Avatar billede Slettet bruger
15. november 2007 - 22:33 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Gamer pc

Hej,
Jeg skal til at købe en ny pc, den jeg har lige nu ikke kan kaldes ny. Jeg har fundet en samlet pc med gode dele til prisen:

- AMD DUALCORE X2 6000+, (2x 3.0GHZ)
- ASUS M2N-E SLI BUNDKORT
- 512MB DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA
- 250GB SATAII HARDDISK, 7200RPM, SEAGATE
- 4GB XMS2 (Mhz osv står der ikke)
- 18x +/- DUALLAYER DVDBRÆNDER
- 550W XILENCE (ATX 2.2) ULTRA STØJSVAG STRØMFORS.
- COOLERMASTER KVALITETS KABINET
- UNDERSTØTTER SATAII OG SATAII-RAID
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT NETKORT (GIGABIT LAN)
- MICROSOFT, Windows Vista HOME-PREMIUM (32BIT)
Alt dette +fragt og moms bliver til 7393 (1 års garanti og 2 års reklamationsret)

Er der nogle af jer der kan finde nogle dele som er bedre og samlet til max 7500 med moms og porto?
Håber I svarer hurtigt da jeg skal til at købe inden det nye 8800GTS kommer og jeg kommer i det dilemma om jeg skal ofre lidt mere på det :P
Avatar billede popsy Novice
16. november 2007 - 00:07 #1
Avatar billede popsy Novice
16. november 2007 - 00:08 #2
Tag evt. www.s-it.dk og vælg pc-systemer for at starte forfra :)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 09:24 #3
Svært at sætte en PC sammen til dig direkte :-( - der er mange forudsætninger. popsy's bud ( svar 1) er meget godt til prisen, men har også sine svagheder.
En gamer er afhængig af flere ting, for at få en stabil spillekasse:

1: Grafik kort. Det du har valgt er OK (8800GT), men udvikler en hulens masse varme. Overvej en udvidet køler til den eller en ekstra kabinet køler, der kan trække den varme luft ud ved den. Ellers sænker den proces hastigheden selv, når den bliver for varm, hvilket du kan mærke som dårlig performance. Se også, hvad ATI kan byde på. De er typisk billigere og bedre preformer en NVIDIA, men man må så leve med dårligere software support.
2: Høj clock frekvens på bundkortet. Tjaa, alt skal jo den vej i gennem. Det glemmer folk tit i jagte på processorem med med Mhz. Jeg ville vælge en lidt mindre processor til gengæld for et lidt bedre motherboard.
3: Prøv evt at finde en harddisk, der kører 10.000 rpm og har min. 16 mb buffer.  Det hjælper ikke noget den kører SATA II drift hastighedsmæssigt, hvis selve disken er sløv, til at læse/skrive. Så hellere en hurtigere SATA I disk med høje omdrejninger og stor buffer. Undersøg deres hastighed ( mbit/sek overall transfer), inden du beslutter dig. De bedre diske oplyser den slags.
4: Du kan ikke få ram nok. ( op til 6 mb) – men hastigheden er også vigtig og min DDR3 tek.
5: 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT siger jo ikke meget? Sørg for at det IKKE kører shared mem, har sin egen mem pool. Ellers sløver den hele PC'er ned, når du spiller. Lyd er ALTID et problem for spil at processe. Jeg ville vælge er eksternt PCI-E lydkort frem for et integreret. Evt slå et integreret fra og købe et andet.

Alt det nævnte giver en mere larmende PC – men hvis det er performance du vil have ( gaming power), bliver det altså varmt og skal dermed køles ( larmer).
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 11:33 #4
Okay, tak for svarene, skal lige se lidt mere på det. Er ikke den helt store ekspert i det så det er godt med en second oppinion :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. november 2007 - 11:57 #5
Er det en gamer PC ville jeg klart vælge en med Intel CPU.

Jeg ville holde mig fra 10.000 rpm raptor diske da de er alt for dyre i forhold til plads mm, så hellere 2 stk sataII diske i RAID til samme pris, det er også hurtigere. EVT 3 diske i RAID 5 eller 10.

Onboard lydkort er faktisk blevet ganske gode og fungerer udemærket. Skal du ud og købe lydkort ville jeg kigge på X-FI lydkort med EAX understøttelse.

Om det er dyrt eller billigt bundkort giver ikke de store forskelle i ydelse. Der hvor de dyrere bundkort virkeligt rykker, er bla ved OC og de forskellige funktioner bundkortet har...

