Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 11:59 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Kan ikk finde harddisken

Hej

Jeg har lige købt mig Windows XP pro til min bærbar. Men jeg har et lille problem, når jeg forsøget at installere den, kan den ikk finde nogle harddiske i min computer.
Valgte derfor at teste den af med min Vista Cd, og der kunne jeg nemt installere den.
Har så senere hen af prøvet min XP cd på en anden computer og der køre den hel fint.

Hvorfor kan min XP ikke finde min harddisk når min Vista cd kan ?

Håber i kan hjælpe
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2007 - 12:08 #1
skal der mon installeres en 3. parts driver i opstarten af installationen..?
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 12:13 #2
hva mener du med om der skal installeres en 3. parts driver..
Avatar billede shambala Nybegynder
30. december 2007 - 12:14 #3
hejsa!

mit bud er at du skal ind i din bios og fortælle hvilket drev den skal boote op på, det gøres typisk ved at trykke DELETE og find så dine drev (HD, diskette osv.), dernæst kan du selv bestemme hvilken rækkefølge den skal starte de forstellige drev op i, jeg vil anbefale, først din CD-rom, dernæst dine HD's....gem så dine sittings F10 + ENTER. Håber du nu kan få den din HD synlig til din installation
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2007 - 12:21 #4
citat.-> Du skal være opmærksom på straks skærmen skifter  til blå farve er det tid til at trykke F6 hvis du skal installere 3. parts drivere SCSI - SATA mv.
kilde.->> http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2007 - 12:22 #5
vista behøver ikke den driver.!
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 12:22 #6
Jamen den læser jo den første del af installationen.. Det er bare indtil der står Tryk Enter for at installer Windows. Så trykker man jo enter for så får jeg en tekst på skærmen hvor der står at installations programmet ikke kunne finde en harddisk og at der muligvis skulle køres et diagnosticerings- eller installations program fra producenten..
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 12:33 #7
Har nu prøvet at klikke på F6, og forsøgt på at installere SCSI - SATA mv. men der var ikk noget at installere og at den stadig fortsætter med ikk at ville finde min harddisk..
Avatar billede hcma Novice
30. december 2007 - 12:34 #8
er helt enig med bartfreak  -  du skal have lagt SATA-driver ind til din harddisk :o)
Det kræver enten et diskettedrev eller også skal du have integreret driveren på din XP-cd
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 12:36 #9
integreret driveren på min cd. skal den så købes med driveren??
Avatar billede shambala Nybegynder
30. december 2007 - 12:38 #10
hmm....den er lidt skummel....men prøv at lav en diskette og dernæst formatere din hardisk, så er den jo helt ren og klar til installation. Der findes mange killerdisk på nettet, men du kan se en af de gode her:

http://www.linux-kurser.dk/secure_harddisk_eraser.html

gå til "How to get started" og hent f.eks "3-pass version"

http://www.linux-kurser.dk/eraser3.img
smid den på en diskette og boot så op
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2007 - 12:49 #11
...integreret driveren på min cd. skal den så købes med driveren??
det er noget man selv laver-> http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sp2_slipstream.asp
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2007 - 13:54 #12
shambala> du gør det sikkert i en god mening, men du er lidt skævt på den :)

Vista DVD indeholder SATA drivere - >XP driver gør ikke. Derfor kan vista installationen finde harddisk, mens XP ikke kan.

Derfor nytter det intet at nørde rundt med Linux ting ;)
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2007 - 14:29 #13
Sikker på at det ikke kan klares fra BIOS??
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2007 - 14:32 #14
Hvad hedder din computer?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2007 - 14:40 #15
jeg håber problemet er løst.?
Og smider derfor et svar.O)
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 17:04 #16
har ikk løst problemmet endnu..

Det er en Zepto. bærbar,

Hvordan skulle man klare det fra BIOS..
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 17:05 #17
og fatter desvære ikk meget af den artikel som du har angivet mig -bartfreak
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2007 - 17:10 #18
Du skal enten disable eller enable ACPI
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 17:13 #19
prøver lige at kigge på det..
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 17:19 #20
helgec = Hvad gøre det der ACPI, fordi nu kan jeg da installere windows.. Men ville jo os gerne vide hvad gør, for at lære noget nyt:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2007 - 19:09 #21
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. december 2007 - 19:11 #22
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2007 - 19:15 #23
Det lyder til at dit problem blev løst så jeg lægger et svar

Godt nytår
Avatar billede gammelhat Nybegynder
30. december 2007 - 19:15 #24
Formålet med at ændre AHCI (det kan også hedde noget med ATA kompatibilitet tilstand), er at controlleren efterligner det gode gammeldags IDE/ATA interface, som XP godt kan snakke med, uden ekstra driver
Avatar billede -veile- Nybegynder
30. december 2007 - 20:00 #25
Tak og i lige måde Helgec
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
31. december 2007 - 13:36 #26
det er ok, at få dårlig karma, hvis man ved hvor den kommer fra..O)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2007 - 14:47 #27
"det er ok, at få dårlig karma, hvis man ved hvor den kommer fra..O)" Jeg fik en opdatering næsten samtidig så mon det ikke er den samme der har været på spil begge steder
Avatar billede xiol Nybegynder
06. februar 2008 - 10:08 #28
Hvis man disabler AHCI i BIOS. Kan man så få SATA til at fungere efter XP er blevet installeret.
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2008 - 10:22 #29
Det må du selv afprøve, men du skal lige vide at det er ikke windows XP der ikke kan se din SATA disk, det er kun installationen, når først XP er oppe og kører har du ikke noget problem med SATA