Avatar billede si. Nybegynder
18. oktober 2007 - 08:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hente fra 3 felter

Jeg har en opskrift side, som jeg prøver at ændre, så man kan tilknytte opskrifter til 3 kategorier.

Før var der i opskrift tabellen, en felt der hed categoryid - jeg har nu tilføjet 2 felter, categoryid1 og categoryid2.

Problemer er nu, at dataerne bliver lagt rigtig ind, i de forskellige tabeller - jeg har bare problemer med at få dem ud igen.

Her er scriptet som virker... til at hente fra categoryid
<?php

            $sql = "select * from " . CATEGORIES . " where maincategoryid = $maincategoryid order by category";

            $result = mysql_query($sql ,$db);

            if ($myrow = mysql_fetch_array($result)) {

                do {

                  $cat = $myrow["categoryid"];

                  $sql2 = "select count(recipeid) from " . RECIPES . " where categoryid = $cat and status = 'L'";
                  $result2 = mysql_query($sql2 ,$db);
                  $row = mysql_fetch_row($result2);
                  $recipecount = $row[0];

                  printf("<a href=list.php?pagenum=0&categoryid=%s><br><font face='Arial, Helvetica, sans-serif' size=3>%s (%s)</font></a>", $myrow["categoryid"], $myrow["category"], $recipecount);

                } while ($myrow = mysql_fetch_array($result));

            }

          ?>

Jeg har så makket lidt med denne linie
$sql2 = "select count(recipeid) from " . RECIPES . " where categoryid = $cat and status = 'L'";

Jeg har prøvet med and og or, men jeg må bare erkend mine evner åbenbart er mangelfuld.

Spørgsmålet er altså:
Hvordan skal scriptet være, for at man kan sige følgende.
categoryid = $cat and status = 'L'";
categoryid1 = $cat and status = 'L'";
categoryid2 = $cat and status = 'L'";

På forhånd tak!
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. oktober 2007 - 08:36 #1
WHERE (categoryid = $cat AND status = 'L') OR (categoryid1 = $cat AND status = 'L') OR (categoryid2 = $cat AND status = 'L')

Er det sådan her du mener?
Avatar billede nielle Nybegynder
18. oktober 2007 - 08:47 #2
... ville nu skrive den på formen:

WHERE (categoryid = $cat OR categoryid1 = $cat OR categoryid2 = $cat) AND status = 'L'

Men det er et spørgsmål om individuel smag :^)
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2007 - 08:49 #3
Det kunne også forkortet lidt til:
WHERE status = 'L' AND (categoryid = $cat OR categoryid1 = $cat OR categoryid2 = $cat)
Avatar billede si. Nybegynder
18. oktober 2007 - 08:51 #4
Jeg vil have at den tjekker i de 3 felter om de har en id, som passer til.. $cat and status = 'L'

Jeg får nu følgende fejlmeldning:
Parse error: syntax error, unexpected T_STRING

Efter jeg satte din forslag sådant ind:

$sql2 = "select count(recipeid) from " . RECIPES .  "WHERE (categoryid = $cat AND status = 'L') OR (categoryid1 = $cat AND status = 'L') OR (categoryid2 = $cat AND status = 'L');
                  $result2 = mysql_query($sql2 ,$db);
                  $row = mysql_fetch_row($result2);
                  $recipecount = $row[0];
Avatar billede si. Nybegynder
18. oktober 2007 - 08:59 #5
I er sgu bare for seje, jeg endte med at bruge nielle's forslag.
At min første forsøg med michael stim's forslag fejlede, er garantert fordi jeg indsatte det forkert!

Læg alle 3 en svar.

Mage tak for hjælpen!
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. oktober 2007 - 09:03 #6
Jeg samler ikke på point og jakobdo's og nielle er identiske (og bedre end mit ;o)).

PS. Du manglede et mellemrum mellem din variabel og WHERE i mit forslag.
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2007 - 09:07 #7
nielle var først, så han får pointene.
Avatar billede nielle Nybegynder
18. oktober 2007 - 09:07 #8
Egentlig sammenskrev jeg bare michael_stim's bud til en kortere form, så jeg springer over på denne her. Smid du bare selv et svar og tag dine point tilbage. Men tak for tilbudet. :^)
Avatar billede si. Nybegynder
18. oktober 2007 - 09:47 #9
Nu hvor jeg har udlovet 100 point, så ville jeg egentligt helst af med dem.
I forhold til min spørgelyst, så står de bare og hober sig op..

Men hvis ingen af jer lægger et svar, så gør jeg det selv i morgen.

Endnu en gang, mange tak til jer alle!
Avatar billede si. Nybegynder
19. oktober 2007 - 05:47 #10
Lukker