Avatar billede js_delphi Nybegynder
16. oktober 2007 - 08:27 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sparsomme compiler meddelelser i C++

Hej,

jeg er ny i C++, og har lagt maerke til, at compileren i C++ Builder 6 ikke altid fortaeller, praecis hvor i koden der er en fejl. Jeg faar ofte bare meddelelsen "Fejl i deklarationssyntaxen", hvis jeg f.eks. har glemt et ; eller en ).

Er der et eller andet sted, hvor man skal aktivere en funktion, saa compileren bliver mere specifik i sine meldinger?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
16. oktober 2007 - 19:24 #1
Jeg har aldrig set at man kan få nogen compiler til at give en specifik fejlmeddelelse, eller indstille den til at være mere eller mindre specifik.
Ved nogle typer fejl spytter nogle compilere fejlbeskeder ud på over 100 linier, kun hvis man er heldig får man at vide hvilken linie compileren er utilfreds med.

Sådan er det i C++, det er en følge af en ret kompleks og fleksibel syntax.

Med årene lærer man at leve med det...
Avatar billede segmose Nybegynder
18. oktober 2007 - 09:29 #2
Compiler fejl meldingerne i C++ er desværre dårlige som om de alle har brugt den samme proto type til compileringen. Jeg ved ikke om det er fordi standarden foreskriver en bestemt melding, derfor kunne dem der laver compilerne jo sagtens komme med nogle bedre meldinger udover de foreskrevne. Specielt ved jeg at template fejl er meget uforståelige for selv hærdede udviklerer og de er meget forskellige fra compiler til compiler.
Avatar billede duesjov Nybegynder
21. oktober 2007 - 16:32 #3
synes nu at visual studio klarer det meget godt indtil nu, især hvis det bare er en ; man har glemt, så plejer den da at pejle hen i nærheden af hvor det er fejlen ligger.

men har da prøvet at sidde og lede længe efter fejl selv i ekstremt simple programmer
Avatar billede js_delphi Nybegynder
30. oktober 2007 - 18:25 #4
Jeg må nok bare lære at debugge et program, dvs., lære at steppe et trin af gangen gennem koden, indtil fejlen opstår.
Er det lige til, eller tager det tid at sætte sig ind i?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
19. marts 2008 - 22:29 #5
Hmmm...