Avatar billede kram78 Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:36 Der er 15 kommentarer

Sata HD som C-drev når den er koblet på gennem en sata kontroler

Jeg her en maskine hvor der ikke findes sata stik på bundkortet. Jeg har på nuværende tidspunkt winxp installert og 2 ata diske i. Jeg har købt mig to nye Sata diske, et stk. sata kontroler og alle kabler osv.

Når kontoller er installeret og diskene sat til og formateret, kan jeg sagtens bruge dem som lagerings enheder....
Jeg har klonet mit C drev over på den ene af mine sata diske, men ved ikke hvordan jeg får dette drev til at blive mit C drev og derved det drev hvor maskinen booter fra.

I biosen kan jeg ikke se min nye sata HD?? Er det ikke meningen, eller er mit bios måske bare for gammelt til sata diske?

(Bios: Phoenix - Awardbios Cmos)
Avatar billede venturer Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:48 #1
Når du bruger en seperat controller vil diskene ikke kunne ses i den almindelige BIOS.
Men i mange BIOSer kan du angiver at du vil boote fra "other device" eller noget i den stil.
Det kræver så at din controller også har en BIOS, og der er ikke alle der har det. Slet ikke af de billigere modeller.
Hvilken controller er det du har købt?
Avatar billede kram78 Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:55 #2
Jeg har købt en Sunix Serial ATA 150 PCI Card.

Jeg har prøvet at være inde og ændre så boot fra other device er aktiveret, og fjere boot fra min ata disk, men den booter stadig fra min ata disk.

Betyder det jeg måske ikke kan boote fra min sata diske? :o(
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2007 - 17:02 #3
"og fjere boot fra min ata disk" så booter computeren næppe derfra du kan sikkert ikke se forskel fordi det er en klon, prøv at oprette en mappe på skrivebordet på en af diskene
Avatar billede kram78 Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:08 #4
Ok prøver lige. Det jeg ikke forstår er nemmenlig at hvis jeg fjerne strømmen fra min ata disk (c: drev), så får jeg bare boot fejl. Intet booter. Så derfor er jeg overbevist om at den booter fra ata disken.
Avatar billede venturer Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:12 #5
Hvilken bootfejl får du ?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2007 - 17:19 #6
Hvad har du klonet med ??
Avatar billede kram78 Nybegynder
21. oktober 2007 - 17:30 #7
Helgec: jeg har klonet med "Acronis True Image Home"

Venturer: Der står bare noget med "boot faulier". Når jeg så kobler min ata disk på igen og fjere strømmen fra min sata disk, køre mit vindows fint igen (selv om jeg kun har enablet "boot from Other Divece".

Men det væsentligste er hvordan jeg får min sata disk til at være mit C driv?
Har siddet og læst lidt. Skyldes det måske noget med en sata driver til bundkortet?
Jeg har en medion maskine fra aldi tror bundkortet hedder MD8080!
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2007 - 18:27 #8
Efter min bedste overbevisning har du ikke fået klonet MBR - kan du se startfilerne NTLDR og NTDETECT.COM på din SATA disk
Prøv følgende - Download og brænd http://www.helgec.dk/xp-startfiler.iso (brændes som bootimage) fjern strømstikket til din IDE disk - boot op på den cd du lige har brændt - rør ikke noget, det kan godt tage lidt tid - nu bør computeren boote på SATA disken hvis min teori passer
Avatar billede gammelhat Nybegynder
21. oktober 2007 - 18:39 #9
den klonede partition skal være markeret som aktiv i diskhåndtering for at du kan starte på den
Avatar billede kram78 Nybegynder
21. oktober 2007 - 19:47 #10
Jeg lavede en søgning på min sata disk (F:) og fandt Ntdetect og NTLDR under "windows\ServicePackFiles\i386".

Jeg har tjekket at den klonede partion er markeret aktiv i diskhåntering.
Så nu vil jeg prøve det som helgec forslår og håber på det bedste.
Avatar billede kram78 Nybegynder
21. oktober 2007 - 19:55 #11
Helgec, Kan det passe at når jeg henter xp-startfiler.iso og pakker den ud med winrar, så er der intet i mappen?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2007 - 20:02 #12
Ja den er god nok, du skal ikke pakke noget ud. Brænd den som bootimage
Avatar billede kram78 Nybegynder
21. oktober 2007 - 20:24 #13
Hmm nu den brændt og forsøgt. Det gav følgende resultet:

"
Windows kan ikke starte da denne fil er beskadiget eller manger:
<Windows-rod>\system32\hal.dll.
Geninstallere en kopi af ovenstående fil.
"

Jeg har lige søgt på den fil og den findes fint på det klonede drev (sata Disken) :o(
Ellers nogle forslag?
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2007 - 20:30 #14
Jeg ville prøve at lave en ny kloning og naturligvis anbefaler jeg INSERT til det brug
Avatar billede kram78 Nybegynder
27. februar 2010 - 19:56 #15
Helgec kan du skriver et svar. Så vil jeg lige smide nogle point i din retning.