17:12 #11
Dvs. lukket.