Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 08:36 Der er 67 kommentarer og
1 løsning

Linksys WRT54G problem

Hej. Jeg har lige været ude og købe en Linksys WRT54G trødløs router da min gamle Belkin stod af. Problemet er så nu at jeg ikke kan sætte den op og komme på nettet igennem den. Hvis jeg tilslutter den direkte til Speedstream'ern får den slet ingen ip og hvis jeg tilslutter den til vores anden router som fordeler nettet rundt i huset for den ingen gateway?

Hvad kan det skyldes? Nogen der ved hvad man skal gøre?

PFT

Razz
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 09:06 #1
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du vil.

Hvorfor har du en router efter din Speedstream - den har vel indbygget switch?

Og hvorfor ønsker du endnu en router eller skal WRT54G kun virke som AP?
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. november 2007 - 09:23 #2
I følge TDC....
Hvis man tilslutter en Trådløs router på deres speedstream, skal man skulle for begge trådløs router og speedstream i ca. 15 minutter, da deres router ikke kan finde ud af sende ip-adresse til en anden router i første omgang.

Det skader heller ikke, hvis du opgradere din Linksys med den nyeste firmware.
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1175234038221&packedargs=sku%3DWRT54G&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=3822138221B01&displaypage=download
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. november 2007 - 09:24 #3
skulle=SLUKKE ;--))
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 09:28 #4
Har opdateret firmwaren :)

Vores Speedstream er ført ned til en box der hedder Efficient Network se5880. Og det er den derfordeler internettet ud i huset og det er den jeg vil koble Linksys'en på.

Men skal jeg prøve og lade det være slukket i 15 min og så prøve igen?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 09:38 #5
Så skal din trådløse router altså bruges som et AP :)

Du skal sætte patchkablet fra se5880 til en LAN port på WRT54G.
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. november 2007 - 09:41 #6
Ja, det sker ikke noget med at prøve det.
Hvis det ikke virker bagefter kan du tilslutter Linksys direkte til speedtream, og lave en forbidelse til Efficient fra Linksys lan port.
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 10:10 #7
Okay nu har jeg tilsluttet Linksys'en direkte til Speedstreamen og og så må Efficienten komme bagefter. Men nu har jeg haft det slukket i 20 min og Linksys'en får ingen IP
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 10:12 #8
Hvorfor sætter du det ikke op, som jeg har beskrevet?
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 10:15 #9
Okay prøver jeg lige.
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 10:42 #10
Sådan nu virker det men når jeg prøver det trådløse kan jeg sagten få forbindelse og det hele men kan ikke komme på i-nettet. Hvad kan det skyldes?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 10:50 #11
Du skal logge på WRT54G og slå dhcp fra
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 10:52 #12
Okay nu spørger jeg måske dumt? Men hvordan gør jeg deT?
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. november 2007 - 11:01 #13
åben en browser, skriv 192.168.1.1 og skriv admin i password felt.
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 11:04 #14
Ja er inde på routeren. Men hvordan slår jeg DHCP fra der inde?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 11:07 #15
Fanebladet Setup

Under DHCP server vælger du disable
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 11:08 #16
Done.

Under Operating Mode? Skal den så være gateway eller router?
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. november 2007 - 11:15 #17
Lad være med rode i det. du skal bare disable DHCP.
Du må også gerne sætte lidt sikkerhed op. Opret en ny tråd, så kan du få hjælp med sikkerhed og kryptering til dit trådløst netværk.
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 11:17 #18
Okay bare i orden.
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. november 2007 - 11:20 #19
Hvis det virker og hvis du er tilfreds med mit svar, er du velkommen til smide et par point her.  ;--))
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 11:33 #20
Den vil ikke få nogen ip ved trådløs? :S
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2007 - 11:43 #21
efficent routeren skal ikke bruges

