Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 11:15 Der er 50 kommentarer og
3 løsninger

Konflikt mellem computere og netværksprintere

Hej netværk-eksperter!

Jeg har et ret irriterende problem med to netværksprintere. Der er ca. 10-12 computere og 2 netværksprintere tilsluttet et netværk via en switch.

Er der nogle der kan fortælle mig den HELT korrekte installation af de to netværksprintere?

Pt er der problemer med, at printerne er installeret flere gange på hver enkel maskine, pga. den henter de delte printere fra de andre maskiner.

Dvs. at hvis jeg manuelt går ind og installerer en netværksprinter, så virker den den ene dag, og den næste dag kan den så ikke virke, hvorefter jeg må installere en fra en anden computer.

Der er noget helt galt med den opsætning. Hvordan sørger jeg for, at det bliver sat ordentligt op fra starten?

Mvh Søren
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 11:23 #1
Har printerne en fast IP-Adresse ?
Hvis ikke så set en fast IP på dem.
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 11:36 #2
Hvordan kan jeg tjekke det?
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 11:50 #3
Hvis de understøtter webpanel kan du gøre det denne vej entet via IP'en eller navnet på printeren.

En anden mulighed er at du kan printe en status side.

Hvad printere drejer det sig om?
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 11:58 #4
Det er en Kyocera FS-C5016N og en Sharp AR 405.
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 12:06 #5
Kyoceraen ville jeg umiddelbart mene du kan aflæse/ændre IP'en direkte på selve printeren.

Jeg kender ikke lige sharp printeren.
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 12:13 #6
Kyoceraen har ip-adressen: 10.0.0.90
Sharpen har ip-adressen: 10.0.0.100
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 12:14 #7
De pinger også fint. Hvad er så den korrekte måde, at installere dem på, på computerne?
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 12:14 #8
Alle computere kører Win XP.
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2007 - 12:25 #9
Er printeren shared på alle maskiner ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 12:28 #10
Umiddelbart er det lidt svært at vide hvordan og hvorledes..

Jeg tænker bare på dit problem med at du ofte skal geninstallere printerne. Det kunne tyde på at den mister DHCP leasen og så får den en ny IP..
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 12:29 #11
Det må de jo givetvis være nogle steder.

Men hvordan installerer jeg printeren rigtigt?

1. Printere og faxenheder
2. Tilføj printer
3. Skal den installeres som netværksprinter eller lokal printer? Har læst lidt forskelligt?

Og skal den installeres ud fra IP-adressen?
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 12:31 #12
Ahh, hvis jeg installerer som lokal printer, kan jeg skrive IP-adressen som port - er det den korrekte fremgangsmåde? Eller skal den installeres som netværksprinter?
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2007 - 12:33 #13
Hvis jeg skal installere en printer som kun skal bruges fra den samme maskine bruger jeg Lokal printer -> TCP/IP port -> Sikrer at printeren ikke er delt på maskinen
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2007 - 12:34 #14
Men ja, at du ofte skal installere dem igen tyder på at de mister deres IP adresse eller skal du blot installere den igen med samme IP ?
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 12:36 #15
Jeg skal ikke installere dem igen på den måde. Jeg har f.eks. 4 printere installeret, sådan her:

Sharp på PC43
Sharp på PC44
Sharp på PC47
Sharp på PC49

Det er lidt tilfældigt hvilken man skal bruge fra gang til gang, højst sandsynligt afhængig af hvilke computere, der er tændt.

Jeg tror at "Lokal printer -> TCP/IP port -> Sikrer at printeren ikke er delt på maskinen" måske kan fixe problemet.
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2007 - 12:51 #16
Hvis du bruger "min" metode, så printer maskinen direkte ud på printeren i stedet for via en anden maskine
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 12:58 #17
Jeg har installeret begge printere nu, men det er kun Kyoceraen, der vil udskrive en testside. Sharpen vil ikke helt.

Jeg har fundet driveren her:
http://www.sharpusa.com/products/TypeWizard1/1,2230,18,00.html

Det er "PCL5e print driver for Windows XP." jeg har installeret. Det fungerer dog ikke. Skal jeg måske bruge "Post Script print driver for Windows XP."?
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 12:59 #18
Er der ikke netkort i de printere der ??
I så fald så skal du dele printerne på en computer (med en fast IP)..
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 13:04 #19
Jo, det må der være. Jeg har fundet de to IP-adresser på selve printerne, og de pinger også fint nok.

