Avatar billede mortron Nybegynder
19. november 2007 - 08:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Driverproblemer i Vista

Hej,

Her er en udfordring. Jeg har pludselig mistet mit DVD/brænder drev i Vista. I enhedshåndtering står der under DVD'en 'Enheden kan ikke startes (kode 10)'. Driveren som Vista bruger til den er en standard CD-ROM driver som tydeligvis ikke funker. Her er problemet så: Jeg kan tilsyneladende ikke komme til at skifte driveren ud, selvom jeg har den rigtige driver downloadet fra Asus og har prøvet alt det sædvanlige! Når jeg prøver at installere Asus driveren får jeg bare en besked a la 'target device not present' eller noget i den dur! Hvad gør jeg?

Jeg har en mistanke om at driveren er blevet smadret efter at jeg, dum som jeg var, måtte installere et program til min scanner, som ikke var Vista-godkendt. Fint nok. Jeg prøvede systemgendannelse, men gik desværre ikke langt nok tilbage, hvilket betyder at intet blev ændret til det bedre, og at jeg nu ikke kan gå langt nok tilbage. Systemgendannelse er derfor ikke en option længere! Hvad kan jeg gøre for at 'tvinge' Vista til at ændre driveren?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. november 2007 - 08:12 #1
Mystisk – men jeg har læst om lignende VISTA problemer. Nu ved jeg ikke om det er muligt for dig, men prøv følgende:

1: Sluk den PC
2: Kobbel dit DVD drev HELT fra ( ledninger) eller ( hvis muligt) på din bærbare- tag drevet helt ud.
3: Tænd så igen og boot helt op.
4: Sluk og sæt så ledninger på igen – eller drevet i igen.
5: Boot så igen.

Det skulle tvinge VISTA’s PNP, til først at afinstallere den kiksede driver og så hitte den igen.

Peter Brøsted Jensen
Avatar billede vejmand Juniormester
19. november 2007 - 08:27 #2
Du burde kunne fortryde den systemgendannelse du har lavet, og derefter vælge et tidligere tidspunkt: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/da-DK/Help/517d3b8e-3379-46c1-b479-05b30d6fb3f01030.mspx#EIC
Avatar billede mortron Nybegynder
19. november 2007 - 08:49 #3
Peter: Det vil jeg da lige prøve, men jeg tror ikke det vil gøre nogen forskel. Når jeg afinstallerer den forkerte driver og genstarter for at få Vista til at finde en ny driver, installerer den jo bare den åndsvage standard-driver igen! Vil den ikke bare installere standard-driveren igen?

vejmand: Nu er jeg på arbejde i øjeblikket og kan først teste det når jeg kommer hjem. Men hvis jeg fortryder systemgendannelsen, vil det så betyde at tidligere gendannelsespunkter dukker op igen, så jeg kan prøve et tidligere punkt? Jeg mener bare det lyder lidt mærkeligt, når de ældre gendannelsespunkter ikke længere står i listen under Systemgendannelse (det ældste punkt er fra 17/11 i øjeblikket, men fejlen er formentligt opstået omkring 14-15/11).
Avatar billede hcma Novice
19. november 2007 - 09:35 #4
måske kan dette klare det:
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no49
Avatar billede vejmand Juniormester
19. november 2007 - 10:40 #5
mortron >> Ja, hvis du fortryder, burde de gamle gendannelsespunkter dukke op igen. Sådan er det i XP, så jeg vil da tro det samme gælder i Vista.
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. november 2007 - 15:04 #6
--> mortron. Jo, det er den samme driver, den pakker ud af driverpakken - men du får reg. den "på en frisk" i din reg database. Og det er muligvis det, der gør det jf de tråde, jeg har set andre steder om samme problem. Problemet ligger i, at i VISTA er det hulens svært at af installere en driver, der er kvæstet - på denne lidt grove måde tvinger du den til at pakke en frisk installation af den ud og overskrive den gamle. ;-)
Avatar billede mortron Nybegynder
20. november 2007 - 08:19 #7
Så er den klaret. Gendannelsespunkterne var blevet slettet, så den mulighed var desværre udelukket. I forhold til at koble drevet fra og starte op igen, så havde det desværre ingen effekt - den samme ikke-fungerende driver blev installeret da drevet blev koblet til igen og computeren genstartet.

Men pointene går til hcma for at pege til denne her lille oplysning:

"Prøv følgende. Start - Kør > Regedit
Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Hvis 'Upperfilters' eller 'Lowerfilters' står der, så slet dem."

Det fungerede. Slettede punktet 'upperfilters' og drevet blev registreret med det samme. Tak for hjælpen til alle.
Avatar billede hcma Novice
20. november 2007 - 11:26 #8
så kommer der et svar herfra  :o)
Avatar billede mortron Nybegynder
20. november 2007 - 11:42 #9
værsgo
Avatar billede hcma Novice
20. november 2007 - 12:43 #10
takker for point :o)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. november 2007 - 12:55 #11
Også tak herfra- Så lærte jeg også noget nyt idag. Du er ikke den eneste der har det problem, så jeg vil sprede den løsningen ... selvfølgelig med henvisning til dig, hcma ;-).
Avatar billede mortron Nybegynder
20. november 2007 - 13:00 #12
Måske er der endda nogen som kan forklare hvad hulen 'Upperfilters' betyder...
Avatar billede hcma Novice
20. november 2007 - 13:14 #13
The UpperFilters and LowerFilters keys in the Windows registry store information about CD and DVD burning drivers. When you add or remove CD and DVD burning applications, these registry keys are altered and they can become corrupted. When you remove the registry keys and restart the computer, Windows refreshes the keys. Some applications may use a different burning driver than the application you reinstalled. If the other CD or DVD burning applications installed on your computer cannot access the drive after Windows refreshes the registry keys, you will need to reinstall those applications before they can access the drive.