Avatar billede gumfii Nybegynder
13. oktober 2007 - 11:53 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Anbefal en god PC-butik.

Jeg skal have opgraderet min PC. Jeg skal bruge et nyt grafikkort samt flere RAM.
Jeg henvendte mig i Dataworld i Roskilde, men de fattede ikke hvad kundeservice gik ud på.

Jeg skal finde et sted hvor de kan guide mig til det rigtige køb, samt installere hardware for mig.

Hvad kan i anbefale??

P.s. jeg bor i tåstrup, hav venligst det i mente :o)
Avatar billede sherlock Nybegynder
13. oktober 2007 - 12:23 #1
Der er masser af butikker på Falkoner Alle.
Dataworld er nu ellers udemærkede, er min erfaring.
Sån er vi forskellige :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. oktober 2007 - 13:42 #2
Jeg handler næsten altid online hos www.shg.dk og har rigtige gode erfaringer med dem
Avatar billede trav4u2 Novice
13. oktober 2007 - 14:40 #3
Som sherlock siger: ”Sån er vi forskellige” :-)

Min erfaring med shg, er at der ”sætter jeg ikke mine ben”.

Firmaet virkede fint indtil jeg skulle returnere et fejlbehæftet grafikkort. Så måtte jeg finde mig i 3-4 måneder med 15-20 bovlamme bortforklaringer, og jeg endte med at få et nyt kort, som både var forkert, i stykker og i øvrigt blev udleveret løst i en indkøbspose!

Men det er faktisk det eneste firma jeg har droppet online; så et bud kunne være at checke andre firmaers stjerner hos edbpriser.
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. oktober 2007 - 16:37 #4
Jeg har handlet der 5 til 6 gange og aldrig haft noget af udsætte
Avatar billede sherlock Nybegynder
13. oktober 2007 - 16:43 #5
Netbutikker er vist ikke meget bevendt, når han gerne vil have hjælp til installering i sin gamle maskine.
Avatar billede gumfii Nybegynder
13. oktober 2007 - 21:29 #6
Hehe, som "sherlock" er inde på, så jeg helst at jeg kunne møde op rent fysik med min PC under armen, og forlade butikken med tingene i orden :o)

Lyder som en grim oplevelse du har haft "trav4u2" - netop pga. den risiko vil jeg helst have tingene ordnet på stedet, af en kvalifiseret prof!

Stadig ingen der kan komme med en helt konkret anbefaling?

Tak indtil videre.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
13. oktober 2007 - 21:53 #7
Hvorfor ikke få rådgivning her og så samle selv?
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 09:47 #8
"thesheriff" -> Fordi jeg ikke er en ørn til at samle. Jeg kan lige skifte RAM, og så er mine færdigheder stort set opbrugt på det område.
Det var hele poiten i mit spørgsmål: Hvor kan jeg få den rigtige hjælp, så jeg undgår at rode mig ud at kortslutninger og fejlinstalleringer? :)

Aner heller ikke hvad jeg skal købe. Det skal sikkert svare til mit motherboard eller sådan noget, og det kan jeg ikke engang fortælle jer hvad er...Så jeg er sgu lidt lost.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 09:53 #9
At samle er faktisk ikke særligt svært :)

Det der kan volde problemer, er som regel sammensætningen af HW. Og det kan vi sagtens hjælpe dig med her.

Ønsker du at finde ud af, hvilke HW du har på din nuværende PC, så hent og installer SIW:

http://www.gtopala.com/siw-download.html
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 10:44 #10
"thesheriff" -> all right. Men så har du selv bedt om 117 lamme spørgsmål ;o)
Nu har jeg installeret programmet, hvilke data skal i bruge for at at vi kan finde ud af hvad jeg kan købe?

By the way: Jeg har i sinde at skaffe et 512 MB grafikkort, og rigeligt med ram 3 eller 4 GB - men vil helst ikker over 2500 kr.-
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:08 #11
Der er ingen dumme spørgsmål og vi er her jo for at hjælpe :)

Til at starte med, skal vi have at vide, hvilket bundkort du har.

Det kan du se under Hardware -> Motherboard i SIW.
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:40 #12
Tak :)

Ok, eftersom jeg ikke ved hvad jeg kan sortere fra, får i lige hele køren:

Property    Value
Manufacturer    MICRO-STAR INTERNATIONAL CO., LTD
Model    MS-7012

Chipset Vendor    Intel Corporation
Chipset Model    82865G/PE/P, 82848P DRAM Controller / Host-Hub Interface
South Bridge    82801EB/ER (ICH5/ICH5R) LPC Interface Bridge
SMBus    Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) SMBus Controller @0500h

CPU    Intel Pentium 4 HT
Cpu Socket    Socket 478
Processor Upgrade    ZIF Socket
Max CPU Speed    3000 MHz

System Slots    6 PCI, 1 AGP

Memory Summary
Location    System board or motherboard
Maximum Capacity    4096 MBytes
Memory Slots    4
Error Correction    None
Use    System memory
Maximum Memory Module Size    1024 MBytes

Warning!    Accuracy of DMI data cannot be guaranteed
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 13:57 #13
Jeg kan se, at det er en Aldi PC.

