Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2007 - 19:29 Der er 33 kommentarer

få xp fra bærbar til cd

jeg har købt en bærbar lenovo 3000 v100 brugt.
jeg kan godt lide at have delt disken, så jeg ikke mister oplysninger og andet ved en evt. crash og reinstall. jeg kan bare ikke gøre mig klog på hvordan fanden jeg får xp pro ud af maskinen (komplet med alle drivere til maskinen) og lagt over på en boot cd, således at jeg kan køre installationen til xp og slette alle de gamle oplysninger og få mine ind i stedet.
nogle gode ideer?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 19:33 #1
Du kan f.eks lave et image af din nuværende installation
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2007 - 19:41 #2
jeg vil jo gerne have en ren install..
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 19:43 #3
Har du ikke en skjult recovery partition?
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
29. september 2007 - 19:45 #4
måske.. eller det vil sige, det mener jeg da. bortset fra at det ligger på c der er samlet på 100 gb. den plads skal jeg have omformateret og trukket xp ud fra den del af disken på en cd så jeg kan om partitionere til 20/80 gb. eks.
husker jeg rigtigt når jeg siger at xp install mappen hedde i386?
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2007 - 19:55 #5
Du kan jo ikke trække XP ud af en installation - gå ind på http://www.helgec.dk/livecd.html - læs hvordan du downloader og brænder INSERT og brug derefter "gparted" til at finde ud af om du har en skjult partition til recovery
Avatar billede roenving Novice
29. september 2007 - 23:17 #6
Du kan da dele den nuværende partition op, f.eks. med PartitionMagic ...
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 07:56 #7
ja, men det  gir jo ikke en ren insatallations disk... det var mest af alt det jeg var efter.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 08:57 #8
Hvorfor prøver du ikke min kommentar 29/09-2007 19:55:41 og finder ud af om du overhovedet har et problem
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 10:08 #9
så har jeg måske ikke udtryky det klart nok?
jeg skal have det xp ud der ligger på c drevet. så jeg kan installere det hele på ny og igennem xp install oprette endnu en partition. jeg spurgte også til om install ikke ligger i I386. for den ligger nemlig helt frit på c.
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 10:30 #10
Og jeg har nu forsøgt at forklare dig at det er meget lidt sandsynligt at den mappe du bliver ved med at fremhæve (i386) er den samme som der findes på installations cd-en, men for li`som at afslutte diskussionen find ud af om filen "winnt" ligger i omtalte mappe, skulle filen mod forventning ligge i mappen er der jo stadig lang vej igen "i386" er kun en del af en installations-cd
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 16:10 #11
winnt.exe og 3-4 andre winnt filer ligger i I386 mappen. bør det så ikke være til at trække ud og oprette en boot cd? skal man gøre det nemt for sig selv og finde en pirat udgave og så føje min I386 til cd´en? lenovo snakker også om en "apps" mappe med de respektive drivere til wifi, lyd, skærm, fingerprint læser og alt det andet jeg skal bruge af driver for at få maskinen til at virke igen.
kan vi blive enige om at jeg ikke behøver noget clone værktøj? :)
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 16:50 #12
Hvis "i386" ligger i C:\ og de nævnte filer findes i mappen har du ret i at det har relation til en installations-cd
Det er ikke noget XP selv lægger på c-drevet så om det er den mappe der svarer til dit licens nr. og om det er de korrekte drivere det må du li`som selv vurdere

"kan vi blive enige om at jeg ikke behøver noget clone værktøj? :)" Afhænger af hvor meget hår du har på brystet
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 17:00 #13
så jeg burde kunne trække det ud til en cd og trække alle drivere med ud sammen med. lave en boot cd og installere hele lortet?
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 17:07 #14
Ja, men jeg ville stadig lave en prøveinstallation før jeg slette disken
Avatar billede thov Forsker
30. september 2007 - 18:13 #15
i386 folderen fra OEM XP'er, kan ikke umiddelbart bruges til geninstallering - bundkortets 'fingeraftryk' mangler.
Det er 4 stk OEMBIOS filer fra system32 folderen som skal komprimeres og kopieres over i i386.

