Avatar billede olholm Nybegynder
05. januar 2008 - 17:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Printer C5

Hvordan instalerer jeg en printer i C5 ( DOS version )
Den gamle printer HP offecijet G85 kørte fint men jeg kan ikke få den nye HP Deskjet F380 til at virke. Hjælp PLEASE
Avatar billede olholm Nybegynder
05. januar 2008 - 17:36 #1
der er version V 4,51
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2008 - 10:16 #2
Hvor går det galt... - og hvad har du gjort for at få den tidligere til at virke?

Problematikken opstår som oftest fordi ny printere er med USB, og ikke parallel, som jo er den eneste port "dos" kan skrive til.

Jeg kender ikke de to printermodellers interne specifikationer, så lidt hjælp om porttype ville hjælpe :-)
Avatar billede olholm Nybegynder
06. januar 2008 - 11:56 #3
den gamle G85 kørte usb og det gør den nye også. det var ikke mig selv der instalerede den gamle printer så jeg ved ikke hvordan den blev instaleret.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2008 - 14:27 #4
Prøv at gå ud i en kommandoprompt og skriv "Net use"

Så får du en liste over "delte" enheder, og jeg gætter på at LPT1 er "mappet" til en netværksprinter. Det er måden at snyde på - DOS kender jo ikke noget til netværksprintere, men kan dog skrive til en virtuel LPT1 port.

Kommandoen vil så være:

Net use lpt1: \\computernavn\printerdelenavn /persistent:Yes

"Computernavn" er navnet på computeren hvor printeren er installeret, og "printerdelenavn" er det navn der er valgt for deling af USB printeren (som maks må være 8 karakterer!).

Hvis den er "mappet" i forvejen, skal den først slettes med:

net use lpt1: /delete
Avatar billede olholm Nybegynder
06. januar 2008 - 22:45 #5
Jeg har set under printeropsætning i C5 at der ved den gamle HP G85 står LPT et sted og noget med en port 3. jeg kan først tjekke det i morgen da jeg ikke er hjemme i dag
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2008 - 08:53 #6
Så skal du bare skifte ovenstående LPT1 ud med LPT3
Avatar billede olholm Nybegynder
07. januar 2008 - 16:34 #7
dukomentet bliver sendt til den rigtige printer nu men der står fejl i udskriver og dukomentet bliver ikke udskrevet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2008 - 17:10 #8
Har du delt den ny printer - og har du ændret "mappingen" til den rigtige printer?

Hvis du har det, så tror jeg desværre ikke du kan bruge den ny printer, for så forstår den ikke "ASCII" print...
Avatar billede olholm Nybegynder
07. januar 2008 - 17:49 #9
ja jeg har delt printeren men hvad mener du med "mapperingen"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2008 - 18:03 #10
Delingen gør du jo til et printernavn - f.eks. HPDeskJet. Det står på fanebladet "deling" står hvad det aktuellenavn er - og jvf. DOS manglel på sans for lange navne, må det kun være på 8 karakterer - f.eks. HPDeskJ

Dette navn skal du, som tidligere nævnt, omdirigere LPT3 trafik til fra en kommandoprompt.
Kommandoen vil så være:

Net use lpt3: \\computernavn\HPDeskJ /persistent:Yes

"Computernavn" er navnet på computeren hvor printeren er installeret, og "HPDeskJ" mit eksempel på delenavnet. Persistent:Yes betyder at den også vil huske det i fremtiden.

Hvis den er "mappet" i forvejen, skal den først slettes med:

net use lpt3: /delete
Avatar billede olholm Nybegynder
07. januar 2008 - 18:29 #11
Ja jeg har gjort alt dette og når jeg printer fra C5 så sender den også printjobbet til printeren men så sker der ikke mere når jeg så går i windows kan jeg under printjob se at der er sendt et udskriftjob til den men den skriver at der er fejl i udskrivningen. hvis jeg så sletter dette job og udskriver en testside virker printeren ok. så fejlen ligger i at printeren ikke kan udskrive de oplysninger son C5 har sendt til den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2008 - 19:27 #12
Så tror jeg som sagt desværre ikke på du får den til at virke. Så forstår den nemlig ikke det "ASCII" sprog (ren tekst) der sendes...
Avatar billede olholm Nybegynder
10. januar 2008 - 21:18 #13
Kan man så instalere en pdf printer
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2008 - 08:35 #14
Det var en interessant tanke - du kan jo altid teste...

En PDF printer er baseret på PostScript, hvor de fleste "ASCII" printere traditionelt har været PCL baseret.

Men jeg er ikke utilbøjelig til at tro, at PostScript også ville forstå ASCII tekst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2008 - 08:36 #15
Og så kan jeg iøvrigt stærkt anbefale: http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

Den har i mange tilfælde overgået Adobes egen "Destiller".
Avatar billede olholm Nybegynder
15. januar 2008 - 01:38 #16
Hej Ole nu har jeg fået den til at udskrive. du glemte en lille ting og det var: After the LPT port has been associated with the USB port, open the printer configuration panel:
Start
Settings
Control Panel
Printers
Right Click on the Printer to display its context menu
Choose Properties from the context menu
Change the data stream from RAW to Text mode. Use these steps:
Choose the Advanced tab or button
Choose the Print Processor button
In the Data Type section, change the data type from RAW to TEXT.
Apply and Close the printer panel. se mere på http://www.decompile.com/dataflex/tips/usb_printer.htm
men kom med et svar så får du point da du hjalp mig i den rigtige retning
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2008 - 18:16 #17
:-) Okay, det havde jeg ikke lige tænkt på... - så lærte jeg også noget nyt...
Avatar billede hetican Nybegynder
18. februar 2008 - 17:18 #18
Hej,

Jeg tillader lige at blande mig i denne tråd, da jeg har en meget lignende problem. Bortset fra, at her HAR printeren kørt uden problemer. Formentlig er indstillingerne så blevet "glemt" efter genstart, da vi ikke har skrevet /persistent:Yes til sidst. Jeg har slettet printeren og oprettet den igen efterhånden flere gange. En overgang ville den slet ikke acceptere printeren og lavede fejlmelding. Men nu kan jeg godt få den til at acceptere den, og i kommandoprompt skriver den OK, når jeg skriver net use. Men beder jeg den om at skrive ud i C5, går systemet i stå.

Printeren skriver uden problemer ud fra alle andre programmer...

Jeg har også prøvet det, som olholm skriver her til sidst. Også uden resultat. Der er forskellige steder, hvor jeg kan ændre fra RAW til TEXT, men det ene sted vil den slet ikke acceptere TEXT - der kommer bare en fejlmelding.

Håber I måske kan hjælpe mig videre???

Indtil nu har jeg klaret mig ved at læse kassekladderne mv. ud som txt-filer og så printet dem via notepad. Men jeg har nogle lister i programmet, som ikke kan skrives ud på denne måde, da den ikke kan finde ud af sideskiftene! Og så er listerne, som skal udskrives én gang hver måned, ikke så meget værd.

//Tina