Avatar billede fmll Nybegynder
08. januar 2008 - 16:00 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hurtigere opstart og søgning med flere partitioner?

Hej.
Jeg er i tvivl om min pc vil blive hurtigere i opstart og søgning hvis jeg opretter en ekstra partition til feks. billeder video og spil, eller om den faktisk bliver langsommere, da den så skal søge mere end ét sted ved opstart og søgning.
fmll
08. januar 2008 - 19:04 #1
... uha - det er næsten er religion's sag *S*

Min tanke er at lade STYRESYSTEMET + SERIØSE PROGRAMMER ligge i én særskilt partion/Harddisk og dine EGNE DATA (Dokumenter, foto, musik, film, ..) på en anden partion/harddisk...
Ligesom det normalt er fordelt i en bil - tihi...

Som en bonus: Rent backup mæssigt bliver det jo også letterer at overskue. Og hvis STYRESYSTEMET går bananas og skal geninstaleres vil det jo ikke gå ud over nævnte EGNE DATA ...
Avatar billede fmll Nybegynder
08. januar 2008 - 20:23 #3
Hej karise larry.
Ja, jeg er klar over at jeg har en del point der hænger. Som i dette tilfælde hvor jeg ikke kan komme til at give dig point da det bare er en kommentar. Det er ikke uvilje, men jeg er bare ikke særlig god til at opfordre folk til at lave kommentaren om til et svar så jeg kan give point. Det kræver jo også at folk svare på det jeg egentlig spørger om. I dette tilfælde giver jeg gerne point hvis du sender mig et svar på om min pc bliver hurtigere eller langsommere ved opstart og søgning som er mit spørgsmål.
Venlig hilsen
fmll
08. januar 2008 - 20:35 #4
http://expfaq.dk/luk_spm#luk_spm

(Det er go' skik her på E at pænt følge op på stillede spm...)
08. januar 2008 - 20:36 #5
Du ka' lige lade dette spm. hænge lidt for at evt. lade andre komme til med deres kommentarer/svar...

...det er næsten er religion's sag *S*
08. januar 2008 - 20:36 #6
Ping...
(Det var et [svar]...)
Avatar billede fmll Nybegynder
09. januar 2008 - 09:27 #7
Mangler stadig svar på mit spørgsmål..
10. januar 2008 - 18:55 #8
Hvis du opdeler din disk i flere partitioner. Lægger styre system på den første partition, og data på den næste, så vil det tage længere tid at hente data.

Den største største flaskehals på hard disken, er søge tiden. Den tid det tager den at finde det spor, hvor data ligger. Og jo større udslag, jo længere tid tager det. Så hvis du opretter en partition mere, vil din data kommer længere ind på disken, og dermed størrer udslag.
En disks søgetid angives i milisekunder, og man angiver 3 tal. Avarage (gennemsnit), track to track (fra et spor til det ved siden af) og full stroke (Fuldt udslag).
Så det gælder om at have det så langt ude som muligt, og så samlet som muligt.

Så vejen frem til bedre ydelse, er hurtigere og/eller flere diske.
Hvis man vælger flere diske, og har IDE/PATA, så vil man ikke opnå højere hastighed med flere (2) diske, hvis de sidder på det samme kabel.

En data partition kommer til sin ret, hvis du er nødt til at ominstallere dit styresystem, da du så kan formatere, uden at slette data.

Backup, skal du jo altid!! tage. :)
Avatar billede fmll Nybegynder
11. januar 2008 - 18:15 #9
Hej rogerrabbit.
Tak, det var lige præcis det jeg søgte.
Vil du venligst lave kommentaren om til et svar så jeg kan give dig point.
Hilsen fmll
14. januar 2008 - 08:21 #10
Velbekomme :)
14. januar 2008 - 10:46 #11
... men tænk stadig over det praktiske at have SYSTEM og EGEN DATA hvert sit sted/partion/HD ...
14. januar 2008 - 11:03 #12
enig, udfra re-installtions syns punkt.

meen. nu afhænger sådan noget jo af hvordan man bruger sin computer.
nogle mener at en Compaq Presarion er noget værre .....
og at Windows ME, er endnu værre.
Jeg havde en Presario kørende i 5 år med ME, uden at ominstallere.
Avatar billede fmll Nybegynder
14. januar 2008 - 16:52 #13
Jeg har hævet mine points og fordelt dem lidt.
Tak til jer begge..
fmll
14. januar 2008 - 17:10 #14