Avatar billede e30 Nybegynder
23. november 2007 - 00:08 Der er 12 kommentarer

Hente data mellem ark i EXCEL - hent varebeskrivelse med varenr

Jeg har et excel regneark med 2 ark.

Det første ark indeholder en faktura(Ark hedder "Faktura"). Det andet ark indeholder 2 kolloner: Varenr(A) og Varebeskrivelse(B).(Ark2 hedder "Vareliste")

Spørgsmålet går på, hvordan jeg i min faktura på ark 1 kan hente varebeskrivelsen fra ark2 og lægge data i et felt når jeg i et andet felt har indtaste varenummeret.

Er det til at forstå?
Avatar billede supertekst Ekspert
23. november 2007 - 00:24 #1
Prøv med Lopslag-funktionen
Avatar billede janch Nybegynder
23. november 2007 - 00:40 #2
I cellen, hvor du ønsker varebeskrivelsen, skriver du:
=vlookup(celleref til varenummer;Ark2!A1;B10);2;false)

Hvis Ark2 indeholder nr og beskrivelse i hhv kolonne A og B og du har 10 rækker.
Obs: Ark2 skal være sorteret stigende !

Og det er nemmest hvis du i celle Vare-beskrivelse taster:

1. tast "=vlookup("
2. Klik på cellen med varenummer
3. Tast ";"
4. Indram hele tabellen i ark2 (Uden evt overskrift !)
5. Tast ";2;false)"
Avatar billede e30 Nybegynder
23. november 2007 - 19:08 #3
jeg skal lige have klarlagt det sidste:

Altså i Ark1 vil jeg kunne skrive varenummer i B3 hvorefter den skal skrive varebeskrivelse i B4. Varenumre ligger i kollonne A i Ark2 og Beskrivelse i kollone B i Ark2.

Hvad skal formlen så være?
Avatar billede e30 Nybegynder
23. november 2007 - 19:12 #4
janch>> Den skriver bare formlen i cellen - mere sker der ikke. Skal man gøre andet???

Se evt. min kommentar før denne.
Avatar billede mowi Nybegynder
23. november 2007 - 19:27 #5
Prøv at give feltet, hvori du taster formlen, formatet "Tal" (Formater --> Celler --> Tal --> Tal). Herefter skal du nok lige aktivere feltet (F2 efterfulgt af Enter).
Avatar billede e30 Nybegynder
23. november 2007 - 19:37 #6
hvad hvis varenummeret også kan indeholde bogstaver og tal?
Avatar billede e30 Nybegynder
23. november 2007 - 19:42 #7
det virker ikke min formel ser sådan ud og er placeret i Varebeskrivelses feltet i E26: =vlookup(D26;Varelager!A1;B436);2;false)

Når jeg så skriver varenummeret i D26 - skriver den bare at "Du skal skrive et tal i denne celle - Vil du fortsætte?"
Avatar billede excelent Ekspert
23. november 2007 - 21:43 #8
du har en parentes for meget i formel og ";" i stedet for ":"
prøv:

=vlookup(D26;Varelager!A1:B436;2;false)
Avatar billede janch Nybegynder
25. november 2007 - 19:11 #9
Excellent har ret - Jeg skrev forkert, men hvis du følger pkt 1-5, vil du få det skrevet korrekt i cellen. Eneste udestående jeg kan ser er, om du har Excal sat, så skilletegn er noget andet end ";"
Avatar billede sleeper Nybegynder
20. december 2007 - 12:55 #10
Hej

Når arket er opbyget på den måde, vil jeg da mene at Lopslag er det mest rigtige, eller??

prøv

=lopslag(d26;Varelager!A:B;2;falsk)

eller evt. følgende hvis varenumret er fast placeret i "Faktura"
=lopslag(D:D;Varelager!A:B;2;falsk)
Avatar billede janch Nybegynder
22. december 2007 - 14:35 #11
Lopslag er det samme som vlookup - hhv dansk og engelsk.
Du kan bruge engelske kommandoer i excel sat op til dansk - ved ikke om det fungerer omvendt.
Avatar billede sleeper Nybegynder
03. januar 2008 - 17:16 #12
Hej E30

Virkede de løsninger du fik af janch og excelent?