Avatar billede jon3 Nybegynder
14. januar 2008 - 20:32 Der er 26 kommentarer

bios død efter flash

Efter jeg flashede min bios på min bærbare computer, har den inden boot spurgt efter password. Jeg har ingen idé om hvorfor den spørger efter dette og kan ikke finde fænomenet beskrevet på nettet.
Jeg har kontaktet forretningen hvor den er købt, der siger at motherboardet skal skiftes.

Er der nogle kloge hoveder der har en idé?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. januar 2008 - 20:39 #1
Hvad har du prøvet..?
-
er det et bios password.?
tit afhæning hvilket mærke, er der 2 slags passwords, et administrativt, og et bruger. Er der et bruger password, kan tit godt slette det, ellers ikke.

Men det er nødvendigt at skifte bundkort, det er blot bios, som skal skiftes,..
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2008 - 21:00 #2
Havde du mulighed for at gemme den gamle BIOS da du flashede, og gjorde du det?
Ellers se om du kan finde en ældre version og flashe den ind.

Endelig ligger der værktøjer på UBCD der muligvis kan fjerne det password, jeg har dog ingen idé om hvordan.
http://www.ultimatebootcd.com
Avatar billede jon3 Nybegynder
14. januar 2008 - 21:01 #3
Nu er der både et biospassword og et opstartspassword så maskinen ikke kan komme til at boote. Biosen er fra phoenix og computeren er en bærbar lavet af Compal GL30.
Jeg har prøvet med på nettet foreslåede backdoor passwords til phoenix bioser, ingen har virket. Biosen er angiveligt ikke noget man bare skifte på bærbare?
hvad er tit?
Avatar billede jon3 Nybegynder
14. januar 2008 - 21:02 #4
til fromsej: Jeg kan ikke boote maskinen og ikke umiddelbart komme til at aktivere cd el harddisk.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. januar 2008 - 21:15 #5
hvad er tit..O)...godt spm.!
-
Men hvordan ved du at der er ...både et biospassword og et opstartspassword .?
når du ikke kan komme forbi, bios password.?
-
Jeg ville tage hdén ud, og kopiere alt over på en anden hd. Så er dataérne i det mindste reddet.
Men hvad du prøvet, har du prøvet bare at trykke `enter´ når den be´r om password.?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2008 - 21:16 #6
Nej, sorry det kan jeg godt se.
I bundkortmanualen, hvis du har en såden, se om der er en mulighed for at resette CMOS, det kan måske gøre tricket, ellers er jeg løbet tør for forslag.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. januar 2008 - 21:19 #7
... så kan du formatere, også er du ude over..et opstarts password.
-
Hvor gammel er den. er der stadig garanti.?
Hvis, så brug den.
Og hvorfor skulle du flashe bios.?
-
Er det en ældre maskine, så ville jeg skille den ad. Tage bios ud, prøve at starte den,..og det vil den selvføli ikke, slukke, også sætte bios tilbage.
Den metode, har før virket, feks. på gamle stationærer compaq´s.
Men der er selvfølig den mulighed for, at den er ubruglig bagefter.!!
Avatar billede jon3 Nybegynder
14. januar 2008 - 21:57 #8
Til bartfreak: Smart tænkt med bare at trykke enter, nu har jeg prøvet og det virker heller ikke :-(
Jeg ved ikke om det er forskellige passwords men: når computeren tændes beder den om password inden den forsøger at boote. Hvis jeg klikker F2, kommer jeg til biosstartmenu hvor der også bedes om password. Jeg kan heller ikke klikke F12 for bootmenu. Jeg kan således ikke komme til at formatere noget.
Jeg forsøgte at flash bios, da jeg ville installere vista, og her var en biosopgardering anbefalet.
Til fromsej: I min manual står intet om CMOS. Jeg har dog fundet et billede af bundkortet hvor det ser ud som om, at der er 2 knapcellebatterier på motherboardet. Hvis CMOS nulstilles ved fjernelse af disse, har jeg ingen idé til at komme videre derfra.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. januar 2008 - 22:01 #9
du skal harddisken ud , og sætte den i en boks, eller andet....
-
Du skal se i DIN MANUAL, hvor du sletter det password i bios.
Avatar billede jon3 Nybegynder
14. januar 2008 - 22:07 #10
Biospasswords kan kun slettes i bios'en - og der kan jeg jo ikke komme ind!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. januar 2008 - 22:10 #11
citat "Hvis jeg klikker F2, kommer jeg til biosstartmenu hvor der også bedes om password"....du er der næsten.!!
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. januar 2008 - 00:18 #12
Hvis det er et BIOS password kan du slette det ved at fjerne lader, batteri og knapcellebatteri (du skriver godt nok at det ser ud som om der er 2???)

vent 10 sek. og monter så igen.

