Avatar billede fodlisten Nybegynder
21. december 2007 - 13:59 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Slukke SATA harddisk med kontakt

Hej Exp.

Jeg ønsker at vide hvordan man kan tænde og slukke sin sata harddisk. Jeg har nemlig købt en ny stor harddisk til backup, men ser ingen grund til at have den tændt hele tiden!
SATA er jo hotswap, så det vil jo fungere fint ved bare at tænde og slukke den, men hvordan skal kontakten/kontakterne placeres for at man slukker og tænder korrekt?
Skal man bruge én eller flere kontakter? Eller kan man få en kontakt der kan klare det hele? Hvad siger i? Vil ikke købe en skuffe.
(har ikke kunnet finde præcise svar, så spørger jer)

Mvh. Fodlisten
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 14:27 #1
Jeg vil da mene at du skal ha` monteret et lille relæ, du skal jo afbryde / slutte 4 ledninger
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. december 2007 - 14:32 #2
Nok hotplug. men:

- Det er kun SATS-II der er Hotplug.
- Controlleren skal understøtte det.
- Driveren til controlleren skal understøtte det.
Avatar billede fodlisten Nybegynder
21. december 2007 - 14:35 #3
Okay.. Ja det er en SATAII, men skal ind i enhedshåndtering og søge efter hardware for at den fatter det, men så virker det også.

Hvad er forskellen på hotplug og hotswap da?
Avatar billede fodlisten Nybegynder
21. december 2007 - 14:37 #4
Jeg har dog et led i en driver, som satte min nuværende SATAII disk ned ved siden af uret for at man kunne fjerne den. Ret træls, så det fjernede jeg. Men det skal jeg måske aktivere igen :P? (Vil jeg gøre, formatere nemlig idag)
Avatar billede fodlisten Nybegynder
21. december 2007 - 14:40 #5
Havde slet ikke set dig helgec, sorry..
Hvis det er et rigtig satapowerkabel fra psu, så er der altså 5 kabler? Gul, rød, orange + 2x sort.
Hvorimod hvis det er en molex->sata konverter, så er der rigtig nok 4.
Men de skal altså alle slukkes? Det er ikke nok med at slukke +? Dvs sort skal ikke afbrydes?
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2007 - 15:07 #6
Det ville jeg tro, men jeg er ikke sikker
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. december 2007 - 20:55 #7
Du behøver kun at afbryde de 3 strømførende kabler, 3.3, 5 og 12V. Men du skal nok gøre det med en rimelig samtidighed. Så hvis du køber en kontakt eller et relæ der kan slukke for alle 3 i en omgang, så vil det være bedst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Cables_and_connectors

Denne wiki artikel advare også mod at det ikke er alle motherboards og styrresystemer der understøtter hotplug.
Avatar billede fodlisten Nybegynder
22. december 2007 - 11:30 #8
Okay.. Det vil jeg undersøge så!
Lige en anden ting, synes det er lidt foruroligende at der kun er 4 ledninger til sata konverteren? Er der forskel på den konverteren og så en "ægte" satapowerkabel?

Vil nemlig nødig snitte i min psu's ledninger, så kan jeg bedre gøre det med en lille konverter.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2008 - 21:42 #9
Noget nyt??
Avatar billede fodlisten Nybegynder
08. februar 2008 - 21:25 #10
Vi må hellere få lukket spørgsmålet. Jeg kobler bare sataen til og fra som jeg har brug for det. Har købt et ekstra langt sata kabel, så jeg ikke skal ind i kabinettet hver gang.
Smid et svar begge to, og så siger jeg tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2008 - 21:26 #11
:o)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. februar 2008 - 09:27 #12
J;-)