Avatar billede faus Praktikant
03. oktober 2007 - 14:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

asus silent knight på p5n32-e sli

Jeg har købt denne køler, og er stødt på en ups'er tror jeg.

Køleren er med et 3pins stik. Og mit bundkort ( Asus P5N32-E sli ) er med 4Pins stik til cpukøleren.  Den 4. pin der ikke er i brug er til PWM styring.
Jeg kan godt køre med den, men den køre med fulde omdrejninger, uden at jeg kan ændre det i bios, eller i Ai-booster.

Er der noget jeg kan gør?  For at få kontrol over den, uden at skulle tag brug af en anden fan tilslutning på mb.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
03. oktober 2007 - 14:22 #1
Du kan gøre 2 ting... Spørge i din lokale hardware-pusher om de har et adapter-stik til CPU-fan fra 3 til 4-pins. Hvis de ikke har det - må du enten købe en anden fan med 4-pins eller benytte dig af en ekstern fan-regulering.
Avatar billede faus Praktikant
04. oktober 2007 - 16:10 #2
har taget brug af nummer 2 løsning.  har tilsluttet den til bundkortet på fan1 med Q-fan mod, Også sat den til en taget temp på 25grader.  Det virker ganske fint.  Man skal bare huske at slå cpu fan overvågning fra i bios.
Men der er 2 ulempe .

man mister overblikket over blæsern på cpu'en i sin Ai booster, men det er til at overleve.

Også kunne jeg forstille mig at hvis Ai-booster "fryser" som jeg har oplevet et par gange, at blæserstyringen ikke bliver som den skal på fan1.
Men det er bare en formodning.  Ikke sikkert jeg har ret.  Er der Måske nogen der ved det med sikkerhed?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
04. oktober 2007 - 17:13 #3
Jeg kører med ASUS P5P800-bundkortet på min workstation - det er en lidt ældre sag end dit ;) men...

Det har AI-booster med andre fikse funktioner som jeg nu skal bruge. Blev dog en anelse misundelig på dit - så jeg tror jeg ved hvad jeg skal købe næste gang!

Til sagen.
Jeg har ikke oplevet AI-booster brød ned, frøs eller på andre måder bevirkede at blæserstyringen ikke virkede som den skulle. Jeg har dog et problem med at Q-fan ikke helt vil holde blæseren på 1800-2000 omdrejninger og tit (i hvert fald en gang i timen eller hver anden) fyrer 12 volt igennem blæseren som får denne til at tage fulde RPMs. Det støjer, er irriterende og ganske uoverflødigt når temp på CPU ligger stabilt på ca. 40 grader.

Men ellers har jeg ikke problemer med det.
Avatar billede faus Praktikant
04. oktober 2007 - 18:15 #4
Du skal bare være opmærksom på den varme der er fra Nb.  Den er overdreven syndtes jeg.  Kan ikke holde fingeren på den i mange sek. Og det er uden oc af nogen art.
Ved ikke hvad den enlig kan holde til af temp.  Men det finder jeg nok ud af hvis den står af.

Men tilbage til tråden.  Jeg har heller ikke oplevet noget forkert med Ai-booster endnu efter jeg har sat cpublæseren til et andet sted på MB.  Så håber bare den bliver ved sådan:-)  Men har sat alarm på i tilfælge af at den går under 600omdrejninger.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
04. oktober 2007 - 19:33 #5
Nu vi snakker køling...

Har samme problem med NB - men det kører da - men har for en sikkerheds skyld monteret en "reserve-blæser" som fyrer kold luft ind i tilfælde af at temp i kabinettet skulle stige - hvilket ofte sker i sommerhalvåret hvor den ligger på ca. 35-40 grader i kabinettet - så der er det godt med ekstra luftcirkulation.

Men ellers har jeg indrettet det således, at min workstation faktisk trækker luft fra vinduet via en af de slanger man bruger til tørretumblere (dog i NOGET mindre format).  Slangen er så sat til en 120x120 blæser som sender det ind i kabinettet.

Det virker tilsyneladende fantastisk godt og sørger for mit system er "forholdsvist køligt" - næsten døgnet rundt. :)
Avatar billede faus Praktikant
04. oktober 2007 - 20:59 #6
okey.  Lidt sjovt.  Havde selv lejet med tanken.  Men har ikke gjort i det.  overvejder det her istedet for.  http://www.eksperten.dk/spm/799528

Men håber lidt på at der er nogen der giver lyd på den tråd:-)