Avatar billede ehlerz Nybegynder
24. september 2007 - 11:35 Der er 4 kommentarer

Frys celler øverst og nederst i et ark.

Hej

KAn det lade sig gøre at fryse de 3 øverste linjer og ligeledes alt under linje 100 således at man kun scroler i rækkerne 3 til 99??
Avatar billede kabbak Professor
24. september 2007 - 12:09 #1
Den øverste, marker A3, vælg Vinduer > frys ruder.

Den anden, højreklik på arkfanen, vælg vis programkode
Nu er du i kode editoren, nederst til venstre burde der nu være en boks, der hedder Properties.

Find feltet ScrollArea, skrib f.eks. $A$1:$X$99, ud for

så kan du bevæge dig fra A1 til X99, på arket
Avatar billede ehlerz Nybegynder
24. september 2007 - 12:41 #2
Hej Kabbak
Det var ikke helt det jeg mener. Jeg har nogle overskrifter øverst jeg gerne altid vil kunne se samt noget data i eks række 90 til 95 jeg også gerne altid vil kunne se.
Derfor vil jeg gerne se de låste celler på skærmen hele tiden og kun scrolle gennem de rækker midt i mellem.
Avatar billede x-lars Novice
24. september 2007 - 14:35 #3
Brug kabbaks løsning til den øverste. Vælg derefter den række på skærmen, hvor den nederste åbning skal være. Vælg Vindue > opdeling og træk den grå bjælke, der nu kommer frem, ned med musen (hold venstreknappen nede). Placer bjælken dér, hvor du ønsker dit nederste vindue. Klik i dette og scroll ned, så det passer. Klik nu midt på skærmen. Nu skulle du kunne rulle frit mellem de to ydergrænser.
Avatar billede x-lars Novice
24. september 2007 - 14:40 #4
Nej, om igen! Det kan man faktisk ikke, da den ene handling åbenbart ophæver den anden!

Prøv i stedet følgende. Du skal kun have én projektmappe åben! Vælg Vindue > Nyt vindue. Gentag. Vælg Vindue > Arranger. Sæt radioknappen i Vandret og klik OK. Nu er dit regneark delt ud på 3 vinduer, hvor du kan indstille det øverste til overskrifter, det nederste til sammentællinger og så scrolle i det midterste. Ikke specielt elegant, men det virker.