Avatar billede kram78 Nybegynder
01. oktober 2007 - 22:16 Der er 23 kommentarer

Windows instalation fra en HD til en anden HD

Jeg har lige købt en helt ny HD og ønsker at kopiere et image af mit nuværende system over på den nye. Jeg er lidt i tvivl om nogle ting.

Jeg har downloadet og installeret Acronis True Image.

1. Er det fint at jeg kun laver et image af den ene partition hvor windows ligger installeret? (nuværende disk er delt i 2 partioner)

2. skal jeg også bruge en boot disk som skal laves i Acronis? og hvordan laver jeg den?

3. Skal jeg bruge en windows CD?

4. Er det et problem hvis jeg lavet mit image på en Ekstern disk, som er forbundet til maskinen gennem usb?

5. Hvordan får jeg installer mit image på den nye disk? Er det bare smide boot disken i som er lavet gennem Acronis og så køre det derudaf?
01. oktober 2007 - 22:25 #1
... du Booter på Acronis CD'en og følger vel guiden ?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. oktober 2007 - 22:27 #2
1. Ja du behøver kun at lave et image af den eller de partitioner du ønsker.
2. Du skal kun bruge en bootdisk, hvis du vil boote op fra dit CD drev. Det er
dog rart at have en bootdisk hvis alt går galt.
En bootdisk laves på en CD. Du trykker bare på "create bootable rescue media"
så får du nogle muligheder, hvor du bare vælger CD. Så går det af sig selv.
3. Nej du skal ikke bruge en WinCD.
Dit Image og din bootdisk er to forskellige ting. Dit image gemmer du på en
anden partition, eller disk, og også gerne på en DVD. Hvis dit image ligger på
harddisken, kan du installere det direkte fra windows.
Eller du booter op på din bootdisk og fortæller programmet hvor dit image ligger.
Hvis dit image kun ligger på en DVD, skal du så enten have to diske, eller først
kopiere image til harddisken, for at installere.
Avatar billede kram78 Nybegynder
01. oktober 2007 - 22:52 #3
Hvad med det med at den nye HD skal formateres? Finder den selv ud det? Jeg vil jo også gerne laver 2 partitioner. Når man køre Acronis bootdisk får jeg så mulighederne for at formatere og oprette partitioner?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:10 #4
Nu er jeg ikke sikker på, hvad det er du vil.
Der er forskel på, at at kopiere, clone, en disk og så at lægge et image ind.
Hvis du cloner. bliver din nye harddisk, som navnet siger, en klon af den gamle,
med den eller de partitioner der er.
Når du lægger et image ind, lægger du det ind på en partition, som du har lavet
i forvejen. D.vs. Hvis du vil have to partitioner, og du vil lægge et image ind,
skal du først lave de to partitioner i diskhåndtering.
Avatar billede kram78 Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:35 #5
Ja jeg kan godt se hvad du mener. Jeg vil clone min gamle HD over i den nye. Problemmet er at jeg ikke har plads nok nogen steder til at gemme en så stor en klon (ca.120 gb). Derfor tænkte jeg det måske var nok at kun tage et image af den partion som windows ligger på (ca.40 gb) og smide det over på en partion som jeg laver på den nye disk. Spørgsmålet er bare om det muligt eller om jeg skal tage en clon af hele disken?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:42 #6
Jeg forstår ikke hvad du mener med, at du ikke 120GB plads. Du skriver, du har
købt en ny harddisk. Der må da være plads nok. Når du kloner, går det direkte
fra den ene HD til den anden. D.vs. fra master HD til slave HD.
men det andet kan også lade sig gøre.
Avatar billede kram78 Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:44 #7
Hmmm skal ens windows ikke ligge på master HD? Hvis jeg installere min nye disk som slave og cloner min disk over, kan jeg så bare fjerne den gamle disk og putter den nye som master?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. oktober 2007 - 23:50 #8
Ja netop, men husk - hvis det ikke er Sata - at jumpe dem omvendt.
Avatar billede kram78 Nybegynder
02. oktober 2007 - 00:01 #9
Nå så det jo nemt klaret. Ved du hvordan dette gøres med acronis?
Avatar billede off-line Nybegynder
02. oktober 2007 - 00:04 #10
Ja der er et felt, hvor der står clone disk. Lad den gøre det automatisk.
Jeg har selv prøvet det to gange, det gik fint. Ingen problemer.
Avatar billede kram78 Nybegynder
02. oktober 2007 - 00:12 #11
Ok. Tak. Det vil jeg prøve.
Avatar billede kram78 Nybegynder
04. oktober 2007 - 22:25 #12
Hva' søren er der sket med de nye HD. De kabler der sidder i min et par år gamle maskine passer ikke til min helt ny indkøbte HD? Skal jeg have mig nye kabler?
Avatar billede off-line Nybegynder
05. oktober 2007 - 00:03 #13
Du har formodenlig købt en Sata harddisk. De har meget smalle kabler, og ingen
jumper bag på. Så nej du kan ikke købe andrer kabler, som passer. Den HD du har,
er vel så en Ata (Ide) HD. Men der er da vel også små stikdåser på dit bundkort,
til Sata kabler? Men det kræver også, at der på din størmforsyning, sidder et
flat strømstik til Sata disk. Prøv at se vejledning her:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede kram78 Nybegynder
05. oktober 2007 - 08:27 #14
Nej de to diske jeg har købt er S-ata og ATA diske. Strømstikket passer også fint, men jeg har i mellem tiden fundet ud af at de gamle diske var 40-pin stik og de nye er 7-pin stik. Er det ikke korrekt? og kan man få en omformer eller et kabel som har 40-pin til motherb. og 7-pin til HD?
Avatar billede kram78 Nybegynder
05. oktober 2007 - 09:14 #15
Næ der var jeg for hurtig.
Det er en 10000 rpm Serial-ata-150 7-pins 150 gb
og
7200 rpm S-ata 300 7-pin 500 bg.

