Avatar billede casper_sh Nybegynder
14. december 2007 - 17:34 Der er 9 kommentarer

Regenering af data på HDD under Linux ( server )

Hej alle

jeg loggede in på min server igår for at finde at 20 gig data soem jeg var ved at sortere ( nogle tusinde mapper ) og tilføje mit nye cms, var forsvundet... pist væk.
ssh og FTP logs viser ingen anden login IP end min, men det kan der selvfølgelig leges med.

Jeg er igang med at sørge for at sikkerheden opdateres - MEN jeg behøver min data tilbage. Har selvf. backup, men ikke af det som jeg har sorteret - og der ligger 2 månders arbejde * suk*

nogen der kan fortælle mig hvordan jeg finder det frem igen ( tror ikke det er overskrevet ) så jeg kan fortælle min " tech " det - for han ved det ikke.

på forhånd mange mange mange mange tak
Avatar billede casper_sh Nybegynder
14. december 2007 - 17:35 #1
evt en automatiseret process, ala det vi kender fra windows miljøet på vores private maskine - hvis det ikke findes, så bare enhver hjælp vil betyde alverden for mig.
Min Dec var god lige indtil går
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. december 2007 - 18:28 #2
Hvad filsystem drejer det sig om ?
Avatar billede kasper.h Nybegynder
14. december 2007 - 22:29 #3
1. regel: skynd dig at slukke computeren, tag harddisken ud, og få data regenereret på en anden computer, sådan at du undgår at noget bliver overskrevet. Dernæst findes der forskellige værktøjer til at søge efter data (kan ikke lige huske nogen i hovedet, men google burde kunne hjælpe). Husk at mounte harddisken i read-only, sådan at du ikke kommer til at skrive noget på disken.
Avatar billede nadia_tv Nybegynder
15. december 2007 - 11:35 #4
jeg ved ikke hvad fil system pt - min tech er offline - han er i canada.

Men der er nogen der måske kan huske hvilke scripts der kunne bruges ?
Af en eller anden grund ved min tech det ikke, og heller ikke network techs i datacenteret ved en disse :(

kan ikke lige overskue hvordan jeg skal komme videre hvis det hele er væk
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2007 - 12:26 #5
Hvis serveren kan stoppes kan du vel blot undersøge hvad det er for et filsystem, jeg har MEGET lidt forstand på servere, mengælder alm. Linux kommandoer ikke på sådan en svend??
Avatar billede nadia_tv Nybegynder
15. december 2007 - 12:29 #6
bare det var så let. al min inkomst kommer igennem denne server - og de gamle systemer er stadigvæk online på den game harddisk
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2007 - 13:07 #7
Kan du ikke køre SSH samtidig og så komme ind og kigge via en anden computer
Avatar billede nadia_tv Nybegynder
15. december 2007 - 16:27 #8
jo - det kan jeg godt.
men ved ikke en disse om linux andet end det mest simple.
Jeg venter på min tech.

det er sådan at prisen er UTROLIG god for min dedicated server med 45 mbps men det betyder at jeg kun har en tech som jeg kan kontakte - og i weekenden er han ikke så meget online
Avatar billede nadia_tv Nybegynder
16. december 2007 - 17:08 #9
ok filsystemet er ext2 eller ext3
gir det nogen en ide til hvad jeg kan gøre ?

tak for hjælpen so far