vi har selv tdc adsl med et siemens speedstream og vi har koblet vores linksys wrt54g direkte på speedstrememn og det kører perfekt
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 11:45 #22
Nu er den i brug og det virker fint. Men problemet er nu at jeg ikke kan få forbindelse med trådløs. Den kan sagtens finde routeren men den vil ikke få en IP
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 12:30 #23
Ingen der ved hvad det kan skyldes og havd der kan gøres?
Avatar billede tonygk Nybegynder
07. november 2007 - 12:38 #24
Husk at kablen fra din switch skal tilsluttes til Linksys's LAN port (en af de 4) og ikke WAN
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 12:51 #25
Det er den også. Kan sagtens få forbindelse når jeg bruger kabel fra Linksys'en men når jeg forsøger med trådløs vil den ikke
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 13:10 #26
Nu ved jeg ikke hvor mange PC'ere du har tilsluttet se5880, men kan du nøjes med WRT54G'en, så brug dog den som jetdirect foreslår.

Vil tdc ikke frigive en ip til routeren (der kan godt gå et stykke tid), så klon MAC-adressen fra se5880 til WRT54G
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 13:42 #27
Der er 3 tilsluttet. Hvordan cloner jeg den?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 13:58 #28
Under Setup->MAC Address Clone :)
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 14:00 #29
Cool. Prøver lige og bruge Linksys'en uden se5880
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 17:31 #30
Skal speedstream'en så i en af de 4 porte eller wan?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 17:33 #31
WAN (går ud fra, at det kun er et modem)
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 17:34 #32
Okay. Prøver
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2007 - 18:02 #33
fra speedstream wan port > wan port på linksys wrt54g porten sidder for sig selv på routeren

speedstream er et adsl modem uden nogen sikkerhed indbygget som firewall olign
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 18:15 #34
Kan ikke få forbindelse til routeren når jeg forbinder Speedstream med Linksys. Så det bliver nød til at blive gennem se5880.

Men hvad kan jeg gøre og at få det trådløse til at virke
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 18:16 #35
Der er en port der hedder internet og så er der de 4 porte
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 18:18 #36
Så gør du som beskrevet tidligere.

Operating Mode skal være sat til router.
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 18:19 #37
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg har gjort nu men det virker :D Kan jeg så få nogen svar! :D
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 18:21 #38
Forhåbentlig hvad vi har skrevet :)

Har du styr på trådløs sikkerhed eller skal du have en hånd med det også?
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 18:24 #39
Har nogenlunde styr på det men ved ikke hvad man sal vælge og sådan noget. For der er jo flere forskellige sikkerhedsmods?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 18:29 #40
Hov, nu løb jeg med alle points.

Jeg laver lige et pointspørgsmål, så jetdirect og tonygk også kan få point, da jeg synes vi skal dele :)

Mht. kryptering bør du vælge wpa2-psk.

Og ændre SSID samt skjule dette.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 18:30 #41
jetdirect og tonygk se her:

http://www.eksperten.dk/spm/804799
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 18:39 #42
Hvordan gør jeg så alle deler?

WPA Algorithms: skal det være AES eller TKIP+AES?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 18:45 #43
Pointdelingen har jeg klaret for dig :)

TKIP+AES
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 18:47 #44
Okay tak :D Mange tak for hjælpen
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. november 2007 - 18:49 #45
Velbekomme :)
Avatar billede shadowz Nybegynder
07. november 2007 - 19:29 #46
Hej har du fået Nogen ip
Avatar billede razzt Nybegynder
07. november 2007 - 19:57 #47
Ja det hele køre bare nu
Avatar billede nitroman Nybegynder
06. januar 2008 - 00:53 #48
Du skulle vel aldrig kunne fortælle mig hvordan du har sat det hele op vel?
For det lyder som om jeg har præcis det samme problem som du havde!
Avatar billede webexp Nybegynder
06. januar 2008 - 01:01 #49
den speedstream modem er vel kun et modem og ikke en router så skal den jo i wan porten og ikke lan porten og grunden til at du ikke kan komme på nettet er vel den kan ikke finde ud af hvad gateway den skal bruge når eller tager jeg fejl
Avatar billede webexp Nybegynder
06. januar 2008 - 01:02 #50
glem hvad jeg skrev
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2008 - 09:38 #51
ja din speedstream er forbindelses ud mod tdc dens rj45 stik skal i wan porten på din linksys router .