Det er noget med man kan få et kort som man kan koble en 7-pins kable til mit motherb. Ved du hvilken slags kort det er?
Avatar billede off-line Nybegynder
05. oktober 2007 - 12:48 #16
Jo jeg har engang set et mellemledskabel, så Sata kan bruges i et Ata stik.
Det var bare ekstremt dyrt, at det ikke gav nogen mening at købe det.
Så er det billigere, at købe en Sata kontroller som PCI stik.
Men er du sikker på, at dit bundkort ikke har nogen Sata stik kasser?
Avatar billede kram78 Nybegynder
07. oktober 2007 - 23:53 #17
Nu har jeg anskaffet mig et Sata kontroller Pci kort (SUNIX Sata 150 raid pci). Tilsluttet det ene af mine nye sata diske, mens jeg har mine 2 andre ide diske stadig tilsluttet som altid.
Nu er disken tilsluttet kortet og kortet installleret.
Problemet er dog at når jeg så går ind i stifinder, så kan jeg ikke se disken???

Spg1. Hvorfor kan jeg ikke bare se min nye disk og formatere den og bruge den?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2007 - 01:18 #18
Fordi den ikke er formateret. Det gør man i "Diskhåndtering" Der kan du også
bestemme, om du vil have en eller flere partitioner.
Avatar billede kram78 Nybegynder
08. oktober 2007 - 14:56 #19
Så lykkes det at formatere den. Nu kan den fungere som en HD. Jeg vil dog gerne bruge den som hoved disk med XP på. Problemmet er dog at jeg ikke kan finde den i biosen??? Jeg kan godt se mine Ata diske, men min sata disk er ikke til at finde??? Hvordan kan det være?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. oktober 2007 - 18:54 #20
De skal være der. Har du, i bios, aktiveret Sata, og deaktiveret Raid?
Det pjener at være under "Advanced" Ide insstillinger.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. oktober 2007 - 02:15 #21
Blev du færdig?
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2007 - 16:51 #22
Nå???
Avatar billede off-line Nybegynder
06. december 2007 - 23:23 #23
Lad være med at lægge spørgsmål på Eksperten, når du ikke gider følge op:(