MEN..........................

Da forretningen mener at dit motherboard skal skiftes er det nok fordi at det slet ikke er din bios der er password på, men din sikkerhedschip (TPM chip) der er aktiveret.
er der fingeraftrykslæser i din maskine, så prøv at bruge den som "adgangsbillet"

Nu jeg ved ikke hvilken TPM chip du har i din maskine, men nogle chips kan afkodes (via interface til en anden maskine), og andre kan skiftes med en kodeløs chip man køber på nettet. begge dele er svært (specielt den med at skifte chippen da den gamle skal loddes af og den nye skal loddes på, og det er nogle MEGET små ben de har) men det er langt billigere end at skifte bundkortet
Avatar billede heltfin Nybegynder
15. januar 2008 - 07:58 #13
den ene password fingeraftrykslæser den anden er til bios som er låst fra køb som du kan resette som cool_m_f skriver.
Avatar billede jon3 Nybegynder
15. januar 2008 - 11:11 #15
cool_m_f: Slettes hele bios'ens indhold ikke når batterierne fjernes? Hvad gør man så?
Forretningen har ikke set maskinen, blot sagt at det er den eneste måde. Jeg tror ikke de har gjort sig dybe overvejelser.
Det virker desværre ikke med fingeraftrykslæseren, den regnede jeg med kun aktiveredes af windows.
heltfin: Du har ret, det er den computer der er tale om, og det er herfra at jeg mener at kunne se 2 knapcellebatterier.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. januar 2008 - 14:22 #16
nej du sletter ikke bios, kun de indstillinger der er foretaget (deriblandt passwords)

har kigget på det nederste link fra heltfin, syntes slet ikke jeg kan se noget batteri (ud over det store)

hvor er det at du mener at kunne se 2 knapceller?
Avatar billede jon3 Nybegynder
15. januar 2008 - 15:16 #17
cool_m_f: I manualen på side 30. Forstørres billedet, mener jeg at kunne se et knapcellebatteri lige til venstre for chippen ENE. På den nederste printplade ser jeg noget som også kunne ligne en knapcelle lige over batterikontakten helt nederst i højre hjørne.
Avatar billede jon3 Nybegynder
15. januar 2008 - 15:18 #18
Jeg mener i øvrigt at have læst et eller andet sted, at der kan være spænding i maskinen i lang lang tid efter batterier er fjernet, hvorfor man kan risikere at bios'en først slettes efter fx én uge. Og det er lidt ærgeligt at konstatere efter at man har samlet maskinen igen :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2008 - 16:07 #19
Den har helt sikker også et lille batteri til at "holde" på BIOS data, når hovedbatteriet er udtaget eller afladet. Det vil også gøre at den husker BIOS password, så hvis du også tager dette batteri ud, o0g lader den står nogle minutter, så vil den "glemme" password.
Avatar billede jon3 Nybegynder
15. januar 2008 - 16:20 #20
til dragonknigth: hvad gør jeg så når biosdata er "glemt" fra bios?
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2008 - 16:38 #21
Så sætter du batterierne i igen, og går ind i BIOS ved første start, og loader default values.
Avatar billede jon3 Nybegynder
15. januar 2008 - 21:19 #22
Så skal der deles point ud! Skildte maskinenen ad og fandt et fastloddet knapcellebatteri på oversiden har motherboardet. Fjernede det i 10 min og loddede det fast igen. Passwordet fra bios'en var væk og maskinen kører som den skal.
Tak for alle de gode inputs. Alle dem der synes at de fortjener point kan lave et svar!
Avatar billede fromsej Praktikant
15. januar 2008 - 21:30 #23
Det lyder godt.*S*
Jeg skal ikke have point.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2008 - 21:41 #24
Sådan !
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
15. januar 2008 - 21:50 #25
Ingen points tak, bare glad for at du fik den til at virke igen. Det er jo lidt surt hvis det eneste den dur til er som dørstop ;)

MVH
  cool_m_f
Avatar billede heltfin Nybegynder
16. januar 2008 - 06:52 #26
behøves ikke nogle points ,fint det køre nu