Med installation som "Lokal printer" virker det fint på Kyoceraen, det er bare Sharpen, der halter lidt. De downloadede drivere henviser dog til en AR 407-driver, som også er den der bliver installeret.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 13:52 #20
Når jeg skal installere en eller flere netprintere med fast IP-adresse bruger jeg følgende metode:
1. Start med at installere den som lokal printer på LPT1: med alle drivere der er nødvendige. Husk at fjerne fluebenet for Plug and Play.
2. Når den nye printer er installeret, så gå ind i Printere og Faxenheder igen og højreklik på det nye Printer ikon, vælg Egenskaber og Menupunktet Porte. Vælg Tilføj Port og Standart TCP/IP Port og tryk på Ny Port. Tryk på Næste i det næste skærmbillede hvor du skriver Printerens IP adresse og hvor du neden under kan give den et mere beskrivende navn, end det foreslåede. tryk Næste, Hvis du har gjort alt korrekt og guiden kan finde printeren vil der dukke et skærmbillede op der siger Fuldfører Guiden Tilføj TCP/IP Standard-Printerport, hvor du kan trykke Udfør
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 13:56 #21
Du kan nu vælge om dine to printere skal installeres sådan på én PC og deles fra denne, eller om du vil lave samme øvelse, som just beskrevet på alle PC'ere med begge printere.

Jeg selv foretrækker den sidste, når der er netkort i Printerne, er der igen grund til at dele dem over en PC.
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2007 - 14:19 #22
silvershadow -> Hvorfor ikke dele dem over 1 computere ? Jeg ville da nødigt manuelt skulle installere printere på mine maskiner ? Reelt hvis du har AD på netværket vil du forholdsvis nemt og smertefrit kunne deploy printerne ud på maskinerne
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 14:37 #23
Well..
Hvordan er printerne installeret? Via USB på den computer du vil dele dem fra eller hvordan helt præcist?

Hvis du installere dem på én computer via. feks. usb, installere du bare printerne og deler dem efterfølgende. (Sørg for at denne computer har fast ip)

Har printerne også en IP kan du gøre det på samme måde, bare forbind via IP'en istedet for, som silvershadow har beskrevet, og herefter kan du dele dem!
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 14:47 #24
leif-> Hvis jeg har forstået det hele korrekt så drejer det sig om 2 printere med hver sit netkort altså 2 NETPRINTERE, hvorfor så være afhængig af om en eller anden tilfældig PC er tændt eller ej. Det er netop fidusen. Du er jo også afhængig af et eventuelt load på de pågældende PC'er, og med Microsoft ved man jo aldrig hvornår de behøver genstart (tihi).
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 15:08 #25
Silver...
Det gøres ofte for at samle alle printer ét sted, så er det meget nemt at finde dem, istedet for at skulle "bladre" igennem IP-adresser/navne for at finde den korrekte printer.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 15:22 #26
zyphon-> Hvorfor tror du weeelo har problemer? :o
Avatar billede lassebm Nybegynder
29. november 2007 - 15:29 #27
Umiddelbart fordi at printerne skifter IP, eller den computer han deler dem på skifter ip!
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 15:34 #28
Begge printere (2 forskellige!! :) har en fast IP-adresse. De er tilsluttet switchen med et alm. netkabel.

Jeg tror at ideen med at installere printerne som "Lokal printer" er rigtig nok. Installationen har virket fint på Kyocera-printeren, men Sharp-printeren kan jeg ikke få forbindelse til, til trods for at den pinger ok.

Jeg vil ikke dele printerne på en computer, de skal være koblet på netværket, så hvis alle computere er slukket på nær en, så skal den kunne printe - uanset hvilken en det er.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 15:39 #29
Printerne har fast IP, så de skifter ikke.
Hvis man er usikker om PC'en skifter IP, hvad jeg ikke tror den gør, kan man jo forsøgsvis give den en fast IP, eller man kan låse dens IP i Routerens DHCP tabel.
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 15:42 #30
Men er det ikke ligegyldigt om computerne skifter IP, sålænge printerne stadig kører med fast?

Printerne er jo installeret på tcp/ip port 10.0.0.90 og 10.0.0.100 - det ændres der jo ikke på. Derfor bør tilgangen vel være den samme altid.

Det virker med den ene printer - Kyocera-printeren på 10.0.0.90 - Sharp-printeren er også installeret, men den printer ikke testsiden.
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 15:48 #31
Når jeg går ind under "Printere og faxenheder" står Sharp-printeren som "Klar". Hvis jeg klikker på printeren og kommer ind på status-oversigten, står Testsiden som "Udskriver" i et stykke tid, hvorefter den skifter til "Fejl - udskriver".
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 15:50 #32
Er der en anden port på Sharp printeren, så du eventuelt kunne teste at du bruger den korrekte driver?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 15:52 #33
Det kan tænkes at du har fået installeret en Postscript driver til en PCL printer eller lign.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 15:55 #34
Kan du se om der nogle lamper der blinker på printeren, der indikerer at den modtager nogle data, korekte eller ej?
Går printeren i fejl på noget tidspunkt?
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 15:58 #35
Jeg har prøvet følgende drivere:

SHARP AR-407 PCL5e
SHARP AR-407 PCL6
SHARP AR-407 PPD
SHARP AR-407 PS

De andre computere printer normalt på den via den gamle konfiguration.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
29. november 2007 - 15:59 #36
Jeg tror du har et driver problem på din Sharp printer. Få det løst, før du går videre, jeg er desværre nødt til at smutte for i dag.
Avatar billede leif Seniormester
29. november 2007 - 16:27 #37
silvershadow -> Til din kommentar 29/11-2007 14:47:59, så læste du ikke hvad jeg skrev. Jeg ved godt at nu er det 2 printere og 10 klienter, men jeg har fx. servere(Domain controllere) som alligevel kører døgnets 24 timer, hvorfor skal jeg så rode med drivere hver gang jeg får en ny maskine eller maskinen skal have en ny printer, så definerer jeg det i min AD struktur, så klarer systemmet selv resten. Fordelen er desuden at brugerne så kan se hvad nummer deres dokument ligger i køen. På den anden måde er der ingen som kan sige hvornår dokumentet bliver printet
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 16:29 #38
Men den løsning kan jeg vel ikke bruge Leif, da der ikke er nogen computer som kører døgnet rundt.
Avatar billede weeelo Nybegynder
29. november 2007 - 17:33 #39
Jeg har kontaktet Sharp for at få tilsendt en driver - indtil da afventer jeg til imorgen.
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. november 2007 - 08:04 #40
leif, well computeren skal være tændt for at du kan printe disse delte printer, også selvom de er forbindet via et netkabel, da det i så fald er denne computer som administrere printerkøen.

Hvis du kun har computeren tændt i ny og næ, så lad være med at dele printerne, men forbind dem direkte til IP adressen.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
30. november 2007 - 08:14 #41
leif du har ret selfølgelig..........men jeg har læst igen og igen og finder hverken Printserver eller Domain controller i den beskrivelse weeelo giver af sit netværk.

Havde der været som du beskriver, havde det selvfølgelig været det nemmeste, enig!
Avatar billede weeelo Nybegynder
05. december 2007 - 10:33 #42
Jeg har nu fået en driver fra Sharp, som de mener er den rigtige. Jeg kan dog stadig ikke få det til at virke.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
05. december 2007 - 11:41 #43
Findes der en anden port på den printer, parallel eller usb du eventuelt kunne teste i stedet?
Avatar billede weeelo Nybegynder
05. december 2007 - 11:47 #44
Tja, det gør der sikkert. Men altså de printere der har den "gamle AR-405"-driver kan printe fint. Problemet er bare at anskaffe sig den. Sharp selv siger AR-407 er kompatibel, men den fungerer bare ikke.

Kan jeg på en eller anden snedig måde hijacke 405-driveren fra den computer, hvor den er installeret på nu?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
05. december 2007 - 11:58 #45
Hvis du deler printeren på den PC der har AR-405 driveren, og sletter alle drivere til Sharp printeren på den PC du vil forsøge med, er der en mulighed for, at du kan tvinge den nye PC til at lede efter drivere på den PC hvorpå printeren deles.

Normalt sker det automatisk, hvis printeren er installeret på en server, og så bliver delt derfra.
Avatar billede weeelo Nybegynder
05. december 2007 - 12:11 #46
Hvordan sletter jeg alle Sharp-driverne?
Avatar billede weeelo Nybegynder
05. december 2007 - 12:24 #47
Ok, meget underligt!! Der er to computere, hvorpå printeren er installeret og kun det ene sted er det med SHARP AR-405 PCL5e at det fungerer. På den anden virker SHARP AR-407 PCL5e!!!

Jeg kan på ingen måde se nogen forskel på de to installationer - er virkelig lost nu.

Det er altså ikke driveren der er problemet, det er ikke forbindelsen der er problemet - hvad kan der så være i vejen?

Kan der være nogle indstillinger i XP, der skal sættes rigtigt op?
Avatar billede silvershadow Nybegynder
05. december 2007 - 12:33 #48
Når du sletter Sharp printeren under Printere og Faxenheder, fjernes de drivere som ikke ligger sammen med Windows XP.

Via Netværksteder og Hele Netværket får du fat i den PC der deler Printeren. Dobbelt klik på PC'en og højre klik på den delte printer og Opret Forbindelse, du får et vindue, hvor du skal svare ja eller nej, om du vil downloade driveren eller ej.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
05. december 2007 - 12:35 #49
Netværksteder i Stifinder.
Avatar billede weeelo Nybegynder
05. december 2007 - 12:39 #50
YES! Problem solved. Under portindstillinger var protokollen sat som RAW (standard) - Det ændrede jeg til LPR - and it worked.

Jeg synes i skal smide et svar, så i kan dele pointene for jeres fabelagtige indsats :)
Avatar billede silvershadow Nybegynder
05. december 2007 - 12:47 #51
Undskyld jeg så ikke din kommentar 12:24.
Lad os prøve at koncentrere os om netkortet i den maskine, som du mener er dårlig. Vær sikker på at du har den rigtige driver til kortet, før du fjerner kortet under Enhedshåndtering under Hardware under System i Kontrol Panelet.

Genstart maskinen og vær sikker på at Windows har fundet kortet og installeret de respektive drivere. Check at TCP/IP protokollen er installeret også.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
05. december 2007 - 12:48 #52
Ok
Avatar billede weeelo Nybegynder
05. december 2007 - 13:57 #53
Hov, var det delt ok?

I hvert fald, mange tak for hjælpen!