Hvis du vil gemme/kopiere alle drivere, så klares det med 'Driver Genius' http://www.bluesquad.com/uk/prod.php?pid=2596
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 18:52 #16
hvordan skal jeg komprimere de finger aftryk over i mappen? og hvad leder jeg etfer for nogle fil typer?
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 19:17 #17
jeg har kopieret:
oembios.dat
oembios.sig
oemdspif.dll
oeminfo ( konfigurationsinstillinger ) kan ikke lige se efternavnet på den.
de ligger nu i en mappe jeg har på den anden bærbare kaldet i386. min umiddelbare plan er at smide det på en cd og få nero til at lave den bootable.....
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 19:23 #18
hvad skal jeg egentligt bruge fingeraftrykket til? .. jeg mener, det er jo samme maskine det skal installeres på?
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 20:13 #19
det kom der så dette ud af :
an internal error has occored.
Could not find a place for a swap file.
installationen kan ikke fortsætte. Tryk enter for at afslutte.....
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 20:34 #20
Fortæl lidt nærmere
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 20:38 #21
jeg har lavet en boot cd og lagt i386 over på. mener at kunne huske at jeg mangler nogle andre filer... er det noget du har liggende helge?
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 20:38 #22
har forresten også lagt oem filerne med over på i386
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 20:41 #23
Jeg er ikke helt klar over hvad du har lavet og hvornår installationen går i stå
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 20:45 #24
den kommer slet ikke igang!
jeg booter med den cd jeg lige har lavet - ingen problemer. går over på d drevet. ingen problemer. går ind i i386 og skriver winnt og installationen komme og siger det jeg lige skrev!
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 20:51 #25
OK! så er jeg med, det kan ikke lade sig gøre, installationen kan jo ikke oprette en SWAP partition på cd-en
Jeg vender tilbage lidt senere med en mulig løsning
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 20:58 #26
Download og brænd http://www.helgec.dk/unik.iso (brændes som bootimages) opret 2 partitioner -> formater 1 partition med parameteret /S altså format c: /s -> formater også partition nr. 2 -> kopier "i386" over på partition nr. 2 _< lad computeren boote op på harddisken, altså uden cd i drevet -> skift til drevet med din "i386" f.eks. cd E: -> derefter cd i386 -> winnt.exe Så vil det muligvis køre
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 21:02 #27
jamen... hvad er der forskelligt fra en alm xp cd til den jeg er igang med at lave? har du ikke en xp cd, og kan fortælle mig hvilke filer jeg skal bruge?
Avatar billede Slettet bruger
30. september 2007 - 21:21 #28
Avatar billede thov Forsker
30. september 2007 - 22:44 #29
Det er winnt.exe som benyttes ved installation fra DOS, ellers er det winnt32.exe som skal bruges.

OEMBIOS filerne kan ikke bare kopieres over i i386, de skal lige 'forbehandles'.

I system32 folderen ligger disse filer:
OEMBIOS.BIN
OEMBIOS.CAT
OEMBIOS.SIG
OEMBIOS.DAT

Med programmet MakeCAB skal filerne i system32 konverteres og anbringes i i386 folderen inden CD brændingen.

I Start -> Kør, skriver du:
makecab c:\windows\system32\oembios.bin
makecab c:\windows\system32\CatRoot\{F750E6C3-38EE-11D1-85E5-00C04FC295EE}\oembios.cat
makecab c:\windows\system32\oembios.sig
makecab c:\windows\system32\oembios.dat

Resultatet af makecab, er 4 nye filer:
OEMBIOS.BI_
OEMBIOS.CA_
OEMBIOS.SI_
OEMBIOS.DA_
Det er disse fire filer som skal placeres i i386.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2007 - 22:57 #30
det vil jeg så lige forsøge at kaste mig over imorgen. de andre filer der mangler ifølge screen dumpet fra helge.. hvor kan jeg finde dem? der ligger en valueadd..
Avatar billede thov Forsker
30. september 2007 - 23:07 #31
Valueadd... Er det ikke bare det 'crapware' som producenterne får penge for at installere på sagesløse brugeres computere :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2007 - 18:40 #32
halloooooo
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
28. juli 2010 - 09:28 #33
jeg vil lige forsøge at rydde lidt op efter mig..
den maskine dette indlæg går på faldt i badekaret kort tid efter, så jeg nåede aldrig rigtig at få færdig gjort. hvis en af jer vil have pointene, så indsæt et svar :)