Avatar billede sharp9000 Nybegynder
26. november 2007 - 14:31 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Forskel på en dualcore og alm. processor??

Jeg får en ny pc her om et par dage, og iden er der monteret følgende processor:

"Intel Core 2 Duo Q6600"

Nu har jeg ikke anskattet nyt it i nogle år, så er ikke helt inde i, hvor hurtig sådan en dualcoreprocessor er sammenlignet med en af de gamle.

Man siger vel ikke bare 2 x 2,4 Ghz som frekvensen vist er = 4,8 Ghz eller??

Jeg har en gammel P4 2,8 Ghz maskine stående - hvor hurtig er den nye maskine sammenlignet med den?

Det er et rat basic spørgsmål - men hvis der er nogen der har et link til en test hvor man kan se ydelsen sammenlignet med gammel processor vil det være fint.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 14:33 #1
hmm.. Q6600 er altså modelnavn for Core 2 Quad, dvs. en Quad Core processor (4 kerner i en), som jeg selv er i besiddelse af.
Avatar billede sharp9000 Nybegynder
26. november 2007 - 14:38 #2
ok troede der var 2 siden det hedder en "duo" men 2 duo er jo også 4 :)

Anyways ville være glad for lidt flere detajler om selve ydelsen - skal jo overbevise konen om at den pc er langt bedre til at kører konens Sims2 spil end den gamle 2,8Ghz eller den bærbare 3,0 ghz, som begge er almindelige processorer
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 14:44 #3
okay. jeg havde faktisk et link til en lækker test af de hurtigste processorer på markedet, prøver lige at finde det :)
Avatar billede sharp9000 Nybegynder
26. november 2007 - 14:50 #4
Super - men husk lige at testen meget gerne må give en indikation af hvor hurtig den er i forhold til noget af det jeg har i forvejen. Ellers sammenligner den sikkert bare 2 nyere processorer, hvilket jeg ikke får det store ud af da jeg ikke har en referenceramme at sammenligne med
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 14:55 #6
- link nr. 2 har bl.a. tabeller der rangerer både intel's og AMD's CPUer fra de allernyeste, helt tilbage til de første p4/Athlon XP
Avatar billede sharp9000 Nybegynder
26. november 2007 - 15:07 #7
takker - smid lige et svar
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. november 2007 - 15:33 #8
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=912&model2=871&chart=425 her kan du samenligne din P4 2.8 og din C2Q6600 i flere forskellige tests. Det er de 2 markeret med rødt..

Du kan sige til konen, at din Q6600 svarer til en Dodge Viper og din P4 2.8 og din bærbare 3.0 er et par folkevogns bobler ;)

en CPU som din med 4 kerner af 2.4 ghz yder ikke 4*2.4=9.6ghz, sådan kan man ikke se på det. Den kan løse 4 opgaver på samme tid og dedikere en hel 2.4GHZ CPU til hver opgave. Altså kan en kerne stå for windows, 1 kerne for baggrunds processor og så er der 2 kerner til det spil du spiller. Spillet kan så igen være delt ud i GFX og gameplay på 1 CPU kerne og AI mm på den anden CPU kerne. Så en quad core 2.4 vil aldrig køre over 2.4ghz, den har bare 4 stk 2.4ghz cpu at dele opgaverne ud på.

Derudover kan du heller ikke umiddelbart sammenligne MHZ tal. Der er sket så store fremskridt i CPU arkitektur at den sammenligning ikke holder længere. En core 2 duo 1.83ghz ville banke din P4 2.8 noget så stygt på alle fronter
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 16:59 #9
Her er der et svar, men drgonzo fortjener næsten også point :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
26. november 2007 - 22:37 #10
Springer over, har rigeligt :)
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
27. november 2007 - 22:56 #11
får man point? :)
Avatar billede 4jmadsen Nybegynder
12. august 2009 - 14:07 #12
Henvisningen til clocktest http://www.tomshardware.com/2007/07/16/cpu_charts_2007/index.html
er udgået. Linket virker ikke mere - desværre.