Avatar billede cost Nybegynder
16. november 2007 - 11:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med hastighed efter indsættelse af Trådløs Router

Jeg er blevet nødt til at lave om på min PC opsætning herhjemme, så er blevet nød til at sætte trådløst internet på min primære maskine. Nu er problemet bare at det har taget ret meget hastighed

Jeg har pt. Cybercitys 20/1 mbit forbindelse og kunne normalt hente ca 1500 kb/s. Ser man på opsætningen i CC routeren er den koblet op med 15/1 mbit.

jeg har installeret en D-link DIR-635 trådløs G router. Den får IP adresse fra dhcp serveren i cybercitys router. Der bliver brugt WPA kryptering, og routeren er fuldt firmware opdateret. Jeg bruger Wan indgangen til at køre internet forbindelsen ind i routeren, mens jeg bruger dhcp serveren til at give ip adresser til de andre klienter. Jeg har ligeledes under mine forsøg slået QOS samt firewall fra, uden det dog har hjulpet.

Min primære computer er udstyret med et Linksys G standard kort. Under forbindelse ses det at den er koblet op med 54 mbps og med fuld signal styrke

Problemet er så at når jeg kører med denne konfiguration kan jeg kun hente med ca 150-200 kb/sek, hvilket jo er en rimelig drastisk hastighedsnedsættelse

Hvad kan problemet være?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 11:29 #1
Trådløst ”æder” i sig selv hastighed, fordi det kører med en temmelig stor headder i data pakkerne for at virke i forhold til kabel. I praksis overføres ca 20-30% mindre reel data pr pakke i forhold til kabel. Hertil kommer, at WPA kryptograferingen også bremser ( skal processes konstant).
54 mbps er ingen garanti – for er der dårlig forbindelse eks pga støj kilder blot et øjeblik, er den hurtigt nede på det halve eller mindre og dermed under hvad dit internet kan yde. Det virker sådan, at routeren sender en pakke – får den ikke svar tilbage eller har svaret forkert data check sum, fra dit netkort, sender den næste pakke med mindre hastighed, for at trænge igennem. Det styre den og kortet selv i data headderen. Så det går op og ned.

Du skal desværre op i noget andet grej både hvad angår router og kort, hvis du vil ret meget længere op i hastighed og stabilitet.  Og så skal du have den store tegnebog frem af baglommen :-(

Peter Brøsted Jensen
Avatar billede cost Nybegynder
16. november 2007 - 11:35 #2
Lyder da ikke særligt rart... :( Har dog en kammerat som med en router kan komme på på 900 kb/s, så synes da stadig men er utroligt lavt

Prøver lige lidt senere at sætte en bærbar til med kabel til routeren, så det kan ses om det kun er det trådløse som er problemet

Ved ikke om det er sån en rapport man kan se det ud fra men her er fejlstatistik fra routeren

Sent : 46982  Received : 30688
TX Packets Dropped : 0  Errors : 5
Avatar billede jokkejensen Novice
16. november 2007 - 11:44 #3
Du kan evt lige teste hastigheden her:

start -> kør -> skriv "ftp"

Open ftptest1.tele.dk
skriv anonymous
skriv [din@email.dk]
skriv cd Pub
get 10Mtest.rnd

Så henter du en 10MB fil fra TDC's server.

/JJ
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 12:08 #4
Sent : 46982  Received : 30688
TX Packets Dropped : 0  Errors : 5
Jo - de 5 fejl betyder, at din router har måtte omsende mindst 5 pakker  og dermed har sat hastigheden ned.
Start med at sørge for bedst mulige modtager/sender forhold. Det er jo grundlæggende gammel'daws radio. Som nævnt er det den største faktor i hastigheden.
1: Sæt din router så højt som muligt, gerne op på væggen, og så langt væk fra støjkilder som f.eks. selve PC en, strøm forsyninger, lamper etc. Hav orden i dine ledninger til PC’ens ( og dens antenne. Ledninger, der ligger i en rodet bunke sammen med f.eks et par strøm forsyninger generere et støj felt i sig sel. Sørg for at antennerne står lodret, da ustrålingen er cone agtig ud fra midten af antennen.
2: Sørg så vidt muligt for at de to antenner kan "se hinanden". Jo flere væge, genstande mv der er i mellem, jo dårligere signal.
3: Sluk evt støjkinder, du alligevel ikke bruger, når du surfer så som TV, radio og flyt din mobil telefon så langt væk som muligt.

Så kan du muligvis holde den på de max den kan yde ( 54 mbps).
Avatar billede cost Nybegynder
16. november 2007 - 12:10 #5
10485760 byte modtaget på 16,8 sekunder 624,26 kbyte/sek
Avatar billede cost Nybegynder
16. november 2007 - 12:14 #6
Hvilket nøjagtigt er det svar som TDC hastighedstest giver mig
Avatar billede cost Nybegynder
16. november 2007 - 12:20 #7
Kablet forbindelse på routeren giver mig 11 mbit, så det kan da godt se ud somom at det er det trådløse netværk som er problemet, troede dog ikke at det kunne trække så meget ned på hastigheden, så er der jo generelt ikke ret meget grund til at have så stort et hul ud til verden. Tester lige på en bærbar med N standard kort
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 12:29 #8
He, He - jo det jeg prøver at sige vedr. WL. 54 mbps lyder af meget i forhold til de 0,6 mbps din test siger. MEN - træk først 30% fra til data header generalt, divider herefter med 2 for hver gang der er en datapakke fejl (der sætter hastigheden ned automatisk). Så havner du hurtigt - alt efter fejl (støj mv)  - på 0,2-0,4 Mbps ( 200-400 kb/sek) før netkort og router kommunikere stabilt sammen.
Så lav de bedste sende/modtager forhold for dit kort og routeren og se om du ikke kan presse den højere op.
Ellers skal du som sagt have fat i andet grej ;- )
Avatar billede cost Nybegynder
16. november 2007 - 12:54 #9
Har lige testet det på en bærbar med et pcmcia trådløst N kort fra Dlink. Den giver mig 11 mbit også, så det kunne godt se ud til at det var mit linksys kort der er problemet.
Bor i en 60 kvm lejlighed, så sendeforhold burde ikke være de værste. smider du lige svar, så du kan få point :)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 13:09 #10
Velbekomme ;-) Ha,ha - et defekt kort er naturligvis et problem.
NB: Hvis du er glad for at spille tunge on-line spil etc BØR du holde dig til kabel. WL er af natur ikke stabilt, at nævnte årsager - men godt nok til alm. surfing/download. Men tunge spil kræver MEGET stabil forbindelse, ellers lagger de.
Avatar billede cost Nybegynder
24. november 2007 - 17:45 #11
Tror faktisk ikke at kortet er defekt, men vil da sætte et N standard kort  så jeg kan få lidt mere smæk på det!

Ville også gerne køre med ledning, men orker ikke at skal til at bore :)

Umiddelbart virker det trådløse ok online, oplever ingen lack i spil