Avatar billede kram78 Nybegynder
04. oktober 2007 - 23:54 Der er 11 kommentarer

Konverter fra 40-pin til 7-pin

Jeg har lige købt mig 2 nye HD til min pc. Jeg var ikke klar over at de nye HD (i forhold til sidst jeg købte HD), har fået nye stik (altså 7-pin). Dette gør at jeg ikke kan sætte de nye HD i min maskine.
Hvad gør jeg?
Er det muligt at købe en konverter som jeg sætter på motherb. og et nyt kabel så jeg kan sætte min 2 HD på?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. oktober 2007 - 02:21 #1
Det du har købt er S-ATA harddiske... (7 pins)

Det du hentyder til er P-ATA diske som er tilsluttet et IDE-kabel (40 pins)

Benyt dig af din ombytningsret / returret og få en anden disk eller pengene retur hvis du ikke har brudt emballagen
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. oktober 2007 - 02:24 #2
For lige at illustrere kablerne..

http://lib.store.yahoo.net/lib/directron/sata3small.jpg
P-ATA til VENSTRE... Det er en P-ATA disk du skal bruge. IKKE en S-ATA.

Jeg glemte at tilføje, du kan købe et tilføjelseskort som kan give dig mulighed for, at koble SATA diske på dit system selvom selve bundkortet ikke har SATA-porte.
Avatar billede kram78 Nybegynder
05. oktober 2007 - 08:36 #3
Men er det korrekt forstået at S-ATA er de "nye" stik og P-ATA er ved at udgå? For syntes de fleste diske på edbpriser.dk er S-ata- elle ATA.
Nogen ide om hvor jeg finder sådan et kort og hvad det evt. hedder?
Avatar billede Rosenkjaer Novice
05. oktober 2007 - 08:46 #4
Et sådan kort hedder en SATA controller, og de er mange steder, men ofte meget dyre, købte selv en på qxl for en rigtig god penge, helt ubrugt. Så kan ikke lige anbefale en køber, desværre.

For øvrigt er P-ATA det samme som ATA, ellers så må jeg vidst hellere gå folkeskolen om.

M.v.h. Johnny
Avatar billede kram78 Nybegynder
05. oktober 2007 - 16:05 #5
Ja jeg har købt mig nogle S-ata diske og skal bruge mig en kontroller :o( Er der også strømstik på sådan en?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
05. oktober 2007 - 19:51 #6
Strømstikket sidder på harddisken - og er samme standardstik som på P-ATA-diskene - altså et 4-pins MOLEX-stik. :) Du skal blot sørge for at have et controller-kort købt :)
Avatar billede gammelhat Nybegynder
06. oktober 2007 - 04:12 #7
Det må afhænge af harddisken, om det alm. molex stik kan bruges. Seagates' diske kommer kun med native sata power. Hvis psu'en ikke kan levere det, skal man have fat i en molex til sata konverter
Avatar billede zerocrash Nybegynder
06. oktober 2007 - 07:13 #8
gammelhat... Du har selvfølgelig ret.

Du kan få SATA-diske med Molex og 15pins SATA-strømstik (jeg antger at det er hvad "native sata power" ER - da jeg ikke har hørt betegnelsen før nu.

Har disken 4pins Molex OG 15pins SATA-power så må du KUN tilslutte EN af dem, da disken ødelægges hvis begge stik tilsluttes!

Anyway... Her er en guide til letforståelig installation af en SATA-disk.
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede kram78 Nybegynder
08. oktober 2007 - 00:27 #9
Nu spiller det. Jeg har købt mig en kontroller (sata 150 raid pci) og zerocrash, tak for et godt link. Den fortæller fint hvordan jeg får formateret min nye disk.
Jeg har tænkt mig at formatere den og ghoste mit xp over på den.
Jeg her bare et sidste spørgsmål. Jeg har jo købt to sata diske og begge kan tilsluttes kortet.

Spg. Jeg skal lige høre om det gør nogen forskel at den ene disk hedder sata300 nu da min kontroller er en sata 150?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
08. oktober 2007 - 00:32 #10
Nej, det er fint, harddisken vil blot køre i 150-mode. Hvis harddisken skaber sig, kan du tvinge den til at køre 150 med en jumper
Avatar billede kram78 Nybegynder
27. februar 2010 - 20:01 #11
gammelhat og zerocrash er i søde at skrive nogle svar her, så jeg kan lukke spørgsmålet.