speedstream er et modem og ikke en router og kan ikke undværes
Avatar billede nitroman Nybegynder
06. januar 2008 - 12:40 #52
jeg har sat kablet fra min speedstream til lan1 i min linksys router og så fra lan2 til min computer

Hvis jeg gør sådan virker nettet fint med kabel men stadig ikke med trådløs. den skriver at den har forbindelse med min linksys men ikke med internettet
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2008 - 13:03 #53
læs lige igen :

din speedstream dens rj45 stik skal i wan porten på din linksys router

og ikke i de stik der er 4 af lige ved siden af hinanden .
Avatar billede nitroman Nybegynder
06. januar 2008 - 13:04 #54
og sætter jeg kablet fra speedstream i wan virker det slet ikke. og den trådløse forbindelse kan stadig kun få forbindelse til min linksys
Avatar billede webexp Nybegynder
06. januar 2008 - 14:04 #55
når du har sat i stik lan 1 i dín router og din computer i lan 2 så bruger du din router som en switch med trådløs net og ikke andet prøv at hoppe i kør og skriv cmd of tryk enter skriv så ipconfig og skriv lige her om du får en global ip eller en intern ip
Avatar billede nitroman Nybegynder
06. januar 2008 - 14:13 #56
Er lidt ny med computer og sån så hvordan ser jeg om det er intern eller global?
Avatar billede webexp Nybegynder
06. januar 2008 - 14:24 #57
ofte så får du en  ip der liger noget i stil med 192.168.1.xxx elle når det gælder linksys
Avatar billede nitroman Nybegynder
06. januar 2008 - 14:42 #58
har lige lavet en print screen af det.:
http://www.bilgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=17085
Avatar billede webexp Nybegynder
06. januar 2008 - 19:02 #59
jeg har ikke login til bilgalleri så jeg kan ikke få lov til at se det billede du har lagt op
Avatar billede nitroman Nybegynder
06. januar 2008 - 21:47 #60
blev lige nød til at slette igen for folk mente de let kunne hacke sig ind på min comp.
Men ville nu gerne vide hvordan ham razzt har gjordt..!
Avatar billede webexp Nybegynder
06. januar 2008 - 22:26 #61
ja ok men du kan lige oplyse mig hvad speedstream du har så kan jeg se om der er router i eller ikke så kan jeg se om du skal i wan port eller lan port
Avatar billede nitroman Nybegynder
06. januar 2008 - 23:18 #62
det er en siemens speedstream 4100
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2008 - 23:56 #63
det er en siemens speedstream 4100

den SKAL i wan porten på routeren

jeg har samme model
Avatar billede webexp Nybegynder
07. januar 2008 - 17:25 #64
ok ja så skal den i wan porten for at man udnytter sin router med den sikkerhed det giver ellers er det bare en trådløs switch og det er der jo ikke meget ved
Avatar billede nitroman Nybegynder
07. januar 2008 - 19:50 #65
Takker for hjælpen.!! nu virker det. tror det var fordi den ikke havde fået tildelt nogen ip. for da jeg kom hjem fra arbejde og tændte router og computer var den på nettet med det samme. både med kabel og trådløs
Avatar billede webexp Nybegynder
07. januar 2008 - 20:29 #66
i wan porten?
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2008 - 22:44 #67
på din wrt54g er der et stik der hedder internet der sidder adskildt fra de 4 rj45 porte som er til pc´r

http://wiki.caensansfil.org/index.php/WRT54G/GS
bladr ned til billed 2 der viser et diagram
Avatar billede nitroman Nybegynder
07. januar 2008 - 23:07 #68
ja i wan porten.