Måske sådan en her

::::::::: STØJSVAG :::::::::::::::

- INTEL CORE2QUAD Q6600, 8MB CACHE (2x 4MB)
- ASUS P5K SE BUNDKORT, INTEL P35
- 512MB DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA
- 250GB SATAII HARDDISK, 7200RPM
- 4GB DDR800 *DUALCHANNEL* DDR2, PC6400
- 20x DUALLAYER DVDBRÆNDER +/-, SATA
- 550W XILENCE (ATX 2.2) ULTRA STØJSVAG STRØMFORS.
- COOLERMASTER ELITE KABINET
- UNDERSTØTTER SATAII OG SATAII-RAID
- LPT PORT
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT (GIGABIT) NETKORT (ADSL M.M...)
- SPDIF IN, SPDIF OUT

DKK 7.699,00

http://topdata.dk/product.asp?product=4474&sub=260&page=1

Så skal du bare have Windows Vista Home Premium 64bit til
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 12:13 #6
Til 9198 vil denne her så svare sig bedre?:
- INTEL CORE 2 DUO E6750 CPU, BOX, 64BIT 4MB CACHE
- GIGABYTE GA-P35-DS3L (INTEL P35)
- 512MB DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA
- 4GB DDR2 800 CORSAIR, PC6400
- 500GB Western Digital WD SATA2 HARDDISK, 7200RPM *SILENT FLUID* (16MB CACHE)
- 18x NEC DUALLAYER DVDBRÆNDER (BRÆNDER: DUALLAYER, DVD+, DVD-, CD'ER)
- 750W ULTRA LOWNOISE STRØMFORS. 120mm FAN (ATX2.2)
- KABINET (VÆLG MELLEM FLERE)
- 7.1 SURROUND SOUND LYDKORT
- SATA2 CONTROLLER
- CPU KØLER INTEL ORIGINAL BOXED
- 6 USB PORTE I ALT (2 I FRONT), BÅDE1.1,2.0
- 10/100M/1000M BIT LAN (GIGABIT)
-MICROSOFT, Windows Vista HOME-PREMIUM (32BIT)
Avatar billede marzman Nybegynder
16. november 2007 - 12:38 #7
www.topdata.dk kan anbefales :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. november 2007 - 13:06 #8
moolmax - det er dyrt for en com med de specs. Vista, større PSU (unødvendigt), mere HDD plads er ikke 1500kr xtra værd når den har dårligere CPU

Marzman - Topdata er blevet anbefalet ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. november 2007 - 13:07 #9
Hvad er dit max budget?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 13:09 #10
Altså jeg sagde 7500 før, men jeg er dog villig til at gå op på de 10000. Fandt nemlig ud af at jeg kan sælge nogle ting herhjemme som ikke bliver brugt alligevel :P
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 13:17 #11
"Til 9198, INTEL CORE 2 DUO E6750 CPU, BOX, 64BIT 4MB CACHE" - den sidste maskine du der nævner, har jeg sq svært ved at se noget rigtig negativt ved, undtagen det on-board lydkort. Men et ordentlig kan du vel investere i senere, når din bank synes du har råd :-D
GIGABYTE laver nogle solide bundkort og processoren er et godt valg, samt rimelig hurtig og nok ram. Disken kan måske betvivles lidt, men OK.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 14:06 #12
Hvis jeg køber den sidstnævnte med dette kabinet:COOLERMASTER KVALITETS KABINET vil den så ikke blive kølet tilstrækkeligt nok?
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 14:25 #13
Svært at sige. Køling er jo mere aerodynamik (placering) end smart udseende og hvor meget luft, den faktisk flytter. Kommer som regel an på en prøve. Men det er et mindre problem, der kan løses relativt billigt senere, hvis det er der, med et par kabinet kølere det rigtige sted eller en større køler på den enhed, der puster efter luft. Std køleren på 8800GT er ikke noget at skrive hjem efter - så kig der først ;-)
Husk også, at placere den, så den kan komme af med luften ( ikke i tæt hylde eller reol mv)
Du kan bruge den her til at check din nye spand, efter at du har spillet et tungt spil i en 30 minutters tid. http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Everest-Home-Edition.shtml til at se sensor varme måling på komponenter, der har en. ( og også se så meget andet).
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 14:45 #14
pbj dk har du msn eller noget? vil godt lige snakke med dig hurtigt om en anden pc, men på msn så posten ikk bliver noget rod :)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 14:58 #15
Hele ideen med E er jo, at andre ( inkl mig selv) lærer og kan finde svar ved at søge og læse i de her post's - så det er lidt mod min overbevisning.
peterbrosted snabel-a hotmail punktum com ( ude mellemrum og med @ og .)
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. november 2007 - 15:42 #16
Everest home edition holdte de op med at lave for flere år siden, så den er ikke for god til de nyeste systemer. Har du core2 CPU ville jeg klart bruge programmet coretemp til CPU temp..