Det er ikke så let at finde info om bundkort, da det er et OEM-kort. Men disse RAM burde passe:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308456

Samt dette grafikkort:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003

I alt kr. 2504 ekskl. levering.

Det sluger dog en del strøm, så jeg skal lige bede dig om, at kigge bag på din PC og skrive info omkring din strømforsyning her. Eller tage et billede og uploade det til http://peecee.dk
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 14:02 #14
Du skal dog være opmærksom på, at du kan sammensætte nyt og hurtigere system (ekskl. drev og levering) for omkring kr. 4500.

Så det synes jeg du skal tage i betragtning, når du overvejer at bruge kr. 2500 på opgradering af din gamle PC.
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 14:39 #15
ALDI PC!! må jeg lige være her! :D (du har sikkert ret)

Jeg tog lige en RAM-blok - (Mener du stadig at dem du fandt passer?)
Prøvede også at fotografere grafikkort (håber det er dét, haha)
Se dem på:

http://picasaweb.google.dk/Gumfii/PC?authkey=sN-EmpPNbok

Hmm, jeg synes næsten det bliver for meget med 4500 k.- Jeg har ikke behovet tror jeg. Skal bare kunne spille alle de nye spil, og lave lidt billedbehandling, så er jeg en glad mand.
Med mindre du/I synes det er et dumt køb...?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 15:14 #16
Din PC trænger godt nok til en rengøring! :)

RAM'ene er de rigtige, men jeg kan desværre ikke få de oplysninger jeg skal bruge angående strømforsyningen. Prøv at kigge indeni PC'en om ikke der er en label med info om antal watt og ampere.

Om det er for mange penge, bestemmer du jo helt selv. Jeg ville nok nøjes med 2GB RAM, da det burde dække dit behov (hvis du kører Windows XP).
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 15:44 #17
Det er vist også første gang jeg har åbnet op for den.

Jeg kunne desværre ikke finde oplysninger om Watt eller Ampere :( Kan man muligvis finde dem fra SIW eller et andet program?
Er det meget vigtigt med stømforsyning?

Jeg kører Vista, så må nok hellere købe rigeligt med RAM (3GB?)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 16:05 #18
Desværre, det kan du kun læse dig til. Og det bør stå et eller andet sted på strømforsyningen, men kan være skjult af kabinettet eller andet HW.

Og det er ret vigtigt, da nyere grafikkort bruger en del mere strøm (ampere) end gamle, hvorfor du risikere at købe et kort du ikke kan bruge.

Mht. antallet af RAM, så ville jeg også vælge minimum 3GB, når der er tale om Vista. Og gerne 4GB, hvis du har råd til det.
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 16:13 #19
Ok.
Så må jeg prøvet at åbne op igen, og kigge efter..ehm, det var stømforsyningen jeg fik taget billede af ik? :P
Når jeg nu forhåbentligt finder infoen, hvor mange ampere og watt skal den så være på?

Ja, tror også jeg vil købe 3GB RAM og så beholde den sidste RAM blok på 512MB der allerede sidder i. Så kommer jeg da tæt på de 4GB.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 16:37 #20
Billede var af blæseren, så det kunne ikke bruges til så meget :)

Hvis det skal være det kort, jeg linkede til, skal din strømforsyning kunne levere 25A på 12V linjen, hvilket svarer nogenlunde til en 450W psu.
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 16:42 #21
Doh! Bare så jeg ikke kegler mere rundt: hvor sidder strømforsyningen, og hvordan ser den ud? :P

Ok, hvis Watt og Ampere lever op til kravene, kan jeg altså bestille kortet samt ram (og vende tilbage til dig, når jeg ikke ved hvordan jeg skal sætte det i) ?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 16:47 #22
Psu'en er en firkantet kasse med tilhørende blæser.

Ud fra dine billeder tyder det på, at det er blæseren til din psu, som du har taget billede af. Så den sidder nok inde bagved.

