Avatar billede kennedk Nybegynder
06. november 2007 - 16:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

regex replace

Hej eksperter :)
Jeg sidder og leger lidt med noget Reg ex

Mit problem kommer når jeg vil erstatte noget i denne streng
body /* Boddy */
{
    color: #0f0f0f; /* tekst farve */
}
.hej hej /* HejKlasse */
{
    color: #0f0f0f; /* farve */
}

Det er et stylesheet, hvor jeg vil udskifte farven under color, som ligger i bodyen.

jeg har lavet denne kode, men kan ikke se hvordan det skal virke med at replace? Hvordan skal det løses?

Min regex kode

body[\s|\S]+[\*/][\w\s\-_]+[\*/\s]+{[\s|\S]+color:[\s]([\w\s#\-_\(\)]+);
Avatar billede kennedk Nybegynder
06. november 2007 - 16:36 #1
Efter videre test af den ref ex jeg har lavet virker den ikke, hvad skal den være før den virker?
Avatar billede nielle Nybegynder
06. november 2007 - 19:28 #2
Sådan?

        static void Main(string[] args)
        {
            string css =
@"body /* Boddy */
{
    color: #0f0f0f; /* tekst farve */
}
.hej hej /* HejKlasse */
{
    color: #0f0f0f; /* farve */
}";

            Regex re = new Regex(@"(?<=body /\* Boddy \*/[^{]*{[^}]*?color:\s*)#[0-9a-f]{6};");

            css = re.Replace(css, "NyFarveKode");
            Console.WriteLine(css);
        }
Avatar billede kennedk Nybegynder
06. november 2007 - 22:55 #3
Hej nielle.

Nu har jeg tilrettet den lidt, så jeg tror den virker efter mit behov :)
(?<=\.hej[\s|\S]/\*[\s|\S][\w\-_]+[\s|\S]\*/[^{]*{[^}]*?color:\s*)[#\w\(\)\"\.]+

Men der er noget jeg ikke helt forstår, det er hvad de tre første tegn betyder? "?<="
Avatar billede nielle Nybegynder
06. november 2007 - 23:02 #4
(?<=...)

er en "Positive Lookbehind" som du f.eks. kan læse mere om her:

http://www.regular-expressions.info/lookaround.html

Populært sagt vil mønstret:

(?<=XXX)YYY

match "YYY" hvis og kun hvis der står "XXX" foran dette.
Avatar billede kennedk Nybegynder
06. november 2007 - 23:13 #5
Smart :) Du har fortjent point (:
Avatar billede nielle Nybegynder
07. november 2007 - 06:44 #6
Svar :^)