MHT computeren ville jeg klart hellere vælge denne
http://topdata.dk/product.asp?product=4478&sub=260&page=1 7500.00kr

- INTEL QUADCORE Q6600, (8MB CACHE, 2x4MB)
- GIGABYTE BUNDKORT INTEL P35 (GA-P35-DS3L)
- 512MB G-DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA, TVOUT
- 250GB SATAII HARDDISK, 7200RPM
- 4GB DDR800 *DUALCHANNEL* DDR2 RAM, PC6400
- 18x +/- DUALLAYER DVDBRÆNDER (NEC)
- 550W XILENCE (ATX 2.2) ULTRA STØJSVAG STRØMFORS. 2x12V lines
- COOLERMASTER ELITE KABINET
- UNDERSTØTTER SATAII OG SATA-RAID
- LPT PORT
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT NETKORT (GIGABIT LAN)
- SPDIF OUT (Sony;Philips,DigitalInterFace)

Win Vista 64 bit
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255983 680.00kr

Så kommer du op på 8180.00kr og så har du en com med en væsentligt bedre CPU der er meget bedre gearet til de nye game engines (quake, UT, Cryengine2 mm), som netop har quad core understøttelse. Så kan du for de sidste penge evt købe mere hdd plads, xtra kabinet køling, ny cpu køler eller hvad du nu har lyst til. Det synes jeg er et bedre køb for pengene. Især når det nu skal være en gamer maskine.
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. november 2007 - 15:43 #17
pbj dk - har du prøvet denne som alternativ til everest? http://www.gtopala.com/siw-download.html
Avatar billede drgonzo Praktikant
16. november 2007 - 15:43 #18
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 15:54 #19
Jeg er ikke så vild med hele QUADCORE systemet, men er ved at lave en computer der har amd core som er bedre til spil end intel :) Eller tak for hjælpen, og mister kun 512 mb ram ved at købe den jeg er i gang med, og hvis det er kan jeg lave det der hack noget :)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
16. november 2007 - 16:12 #20
Citat: Jeg er ikke så vild med hele QUADCORE systemet, men er ved at lave en computer der har amd core som er bedre til spil end intel :):

Det var da ellers noget af en påstand som jeg er ret sikker på ikke holder i virkeligheden!!
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 16:17 #21
har ikk så meget forstand på det så det kan godt være jeg har misforstået noget :)
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
16. november 2007 - 16:40 #22
--> moolmax. Tror du misforstod vores diskussion om quad processore en hel del ;-) Men lige meget, de er jo også for dyre til dit budget.
Da vores diskussion til dels ikke er foregået her på E, skal jeg ikke have point for denne her (ville ikke være fair og imod E's regler), så husk at give dem til de andre, du synes har ydet mest.

-->drgonzo - tak for tippet. Lure lige lidt på den.  Ved godt det med Everest - en skam, jeg er ellers så glad for den :-(
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2007 - 18:29 #23
Er lidt ny til det her forum, men skal man ikk give et "svar" før jeg kan give point? i så fald kan pbj og drgonzo bare svare hvis I vil :P
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. november 2007 - 12:40 #24
Intels quad core CPU er en af de bedste på markedet PT og ligger bestemt inden for dit budget. Du kan få en com til 7500kr med quadcore cpu. AMD er bestemt ikke bedst til spil, de er faktisk ikke bedst til noget som helst lige nu..

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=873&model2=871&chart=424 her kan du sammenligne forskellige CPU i forskellige tests, desværre er der dog ikke nogen af de nyeste game engines med endnu
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. november 2007 - 12:41 #25
INTEL QUADCORE Q6600, (8MB CACHE, 2x4MB)
- GIGABYTE BUNDKORT INTEL P35 (GA-P35-DS3L)
- 512MB G-DDR3 GEFORCE 8800GT (2X DIGITAL DVI), NVIDIA, TVOUT
- 250GB SATAII HARDDISK, 7200RPM
- 4GB DDR800 *DUALCHANNEL* DDR2 RAM, PC6400
- 18x +/- DUALLAYER DVDBRÆNDER (NEC)
- 550W XILENCE (ATX 2.2) ULTRA STØJSVAG STRØMFORS. 2x12V lines
- COOLERMASTER ELITE KABINET
- UNDERSTØTTER SATAII OG SATA-RAID
- LPT PORT
- 6 USB PORTE (2 PÅ FRONT)
- 7.1 SURROUNDSOUND LYDKORT
- 10/100/1000MBIT NETKORT (GIGABIT LAN)
- SPDIF OUT (Sony;Philips,DigitalInterFace)

