Avatar billede Trine Nybegynder
05. december 2007 - 11:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Frit valg mellem brug af skabelon samt blank side

Jeg har på min arbejdsplads sat Word 2003 op til at køre med redigeret skabelon. Somme tider har vi brug for, at kunne vælge en blank side, frem for brevpapiret. Er der evt. en mulighed for at sætte Word op, så den spørger efter, om man vil starte blank eller skabelon? Eller en mulighed for det i menulinierne, menuen i højre side eller andre muligheder.

Bedste svar giver 200 points.
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
05. december 2007 - 11:32 #1
Du kan lave en makro der viser en dialogboks, hvor du kan vælge mellem forskellige skabeloner
05. december 2007 - 12:10 #2
En metode er at placere en ny knap i værktøjslinien 'Standard', der opretter et nyt dokument baseret på din tilrettede skabelon.
Placer den ved siden af 'Ny'-knappen, der opretter et nyt dokument baseret på standardskabelonen normal.dot - så kan brugeren med et enkelt klik vælge hvilken skabelon det nye dokument skal baseres på.
Avatar billede trav4u2 Novice
05. december 2007 - 12:18 #3
Når du skriver ”Somme tider” er jeg helt sikker på at du vil blive træt af at skulle reagere på en dialogboks hver gang du åbner Word ;-)

Jeg vil derfor foreslå at du i stedet laver en let adgang til de mest brugte skabeloner - enten via en ny værktøjslinie med knapper, eller som et nyt menupunkt med undermenu.
Avatar billede supertekst Ekspert
05. december 2007 - 13:34 #4
Er der kun tale om de 2 dokumenttyper - blank & brevpapir?
Avatar billede Trine Nybegynder
05. december 2007 - 13:46 #5
supertekst: Ja, lige netop. KUN 2 forskellige.

I må enormt gerne guide mig i, hvordan jeg opretter de knapper og adgange i råder mig til at lave. Tak.
05. december 2007 - 14:01 #6
Oprettelse af knap i værktøjslinien:

Start med at optage en makro, der opretter et nyt dokument ud fra brevpapirskabelonen (Filer->Ny, vælg skabelon)
Tilføj herefter en knap til værktøjslinien - vælg:
Vis->Værktøjslinier->Tilpas..., fanen Kommandoer
I venstre rude vælges Makroer
Træk herefter din nye makro fra højre rude op i værktøjslinien ved siden af den eksisterende Ny-knap
Højreklik på den nye knap på værktøjslinien, og vælg Standardtypografi
Højreklik på Ny-knappen, og vælg Kopier knapflade
Højreklik på den nye knap og vælg Indsæt knapflade
Højreklik på den nye knap og vælg Rediger knapflade. Tegn lidt på papiret så det ligner brevpapiret
Klik OK, og Luk
Avatar billede Trine Nybegynder
05. december 2007 - 14:12 #7
erikjuul:
Dejligt med en guide. Men jeg ved slet ikke hvordan jeg starter med at optage en makro. Jeg åbner Word, og et dokument med skabelonen normal.dot åbnes. Til højre er baren der kaldes: "Introduktion". Funktion -> Makro kan jeg finde...Men jeg har brug for en guide der er totalt for newbie :-)
05. december 2007 - 15:02 #8
Optage en makro:

Vælg Funktioner->Makro->Indspil ny makro
Navngiv makroen, f.eks. 'Brevpapir', og klik OK
Alt hvad du udfører nu, optages i makroen, så lad være med at udføre andet end:
Klik Filer->Ny, og vælg brevpapir-skabelonen
Klik herefter på knappen 'Stop indspilning'

Din makro er nu oprettet. Fortsæt med at tilføje til knap, som beskrevet ovenfor.
Avatar billede Trine Nybegynder
06. december 2007 - 13:40 #9
Opret et svar Erik Juul ;-)
06. december 2007 - 13:52 #10
OK
Avatar billede Trine Nybegynder
06. december 2007 - 18:08 #11
Sådan. Tak for hjælpen. Det fungerer bare super...