Avatar billede jalaba Nybegynder
18. december 2007 - 12:45 Der er 4 kommentarer

Densitet af diverse objekter

Hvordan finder jeg densiteten af eksempelvis en klump jern eller en træstub eller lignende?
Avatar billede haverslev Novice
18. december 2007 - 14:58 #1
Jer, træ osv. Kør lidt ned af siden her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Densitet
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
18. december 2007 - 22:33 #2
vil du slå det op eller måle det?

hvis du vil måle det skal du finde volumen og vægten, vægten er ikke så svær, volumen kan du finde ved at måle hvor meget vand objektet fortrænger fx. i et litermål

densiteten er så

rho = masse/volumen
Avatar billede jalaba Nybegynder
27. december 2007 - 15:25 #3
mrandersdk: det er udførelsen af det med mængden af fortrængt vand jeg skal have beskrevet.
Avatar billede mrandersdk Nybegynder
11. januar 2008 - 14:53 #4
ok, tag et decilitermål der fx. kan indeholde 2 liter van (selvfølgelig afhængigt af hvor stor dit objekt er) , hæld vand op til 1 liter, prop dit objekt i så det er helt under vandet mål hvor meget vandet er steget, fx til 1,5 liter, dvs. dit objekt har fortrængt .5 liter vand, dvs. rumfanget af objektet er 0.5 L = 0.5/1000 m^3 = 5*10^-4 m^3.