7500.00kr

http://topdata.dk/product.asp?product=4478&sub=260&page=1
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. november 2007 - 12:43 #26
"Jeg er ikke så vild med hele QUADCORE systemet, men er ved at lave en computer der har amd core som er bedre til spil end intel :) Eller tak for hjælpen, og mister kun 512 mb ram ved at købe den jeg er i gang med, og hvis det er kan jeg lave det der hack noget :)"

1. QuadCore rykker fra enhver AMD

2. Hvilken AMD er du ved at samle?

3. Hvad for noget "Hack noget"?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2007 - 13:34 #27
1. som sagt før har jeg ikk så meget forstand på amd og intel, så jeg har sikkert fisforstået noget, bliv ikke sur :)
2.regner med at jeg kommer til at købe den du har foreslået til 7500
3. det hack der er noget med at man går ind i et eller anden på sin pc og gør sådan at ram-grænsen bliver ændret. Fandt et link her forleden, men kan ikke lige huske hvordan. Det var noget med at man sku åbne noget i comandopromt og skrive noget der. er ikke sikker
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. november 2007 - 15:14 #28
-->moolmax.  "det hack der er noget" .... æhhhhm, no offence - men tror ikke du skal lege med clock frekvenser, ram hastigheder eller andre tweaks mv. Uanset hvilken PC du vælger, lad det endelig stå standard. Så får du mindst problemer og den nævnte er rigeligt kraftig ( på nær lydkort, som du kan tilkøbe senere) til at give dig en rigtig god spil oplevelse uden at pille. ;-)

--> drgonzo - som nævnt, tror jeg den diskussion gled lidt hen over hovedet på moolmax -. Han vælger den du nævner, som har QUAD core Q6600.
Så smid et svar, så du kan få dine points ;-)
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2007 - 19:10 #29
Har du nok ret i pbj, jeg mister også kun 512 mb ram ved at købe 32 bit versionen, og det kan ikke mærkes med sådan en pc :)og som sagt så kan du bare få dine point hvis du vil
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
19. november 2007 - 21:03 #30
"mister 512 mb ram ved at købe 32 bit versionen" ??... Æhhhm, for at unlade at komme ind på en længere tråd om OS og applikations RAM udnyttelse - køb den nu bare og se om den ikke funker som gamer PC for dig ;-) Budget passer og det var et godt forslag, drgonzo kom med indenfor det, så vip du point over til ham.
jf E's regler, kan jeg ikke modtage point og vil heller ikke.
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. november 2007 - 13:31 #31
Forstår stadig ike hvorfor du vil vælge 32 bit OS når 64 bit koster det samme, og vil udnytte din hardware optimalt.

Tror det "Hack" du har læst om angår bundkort med PAE understøttelse og mulighed for at ændre noget så et 32 bit OS kan se 4GB ram. Det vil jeg ikke anbefale, da det aldrig har kørt optimalt. Køb i stedet 64 bit OS
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 14:13 #32
Bare glem det med hack. Problemet med 64 bit er at de fleste spil som jeg godt kan lide at spille med mine venner ikk er understøttet af 64 bit.
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. november 2007 - 16:38 #33
øhh hvilke spil er det? De fleste burde køre fint på et 64 bit OS
Avatar billede pbj_dk Nybegynder
20. november 2007 - 17:41 #34
Hører vidst til i en ny tråd ( ikke at der ikke findes mange win 32 vs. 64 bit tråde på E). Tror gerne moolmax vil have afsluttet, smider du et svar til ham, drgonzo?
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 18:45 #35
jeps :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
20. november 2007 - 19:30 #36
Accepteret svar: drgonzo
Point: 30,00

:)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 19:31 #37
hovsa havde jeg sku helt glemt at jeg havde gjort :) Tak for hjælpen anyways
Avatar billede marzman Nybegynder
20. november 2007 - 19:42 #38
..... nu har jeg ikke deltaget længe i denne her tråd, men jeg fik stadig mails om det... så jeg fjerner lige mit abonnument...
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2007 - 19:46 #39
bare iorden :)