Avatar billede bx Nybegynder
04. oktober 2007 - 10:19 Der er 2 kommentarer

Ajax, kompabilitet og hastighed

Hej.

Jeg overvejer at bruge ajax toolkit mootools.net til at lave opdatering af dele af websiden og til andre effekter.

Har i erfaring med mootools eller i det hele AJAX om hvor godt det kører cross-browser? Er der mange fejl der opstår? Kører det for langsom eller hvad?
Avatar billede olebole Juniormester
04. oktober 2007 - 14:26 #1
<ole>

Det væsentligste problem er de kodere, der skriver AJAX-libs - og de, der skriver tutorials om emnet. Det er yderst sjældent at finde kompetente kodere blandt dem.

Det er yderst komplekst at kode AJAX og der er mange ting at tage hensyn til. Ikke mindst IE's elendige garbage-collection giver problemer med memory-leaks. Desuden er langt de fleste libs skrevet i invalid og/eller dybt forældet kode. Således bruger langt de libs fleste innerHTML - hvilket bringer dem på niveau med font-tags og layout i gigantiske tabel-helveder.

Jeg har ikke specifikt erfaringer med mootools.net, men umiddelbart kan jeg se, koderen bag ikke er inde i sine standarder. Han bruger '$' som variabelnavn, hvilket er ulovligt. Ganske vist siger JavaScript-standarden ikke eksplicit noget om dette, men ECMA 262 - som JavaScript skal overholde - forbyder klart, at '$' bruges i begyndelsen af en identifier.

Allerede dér er der altså tale om invalid kode - og så skal der såmænd nok gemme sig andre kedelige overraskelser 'længere nede'  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede bx Nybegynder
05. oktober 2007 - 10:41 #2
Hvilke AJAX-libs har du erfaring med som du kan anbefale?

Har du nogle kommentarer til www.jquery.com eller www.script.aculo.us?

Smid det som et svar så du kan få point for spørgsmålet :)