Avatar billede marlboro-man Nybegynder
08. december 2007 - 11:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

2 eller flere Pc'erpå samme nætværks forbindelse

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Jeg sider på et nætværk med faste Ip og Lan adreser og har en computer tilsluttet og alt virker som det skal
Nu er problemet at jeg ønsker at tilslutte yderlig en computter på dette netværk, og har der for anskaffet mig en switch,
jeg sætter så begge komputere op med samme ip og lan adresser men problemet er at jeg kan kun komme på nettet med en coputter af gangne, hvis jeg tilslutter den enkelt vis til switchen så virker alt, men tilslutter jeg begge så virker kun den som tilsluttes først, og det er så lige meget hvilken port jeg bruger.
tilslutningen til switchen er at lan kommer ind på port 1 og så tilsluter jeg så computerene til port 2 og 3.

Er der nogen der kan hjælpe mig her, evt fortæle om det er det rigtige udstyr jeg har købt.
Avatar billede leif Seniormester
08. december 2007 - 11:48 #1
Der kan IKKE være 2 maskiner på 1 netværk med sammen IPadresse.

Hvad forbindelse har du ?
Har du router ?
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
08. december 2007 - 12:41 #2
jeg har i øjeblikket kun en 8 ports switch ike andet

jeg sider på et netværk hvor jeg er tildelt en fast Ip adresse, er der nogen måde hvor jeg kan dele denne faste IP adresse mellem 2 maskiner ?
Avatar billede doublejoble Praktikant
08. december 2007 - 12:48 #3
Sådan som jeg ser det har du ikke brug for en switch, men derimod en router.
Routeren sætter du op med din faste IP adresse udadtil. Så sætter du begge dine maskiner til routeren, de fås som regel med 4-5 wan porte og konfigurerer routeren som Dhcp server, dvs. at den deler wan ipadresser ud til computerne på dit wan netværk.
Computerne skal indstilles til automatisk at modtage ip adresser og automatisk at finde gatewayen til internettet.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
08. december 2007 - 14:59 #4
Det lyder til at være måden t gøre det på, der går længe inde jeg får det prøvet desvære, men tror du har ret så du kan smide et svar og få point
Avatar billede leif Seniormester
08. december 2007 - 17:17 #5
doublejoble -> Mener du ikke at de fåes med 4-5 LAN porte ?

En "billig" router er gerne med 1 WAN/Internet port og 4 LAN porte.

WAN porten bruges til forbindelsen til Internettet og LAN portene bruges til dine computere
Avatar billede doublejoble Praktikant
08. december 2007 - 18:33 #6
Jo Leif, det er rigtigt - jeg fik lige byttet rundt på wan og Lan.
Det er selvfølgelig 1 wan port og 4-5 lan porte.