Avatar billede lordsaxo Nybegynder
08. januar 2008 - 00:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm ved startup, men grafikkort virker

Hej Eksperter.

Jeg sidder med et lille problem: Jeg har samlet en af mine venners gamle computere i et nyt kabinet. Alt er sluttet til, og alle blæsere starter, samt lyset på mobo'et når jeg tænder. Men skærmen får intet signal overhovedet.
Jeg ved det ikke er grafikkortet - har testet med to forskellige grafikkort, som begge virker på den computer jeg skriver fra lige nu. Så vidt jeg ved, burde den kunne starte op, selvom det måske var harddisken der var stået af?

Det virker lidt underligt på mig, for hvis det er motherboardet der er noget galt med, hvordan kan det så starte op, så alle blæsere kører?
Er der nogle, som kan have en ide om hvor fejlen er?

På forhånd tak
Christian Jessen
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 04:29 #1
prøv at tjekke dine ram...
eller noget af det andet hardware som sidder i maskinen
08. januar 2008 - 08:34 #2
.... har muligvis ikke helt forstået hvad du skriver *S* men er det ligemeget hvilket grafikkort på sætte i PC'en så er der ingen reaktion ? Heller ikke POST/BIOS billed ?
Avatar billede peet-49 Novice
08. januar 2008 - 08:50 #3
Prøv at reesette bios på bundkortet.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 09:04 #4
heh ja reset af bios er nok det bedste sted at starte ;)

det sagtens være defekt ram ellerr muligvis andet hw som er defekt som er skyld i det...

har selv lige haft problemet med en defekt ram-blok som gjorde præcis det samme, hvor jeg også havde testet med flere forskellige grafikkort...

og når du nu er igang så tjek lige om alle stik og kort er trykket ordentligt på plads ;)
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 09:06 #5
http://www.memtest.org/

kan bruges til at teste ram
Avatar billede bobber0001 Nybegynder
08. januar 2008 - 09:13 #6
Har bundkortet en indbygget grafik-chip?
I de fleste tilfælde vil der så være en skærm-udgang på selve bundkortet.

Jeg har før været ude for, at BIOS'en som standard brugte denne udgang, og derfor vises kun sort skærm på udgangen fra grafikkortet.

Prøv at slutte skærmen til denne.

Ellers vil jeg som før nævnt foreslå en reset af BIOS.

Hvis der sidder mere end et RAM-modul i computeren, vil jeg foreslå at tage alle pånær et modul ud, og så prøve at starte. Hvis det stadig ikke virker, så prøv et andet modul osv.

Kan du hør eom selve harddisken går i gang med at boote? Kommer der et enkelt bip fra bundkortet efter 5-15 sekunder?

Det er ikke sikkert at det er en fuldt fungerende computer der bare har sort skærm, måske kommer den slet ikke videre end at give bundkortet strøm fordi f.eks. CPU'en er defekt.

Kom lige i tanke om en enkelt ting mere. Jeg ved ikke hvor nyt bundkortet er, men jeg har før haft samme problem ved kun at sætte ATX-stikket i, og glemme det lille 4-pin strømstik der ofte sættes i ved siden af CPU'en.

Overvej sidst muligheden for at PSU'en ikke er stor nok, eller at bundkortet simpelthen har udløst sit blå magiske røg.

<\Christopher>
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
08. januar 2008 - 14:38 #7
Hej, tak for svarene. Det giver mig en smule at arbejde med.

Computeren har virket fint før, med præcis samme hardware. Vi er enige om, at man kan resette bios, ved at fjerne det lille batteri, og sætte det på igen, ikk? Så har jeg prøvet det. ;)

Der er ikke indbygget grafikkort i bundkortet, så derfor er dette ikke en mulighed. Strømforsyningen skulle der hellerikke være problemer med, den er temmelig stor, i forhold til systemets størrelse, og har somsagt ikke givet problemer med det før (Det er nok en af de seneste ting der blev udskiftet i systemet).

Jeg vil prøve at teste rammene. Der sidder pt 2 blokke i, så jeg vil lige prøve dem hver for sig.

Når computeren starter, giver den et enkelt bip - ikke andet. Jeg kan ikke høre om harddisken kører, men selv hvis harddisken ikke kørte, burde der da komme et billede op på skærmen, ikk? Jeg får nemlig blot total sort skærm. Og ALLE blæsere kører uden problemer, både CPU, grafikkort osv.

Men mange tak for jeres svar, jeg prøver lige at rode lidt videre med det, ud fra de ting i har skrevet der, og vender tilbage med resultaterne, hvis jeg ikke kan få det til at virke. ;)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2008 - 03:29 #8
reset a bios er korrekt...

jo der burde komme billede på skærmen selvom harddisken ikke kører...

men du kan jo pille alt af bundkortet som ikke er nødvendigt for at få billede på... så som harddisken, cd/dvd drev og ekstra pci hvis der sidder nogle... bare for at udelukke at det er nogle af de ting...

og du er sikker på det ikke er skærmen eller ledningen mellem skærm og computer som er problemet ?
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
09. januar 2008 - 13:19 #9
Ja, jeg er sikker på at det ikke er skærmen eller kabel, da det er testet med min normale computer.

Jeg prøver det du siger, med at pille alle komponenter fra, som ikke er nødvendige for selve opstart..
Avatar billede lordsaxo Nybegynder
22. december 2009 - 19:10 #10
Lukker lige denne alt for gamle tråd. Jeg fandt vidst aldrig nogen løsning, og mener jeg endte med at kasere computeren og bruge delene der virkede i andre.. Desværre er det ved at være så lang tid siden jeg ikke rigtig husker hvad der skete med computeren, så desværre aldrig nogen løsning på problemet. Men tak for svarene ;)