Avatar billede pycoz Nybegynder
17. december 2007 - 11:09 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Gammel ordbog definition af ord?

Dette spørgsmål skal IKKE betragtes som rasistisk

Jeg førsøger at finde en definition i en MEGET gammel version af den danske ordbog.

Jeg ønsker den gamle definition af ordet "neger", da jeg har hørt at der skulle stå "Sort mand, som er glad for at danse og spille på tromme"

Nogen der kan bekræfte dette ?

HUSK dette er ikke ment som fornærmelse eller rasistisk!!
Avatar billede vejmand Juniormester
17. december 2007 - 11:21 #1
En neger er i følge det Gyldendals-leksikon fra 1979, som vi brugte på min folkeskole "en venlig, smilende mand af afrikansk eller afro-amerikansk oprindelse. Når han bliver rigtigt glad, danser han og slår på tromme."

Sakset herfra: http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=152589186

Hvis én eller anden har den udgave, kan vedkommende jo tjekke efter, jeg ved ikke om det er rigtg.  :-)
Avatar billede TheJoker Juniormester
17. december 2007 - 11:26 #2
http://da.wikipedia.org/wiki/Neger
http://www.olestig.dk/indvandrere/neger.html

Der står ik lige noget om det her.
Er lidt svært og finde. :)
Avatar billede pycoz Nybegynder
17. december 2007 - 12:15 #3
Vejmand lyder meget rigtigt

Forresten så vil jeg være glad hvis en ADMIN vil bekræfte at denne tråd ikke er imod reglerne?
Avatar billede a1a1 Novice
17. december 2007 - 12:35 #4
jeg har allers illustrerede konversations leksikon, fra 1910, der står at "negere" er løgnagtige, tyvagtige, lugter (og andet crap)..
Avatar billede TheJoker Juniormester
17. december 2007 - 12:49 #5
a1#
Dengang der var de jo heller ikke rigtig kloge. altså de var næsten lige kommet ud af hekseperioden og havde jo stadig stenaldermentalitet hehe.

Men kan da ik lade være med og grine over den måde det beskrevet på! Hvorfor lige lugter. Alle kan lugte og alle lyver nærmest på et punkt. Så må vi næsten være negere der hehe.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2007 - 12:52 #6
I de bøger jeg har kigget efter står blot at ordet neger stammer fra, spansk / potogesisk "Negro" som betyder sort og fra latin "Niger" som ligeledes betyder brun / sort
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2007 - 12:54 #7
Salmonsens digitalisering er desværre ikke kommet så langt: http://runeberg.org/salmonsen/2/
Men under Afrika står der skam ganske artige ting, der viser lidt om datidens menneskesyn: "og Negrene maa derfor i intellektuel Henseende stilles under Indianerne" (side 256). Den med en glad mand, kan jeg ikke lige finde.
Avatar billede a1a1 Novice
17. december 2007 - 12:54 #8
wolla, de lugter pgr. deres ringe omgang med hygiejne (det står der)
Avatar billede vejmand Juniormester
17. december 2007 - 13:17 #9
"Forresten så vil jeg være glad hvis en ADMIN vil bekræfte at denne tråd ikke er imod reglerne?"

Det kan vel ikke være imod reglerne at finde en gammel definition på et ord, hvor forkert definitionen så end måtte være.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
17. december 2007 - 13:21 #10
hehe .. ja vejmand ... der er vist gået en 'politisk korrekt' paranoia i folk :).
Avatar billede TheJoker Juniormester
17. december 2007 - 13:35 #11
Killer bee#
Ja det fuldstændig plat at vi skal være så fucking politiske korrekte og må ik sige neger. Nu som jeg selv har pasted ind fra Wowwiki og helgec også skriver at neger er fra det latinske ord sort. Uha ja du mørk men vi må ik sige du sort! Så hvem faen er den spasser der har sagt det racistisk og sige neger!?

a1#
Tja well det der sgu mange mennesker der er. Igen ingen hetz mod dig ofc. Bare vildt at folk dengang var så snæversynet.
Avatar billede a1a1 Novice
17. december 2007 - 13:46 #12
;o) jeg siger jo bare hvad der står i min bog
Avatar billede pycoz Nybegynder
17. december 2007 - 13:47 #13
Vejmand# Nu har jeg den holdning af jeg vil overholde forum reglerne, lige meget om jeg syntes det er i orden så bør han tænke på at det ikke skal støde nogen, eller jo nogen måde må forståes om hetz mod indvandre og sorte.

killer bee# Faktisk sys jeg det er utrolig at man i dk har ytringsfrihed, men kommer man med racistiske udtalelser, så er det ikke ytringsfrihedens ret.

Alle: Jeg tror jeg vil finde min mormors gamle leksikon og kigge der. Tak til alle som har deltaget. Syntes måske at diskussionen er smuttet i en anden retning.

!Lukker!
Avatar billede killer_bee Nybegynder
17. december 2007 - 13:58 #14
pycoz - ja ytringsfrihed er ikke det samme som 'svinner til alle gratis' .. men det var blot en kommentar til at dette indlæg/spørgsmål kan PÅ INGEN MÅDER blive betragtet for rasistisk eller fjendsk, derfor syns jeg at det var lidt i overkanten at være så bekymret for det, men ja måske extra forsigtig er bedre end de modsatte :D...

wolla - og ja ... helt enig, meget mærkeligt at en farve betegnelse er blevet politisk ukorrekt er noget snavs .. men sådan er det jo i vores samfund. Det hedder jo heller ikke skraldemænd mere - det er renovationsmedarbejder... men .. det er jo bare ord ... :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. december 2007 - 20:41 #15
Neger er rent faktisk en omskrivning af det spanske ord negro der betyder sort ;)
Altså en person af negroid afstamning = sort/negroid = neger.

Derfor er det ikke diskriminerende at kalde en neger for en neger.

Nå... det var jo ikke det spørgsmålet gik på :)
Avatar billede a1a1 Novice
18. december 2007 - 01:26 #16
;o) john, jo det er det, nu om dage.....

Der er en der fik bøde for at omtale "en af afrikansk herkomst" som en "neger"...

"cindy buka bukalu" (eller noget i den dur (no offence)), omtaler sig selv som "afro amerikaner" kan dog stadig ikke forstå....

(så i øvrigt også mennesker der stammede fra afrika omtalt som det (politiet efterlyser en af afrikansk/afroamerikansk baggrund))
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
18. december 2007 - 09:05 #17
Jeg har Gyldendals røde ordbog 7.udgave 1.oplag 1977:
neger:-en , neg(e)gere [ne:qer] (sp. el. port negro sort, lat. niger) menneske af den negride race, afrikaner; anonym hjælper ved litterært arbejde.

Iøvrigt enig i betragtningerne omkring dagens politiske korrekthed. Det er forbudt at være forskellig, direkte ulovligt at sige det højt.