Avatar billede jensch Nybegynder
07. januar 2008 - 22:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gl bootHDD i ny PC driller.

Jeg har en PC hvor HDD er SATA. Jeg har forsøgt at monter en IDE disk samtidig i maskinen. Denne disk er en tidligere bootdisk fra en anden maskine. Den får min pc til at genstarte med mellerum, eller jeg mistænker den fordi den bla. optræder som C drev i DriveXML og mit C drev på SATA optræder som D drev i samme program. Hvor får jeg formateret drevet så det ikke længer opfattes som et bootdrev. I gamle dage kunne man grundformatere kan jeg huske, har dog ikke noget program der kan den slags. Nogen forslag?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. januar 2008 - 22:52 #1
Du skal blot i bios ændre første hdd til SATA disken. Det burde være nok. Det er lidt forskelligt hvordan det gøres.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. januar 2008 - 22:53 #2
Og ellers burde du blot kunne gøre formateringen via diskhåndtering.
Avatar billede jensch Nybegynder
07. januar 2008 - 23:29 #3
Ja men den booter jo sådan set godt nok fra SATA disken, synes nu heller ikke man kan vælge andet hardisk i bios, ikke om det skal være SATA eller IDE.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2008 - 04:45 #4
jeg ville nok kigge lidt på Helgecs livecd og gparted når der skal rodes med partitioner...

http://helgec.dk/livecd.html
http://helgec.dk/livecd.html#S%E5dan%20bruger%20du%20gparted
http://helgec.dk/gparted.html
Avatar billede senik4u Nybegynder
10. januar 2008 - 09:19 #5
Blot en ide hvad med at jumpe dn gl. disk til slave?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
20. januar 2008 - 13:26 #6
senik4u: Det hjælper ikke, hvis IDE er sat til at blive læst først.
Avatar billede senik4u Nybegynder
20. januar 2008 - 14:59 #7
Kan duu så ikke ændre boot sekvensen så det er SATA disken der skal bootes op på før IDE?
Eller ny ide hvis du har en start diskkette fra en Win 98 kan du køre en fdisk på drevet
Avatar billede jensch Nybegynder
26. september 2011 - 17:58 #8
.