Avatar billede wandahl89 Nybegynder
24. september 2007 - 10:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Findes der en compiler til Mac OS X ?

Hej alle eksperter!

Spørgsmålet står næsten i overskriften, findes der en god gratis Visual Basic .NET compiler til Mac OS X?
Jeg har prøvet at google, og har kigget på sourceforge, men kunne ikke helt blive klog på om de også kunne bruges til VB.NET.

Hilsen
Wandahl89
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. september 2007 - 10:24 #1
Skal ikke kunne sige det, men .NET er så platformsafhängigt så et gör ondt. Men det kan da godt väre der eksisterer et framework til MAC, men har svärt at tro det.
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 10:31 #2
Mono er en .Net multi-plarform implementering - den er ikke helt på højde med Microsofts egen, men den kan også køre på Mac:

http://www.mono.net/
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 10:34 #3
... og en editor (som også compiler):

http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
24. september 2007 - 10:57 #4
Nu spørger jeg nok lidt dumt, men fungerer det her så på Mac ligesom MS Visual Basic 2005 gør på windows?

Det er fordi vi har taget hul på VB.NET programmering på skolen nu og vi skal lave en masse hjemme.. men hvis jeg kan slippe for at sidde ved windows vil jeg gerne det :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. september 2007 - 11:00 #5
Men skal du programmere i windowsbaseret sprog, er det vel en fordel at sidde ved en winmaskine, eller??
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 11:08 #6
Form's i MS .NET afhænger 100% af Windows-systemet.

I SharpDevelop kan man vælge at programmere imod MS .NET - men det kan du så bare ikke gøre på en Mac, eller du kan vælge at gøre det imod Mono.

Forms i Mono bruger et helt andet grafik- og forms-system end MS .NET gør - det gør den for at kunne være X-platform. Dette kan man i øvigt også bruge på Windows platformen som alternativ til MS' eget.

Svaret på dit spørgsmål er nok: Når I kommer til noget som har med forms, eller grafik generelt, at gøre så er kodningen forskellig fra VS på Windows. Så længe I kun arbejder med Console-programmer burder der dog ikke være den store forskel.

SharpDevelop er så absolut et ganske udemærket IDE, og bestem at foretrække frem for at skulle arbejde fra en tekst editor i stil med Notepad i Windows.
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
24. september 2007 - 11:17 #7
Så man kan ikke sidde på en Mac og lave et program der skal køre på en windows maskine ? :)
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 11:20 #8
Jo sagtens, men lige så snart at der er Forms indvolveret så skal Windows-maskinen have installeret Mono for at programmerne vil køre.

Det er ikke være end at den skal have installeret .NET hvis man skal køre programmer udviklet i Visual Studio - men sådan ser folk ikke nødvendigvis på det.
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 11:21 #9
være => værre
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
24. september 2007 - 11:30 #10
Så hvis jeg skal sidde og lave små konsoller med strings og arrays så skal jeg lave det på Windows maskinen?
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 11:42 #11
Konsol-applikationer burde du kunne udvikle på begge plat forme og bare kopiere direkte fra den ene til den anden. Det kræver ikke en gang Mono på Windowsmaskinen.
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
24. september 2007 - 11:49 #12
Det var bare det jeg skulle vide..
Mange tak :)
Nielle, smider du et svar så du kan få point ?
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 12:04 #13
Svar :^)
Avatar billede nielle Nybegynder
24. september 2007 - 12:09 #14
Jeg har godt nok ikke lige prøvet det på en Mac, men derimod på en Linux. Det var egentligt ret syret:

1) Kompilerede noget Conole.kode i mono på Linux-maksinen.
2) Undrede mig over at den resulteredne fil hed xxx.exe - Linux bruger ikke extensions på samme måde som i Windows.
3) Prøvede - bare sån' for sjov skyld - at FTP'e den til min Windows maskine.
4) Sårm'e så: den kørte uden problemer.

Jeg syens dog at du lige skulle afprøve det før at du basere dit studie på den løsning. Og som sagt bliver der nok problemer når I engang begynder at bevæge jer ind på Forms-applikationer.
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
24. september 2007 - 12:13 #15
Ved ikke hvor meget vi kommer til at lave, vores studieplan siger at vi skal kunne programmere "lidt" uden at sige for meget eller for lidt.. Men jeg tror ikke på at min klasse kan nå ud over det niveau hvor det kun er konsol :)