Avatar billede pernillemb Nybegynder
11. oktober 2007 - 12:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indtast lang tekst i celle som kun blir vist ved markering

Hejsa.

Jeg sidder med et problem, hvor jeg gerne vil have folk kan indtaste en lang tekst i en celle, men den skal ikke vise mere af teksten end hvad der kan stå i cellen. Hvis man så markerer den pågældende celle, så skal hele teksten komme frem.

Jeg har prøvet at indsætte et objekt (både wordpad og word filer) men der får jeg jo hele teksten frem uanset hvor jeg står i regnearket.

Det skal lige siges at det nemt kan være lange tekster med flere afsnit det drejer sig om.

Nogle der kan hjælpe...?

Pernille
Avatar billede supertekst Ekspert
11. oktober 2007 - 13:15 #1
En mulighed kunne være at indlægge den lange tekst som kommentar i cellen - men det afhænger jo af formålet.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2007 - 13:15 #2
Ved ikke om det er dette du søger: Markér cellen -> Formater -> Celler -> Justering -> Under "Vandret" vælger du "Udfyld"
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2007 - 13:17 #3
Dette virker i Excel 2000, hvis det ikke virker hos dig afviser du bare mit svar.  :-)
Avatar billede pernillemb Nybegynder
11. oktober 2007 - 14:33 #4
Jeg har selv tænkt på at bruge kommentar til at skrive teksten i, men da det er andre, der skal udfylde skemaet (som ikke har særlig meget forstand på Excel) så er det nok en ret dårlig løsning.

Ang. vejmand's svar, så vil det ikke virke efter hensigten, da cellen jo justerer sig i forhold til den mængde tekst, der bliver indtastet, dvs. cellen jo kan blive kæmpe stor. Cellen skal forblive samme størrelse som den oprindeligt er sat til.
Avatar billede vejmand Juniormester
11. oktober 2007 - 14:52 #5
Ved ikke lige hvorfor det ikke virker hos dig, i min ændrer cellen sig ikke. Man kan bare se hele teksten, når man markérer cellen. Når man så klikker et andet sted, skjules det tekst som går ud over cellestørrelsen.
Avatar billede jlemming Nybegynder
11. oktober 2007 - 15:35 #6
det kan være du kan bruge data - validation - any value , besked, hak i show message

Det er også på begræsning hvor meget tekst du kan have i en celle,
hvor grænsen er med datavalidation er, ved jeg ikke.
Avatar billede jlemming Nybegynder
11. oktober 2007 - 15:40 #7
du kan evt også lave noget i VBA, så når felt bliver aktiveret, åbnes et dokumment. en lidt mere besværlig løsning. men nok mulig
Avatar billede jlemming Nybegynder
11. oktober 2007 - 15:48 #8
eller bare en tekstboks som bliver sat synlig/usynlig i vba
Avatar billede supertekst Ekspert
11. oktober 2007 - 16:15 #9
Supplerende ?
- er det alle celler, der kan får tilført lang tekst? - ellers kunne en særlig markering definere disse celler.

Under alle omstændigheder vil man via VBA kunne få indsat den lange tekst som kommentar - uden at brugeren skal oprette en sådan.

Hvad er formålet med de lange tekster?
Avatar billede pernillemb Nybegynder
12. oktober 2007 - 10:38 #10
Nå, det ender med jeg bruger løsningen med at indsætte en kommentar i cellen alligevel, det er vist umiddelbart den nemmeste løsning.

supertekst, smider du et svar så får du pointene. :)
Avatar billede supertekst Ekspert
12. oktober 2007 - 10:45 #11
Det får du med tak - har du brug for den nævnte VBA-kode - så blot giv signal!