Avatar billede throwman Nybegynder
14. november 2007 - 16:11 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Forklaring af "Båndbredde"

Nogen der kan forklare lidt om båndbredde.

fx. forholdet mellem (mbit)/(mhz).. ?

Hvad en er signal/støjforholdet.. ?

Meget gerne et link til en side med en fyldelsgørende beskrivelse.

På forhånd tak.
Avatar billede neoman Novice
14. november 2007 - 16:25 #1
http://www.ipguide.dk/ordliste/?ord=baandbredde

signal/støjforhold :

1. råb til den anden ende af Parken under kamp mellem FCK og Brøndby - tror du nogen hører dig ?

2. Gør det samme kl 4 om morgenen - mon ikke det går lidt bedre ? :)
Avatar billede ierikk Nybegynder
14. november 2007 - 16:26 #2
Avatar billede throwman Nybegynder
14. november 2007 - 17:27 #3
Ja okay, det kommer sig jo næsten af ordet Neoman.. Men hvordan beregnes/findes forholdet.? Og hvad med forholdet mellem (mbit)/(mhz) nogen der kan klare den.. ?

Wekipedia har jeg prøvet, der stod ikke det helt vilde..
Avatar billede neoman Novice
14. november 2007 - 17:31 #4
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci213018,00.html
http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci211634,00.html
og jeg aner ikke hvad  mbit/mhz er
Avatar billede k_la Nybegynder
17. november 2007 - 21:15 #5
Ordet "båndbredde" stammer fra radioens barndom og er det antal khz modulatioen vil brede sig ud fra bærebølgen (grundfrekvensen) eks senderen sender på 245 Khz og AM moduleres med en frekvens på f. eks op til 5 KHz - dette medfører en "båndbredde" på 5 KHz ( men rent faktisk fylder senderen 10 KHz i frekvensbåndet idet der er 2 "sidebånd" på hver 5 KHz.
På de nu aldrende TV kanaler undertrykkes det ene sidebånd, hvorfor båndbredden her er ca det samme som højeset overførte frekvens dvs ca 4.5 MHz billede + en 5.5 MHz bærebølge til lyden.
Så meget om båndbredde og radio - da de første modems blev lavet som en sender dvs med en bærebølge der moduleres (med data bit) blev udtrykket båndbredde også brugt her, selv om der mere er tale om et maximalt antal bit pr sekund der kan overføres.
dvs at en 4 Mb ADSL linie har en bærebølge der moduleres med en bithastighed ("frekvens") på 4 mill. bit pr sec (4096*1024 bit). Der anvendes en form for modulation hvor signalet faseforskydes  i forhold til grundfrekvensen de forskellige faseforskydninger repræsenterer bestemte bitkombinationer, som så i routeren laves om til de bytes som læses af computeren.
Avatar billede throwman Nybegynder
26. november 2007 - 20:52 #6
Neoman og K_la smid lige et svar.. Skulle bruge det til min svendeprøve som elektriker.. Ville nemlig hovedsageligt snakke om IHC, NETVÆRK og Generatore.. Gik alletiders slap afsted med en 12'er.. :P

Takker for de gode svar..
Avatar billede neoman Novice
26. november 2007 - 20:54 #7
til lykke med dét ! :P
Avatar billede k_la Nybegynder
27. november 2007 - 09:47 #8
Tillykke med karakteren - er det efter ny skala så er den flot