Avatar billede mijen40 Nybegynder
26. november 2007 - 09:58 Der er 5 kommentarer

Printer farven rød som violet

Hej

Når jeg printer rød ud, bliver farven violet på papiret. Dette lige meget hvilket program jeg printer ud fra.
Jeg har 2 farveprintere, som gør det samme, så det er ikke printere der er fejl på.
Jeg bruger windows xp.

Nogen forslag til hvad det kan skyldes.
Avatar billede silvershadow Nybegynder
26. november 2007 - 10:36 #1
Farverne du ser på skærmen er vist efter RGB Color Model. Når de samme farver skal printes sker det efter en anden Color Model nemlig CMYK Model. Selv om du ser farven rød er det ikke sikkert, at dine printere kan printe denne farve. Hvis du har Adobe Photoshop CS3, kan du få en såkaldt Gamut Warning for de kulører din printer ikke kan printe korrekt.

Der er sikkert andre Photobearbejdningsprogrammer der kan det samme.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. november 2007 - 10:59 #2
Prøv at skrive Windows testsiden ud (Højreklik på printern, vælg Egenskaber, og på første faneblad trykkes på knappen "udskriv testside".

Windows logoet bør fremstå tydeligt med de rød-grøn-blå-gule farver. Gør de det?
Avatar billede mijen40 Nybegynder
26. november 2007 - 13:43 #3
Nej den der skulle vøre rød er violet og den gule ser også lidt fesen ud.
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
26. november 2007 - 13:49 #4
Hvis ikke printerpatronerne er ved at være tomme, hvilket plejer at kunne forårsage de "falske" farver, så vil jeg da tro det er farveindstillingerne der er forkerte. Du skal tjekke at printerens egne indstillinger, indstillingerne for udskrivning i det program du måtte benytte samt farvestyring under kontrolpanel, er korrekte.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. november 2007 - 14:00 #5
Mit næste skridt er, at du prøver at skrive en testside på selve printeren. Det plejer at være noget med at holde en eller to af knapperne nede i 3-5 sekunder. Hvis også rød er bleg her, er det printerne - evt. blækket - den er gal med.

Det er set på kopiblæk og fyld-selv blæk, at det ikke har de rigtige farver.

Jeg ved godt du skriver du har 2 printere, og de opfører sig ens - men måske kører du også med samme blæk i begge printere?

Det er i hvert fald lige så sansynligt, som at der er en forkert farveprofil på begge printere i systemet (med mindre det er samme printermodel, der bruger samme driver...)