Og jeg skal selvfølgelig nok hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til selve monteringen :)
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 16:56 #23
Fint. Jeg kigger efter igen :)

Tak, det har været en stor hjælp indtil videre, og det har givet mig blod på tanden til at forsøge på egen hånd.
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 17:23 #24
Pis. Der er absolut ingenting at se! :( hverken på kossen, ledninger eller andet.
Hva' gør jeg så?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 17:57 #25
Så ville jeg overveje, at skifte strømforsyning.

Men en god psu koster min. kr. 500.
Avatar billede gumfii Nybegynder
14. oktober 2007 - 20:28 #26
Øv. det var lige netop den slags problemer jeg ikke gad, og derfor bare ville betale mig ud af det i en butik...

Ville det være dumt at købe grafikkort, og så bare krydse fingre? hvad er worst case senario?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
14. oktober 2007 - 20:47 #27
At du ødelægger grafikkortet.

Mest sandsynligt vil det dog være, at det ikke virker eller PC'en får sort skærm lige pludseligt.

Og havde du gået i en butik, ville de højest tænkeligt bare have solgt dig kortet uden at rådgive dig ordentlig :)

Men uden at kende din psu, er det umuligt at give dig et kvalificeret råd om grafikkort.

Desværre :(
Avatar billede gumfii Nybegynder
15. oktober 2007 - 14:40 #28
Hej igen.
Nu blev jeg sgu stædig, og skilte min PC ad nok engang:
Jeg hev strømforsyningen ud, og læste mig frem til at den er på 230V (selvfølgelig) 50 Hz, 2,3A og leverer en total strømmængde på 303 Watt.
Det er ikke nok, kan jeg forstå?

Hvis du stadig gider, må du meget gerne ridse mine nye muligheder op :)
(måske jeg kan købe grafikkort der ikke behøver så meget strøm, eller noget)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. oktober 2007 - 15:56 #29
Ja det er en mulighed eller udskifte strømforsyningen.

Men du skal vide, at nyere grafikkort sluger strøm. Ikke hele tiden, men når de belastes peaker de ganske højt i amperene.

Dette kort er hurtigere end dit nuværende, men ligger et stykke fra de bedste kort.

Men du får rimelig meget ydelse per krone og det bruger ikke mange watt. Og det er kølet passivt, så det larmer ikke:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630

Det understøtter ikke DX10 (det gjorde det andet jeg foreslog heller ikke), men det skal du ikke regne med at få uden en noget større opgradering/ny pc.
Avatar billede gumfii Nybegynder
15. oktober 2007 - 20:10 #30
ok.

Det vil altså sige, at hvis jeg køber et "ASUS N7600GS SILENT/HTD", behøver jeg ikke også købe en ny strømforsyning??

Vil jeg overhovedet kunne mærke en forbedring, når det kun er et 256MB kort?
- og hvad er "DX10"? (hehe, det var det der med de mange lamme spørgsmål jeg nævte tidligere)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. oktober 2007 - 20:44 #31
Du spørger bare :)

Nej, du kan nøjes med din nuværende psu.

Antallet af RAM på grafikkort er ikke så vigtigt, som selve GPU'en (processoren på grafikkortet). Så ja, du vil opleve en forbedring.

Dog fås kortet også med 512MB, såfremt du ønsker det:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=369314

DirectX er er en multimedie-platform primært brugt til afvikling af spil. Seneste, der kræver nyeste grafikkort og Vista (kan dog godt køre på XP, men det er en længere historie) hedder DirectX 10 - snart efterfulgt af DirectX 10.1.

Det er kun få spil, der bliver udviklet udelukkende til DX10, mens langt de fleste bruger DX9.0c

Læs evt. mere om DX her:

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX
Avatar billede gumfii Nybegynder
15. oktober 2007 - 21:04 #32
Pheeew!
Ok, sidste spørgsmål:

Er du sikker på at "Inno3D GeForce 7600 GS" passer til mit bundkort?
(og det behøver heller ikke kraftigere strømforsyning, vel?)
Tror jeg vil købe det, hvis du ellers siger go' for det, samt 3 GB RAM, og så bare håbe det holder et års tid eller 2, til de næste par nye spil der kommer.

og: se så lige at få svaret, så jeg kan gi' dig de  velfortjente poit ;o)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
15. oktober 2007 - 21:12 #33
Ja det er et AGP x8 kort, så det vil passe.

Der kan selvfølgelig være tale om en fysisk begrænsning, men tror nu nok der er plads til det, da det ikke er en af de største kort :)

Og igen skal jeg lige understrege, at det ikke er "toppen af poppen" du køber, men kun en forbedring af dit nuværende system. Bare så du ikke tror, at du nu kan afvikle de nyeste spil med alle features sat til max :)

Har du spørgsmål til selve monteringen, så skriver du bare igen i denne tråd, så skal jeg nok assistere.