Avatar billede jander Nybegynder
08. juni 2001 - 22:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ASP begynderguide

Jeg vil lige starte med at spørge om nogen kender denne bog: ASP - Active Server Pages af Christph Wille og Christian Koller? -I denne bog er der en introduktion til Asp mm. Helt i starten står der at man skal installere PWS - Personal Web Server - Hvordan lige nøjagtig gør man det når man har Windows 2000 Professional. Jeg har prøvet, men jeg kan kun finde Personal Web Manager med begrænsede muligheder.
Jeg håber nogen kender til bogen og mit problem...
Mail evt. for mere info: jandermail@web.de

/jander
Avatar billede jander Nybegynder
08. juni 2001 - 22:19 #1
44 pts er måske lige i underkanten, men den der kommer med et godt/relevant svar kan få mere på et senere tidspunkt
/jander
Avatar billede zoidberg Nybegynder
08. juni 2001 - 22:19 #2
PWS findes ikke i win2k, istedet skal du bruge IIS.
Du kan installere iis ved at gå ind i tilføj/fjern programmer i kontrolpanelet -> tilføj/fjern windows-komponenter
Avatar billede jander Nybegynder
08. juni 2001 - 22:25 #3
Ok, men har IIS samme funktioner? -er det måske det samme? Jeg er absolut nybegynder, så jeg vil gerne have lidt forklaring
/jander
Avatar billede htmlkrede Nybegynder
08. juni 2001 - 22:28 #4
Du kan også bare søge efter PSW i stifinder.

Jeg fandt min Personal Web Server der. (i min 2K Pro)

//htmlkrede
Avatar billede zoidberg Nybegynder
08. juni 2001 - 22:52 #5
htmlkrede >> ok, men hvorfor køre pws når man kan køre iis?
Avatar billede -mascot- Nybegynder
09. juni 2001 - 00:45 #6
hvorfor vil du bruge PWS når du kan bruge IIS der er langt bedre ?
Avatar billede jander Nybegynder
09. juni 2001 - 12:00 #7
Hvilke fordele har IIS fremfor PWS?
/jander
Avatar billede -mascot- Nybegynder
09. juni 2001 - 12:44 #8
IIS er storebroren til PWS
den er lettere at administrer.......og alle web hoteller med respekt for sig selv kører den....til ASP....
Avatar billede lkekspert Nybegynder
09. juni 2001 - 14:23 #9
IIS er ganske korrekt storebror til PWS. Der er en del avanceret funktionalitet, der ikke er implementeret i PWS. F.eks. understøttes webs med brug af Index Server, Transaction Server ikke. Det vil i bund og grund sige, at PWS er til \"privat\" udvikling.

Det er et udmærket alternativ og parser og oversætter lige så udmærket VBScript/JavaScript kode som IIS, der er der ingen forskel.

Så, IIS har sandsynligvis ingen fordele for dig som nybegynder - tværtimod. Den åbner tværtimod for langt flere spørgsmål for en nybegynder.

Hvis jeg var dig ville jeg holder mig til PWS et stykke tid og koncentrere mig om at lære at skrive Scriptkode der håndterer/kommunikerer med  ASP-objekter.

Bogen af de nævnte forfattere er absolut ikke nogen god begynder bog. Den er rigtig god når man kender til programmering og IIS i forvejen. Hvis du føler at bogen \"taler hen over hovedet på dig\" er det helt sikkert rigtigt. Jeg havde i hverttilfælde denne følelse da jeg begyndte.

En god begynderbog kan være Wrox\'s \"Beginning Active Server Pages 3.0\" - www.Wrox.com. Den har jeg og mine studerende haft meget glæde af. Der er selvfølgelig fordele og ulemper ved alle bøger. Wrox\'s bog er fysisk meget stor og der er mange læsesider, men meget brugervenlig.

Jeg håber det var noget i den retning du bad om?

Venlig hilsen
Lars
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
09. juni 2001 - 15:00 #10
lkekspert >> Jeg er nu ikke helt enig med dig. At installere PWS på en Windows 2000 professionel lyder i mine ører meget underligt.

Og kan det overhovedet lade sig gøre? Har du prøvet det?

IIS på Win2K installerer jo stort set sig selv. Og hvad er det man behøver at stille på som nybegynder?

Jander >> Smid IIS på din Windows 2000 - læs her hvordan: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion2a.asp

Så er du igang med ASP på fem minutter.

Mvh
Jonas
Avatar billede -mascot- Nybegynder
09. juni 2001 - 15:03 #11
det er da dumt at instalere pws istedet for IIS...
jeg bruger PWS og jeg vil godt have IIS men det kan ikke lade sig gøre på en windoes 98 maskine...
Du kan ikke bestemme en skid i PWS....det eneste du stortset kan bestemme over er dine ASP koder...
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
09. juni 2001 - 15:03 #12
lkekspert >> Men jeg er HELT enig med dig omkring valg af bog, og hvad man skal starte med i ASP ;-)
Avatar billede -mascot- Nybegynder
09. juni 2001 - 15:05 #13
Den bog der bliver omtalt forstod jeg først da jeg kunne en hel del ASP....det ASP havde jeg lært af at læse koder og af det der står på www.html.dk
der foresten er et rigtigt godt sted at starte---