Avatar billede predator Nybegynder
19. september 2007 - 13:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kryptering af udvalgte mapper

Hej alle,

findes der en nem måde at kryptere en bestemt mappe på eksempelvis en ekstern harddisk? Jeg benytter en ekstern på min arbejdsmaskine, men har også vores private billeder liggende og disse vil jeg naturligvis ikke dele med kollegaerne... og nej, ikke den slags billeder (til jer med beskidte tanker)    ;-)

Det må gerne være et eksternt program, men hvis Windows XP Proffesionel standard kan gøre det, så bare en lille vejledning :)
Avatar billede a1a1 Novice
19. september 2007 - 13:45 #1
hvis disken er formateret med ntfs burde du bare kunne sætte adgangskontrol på
Avatar billede leif Seniormester
19. september 2007 - 13:46 #2
TrueCrypt er svaret
Avatar billede predator Nybegynder
19. september 2007 - 13:49 #3
Også når den kører på tværs af 2 maskiner? og så er det også FAT32
Avatar billede ranglen Nybegynder
19. september 2007 - 13:50 #4
For at benytte XPs egen kryptering, skal du køre med NTFS
Avatar billede predator Nybegynder
19. september 2007 - 13:58 #5
mm, jeg er også ved at kigge på TrueCypt
Avatar billede leif Seniormester
19. september 2007 - 13:58 #6
TrueCrypt laver en fil som bliver mappet som drev, man afsætter fx. 20gb plads så laver den et virtuelt drev på 20gb.

Men ærligt så hvis du ikke vil dele dine private ting med dine kollegaer så lad være med at ligge dem på din arbejdsmaskine. Jeg ved at hvis jeg finder en fil hos os, som er unormalt stor så kigger på den for at kontrollere om det er noget "snavs"
Avatar billede thesheriff Nybegynder
19. september 2007 - 14:01 #7
Hvis ikke TrueCrypt er noget, så prøv denne:

http://www.kruptos2.co.uk/
Avatar billede predator Nybegynder
19. september 2007 - 14:11 #8
Haha.. nå du er en af dem :)

Tjaa, hver sin holdning. Den eksterne disk er en som jeg bruger og ingen andre. Det som jeg ville undgå var adgang via hidden shares osv.

Jeg er egentlig ligeglad om folk ser billederne, men der er ingen grund til at lade stå pivåbent og iøvrigt fungerer den samtidig som backup for vores private maskine :)
Avatar billede predator Nybegynder
19. september 2007 - 14:12 #9
FAT32 tillader iøvrigt kun 4 GB
Avatar billede predator Nybegynder
19. september 2007 - 14:12 #10
Jeg mener der er noget med at man "hurtigt" kan konvertere til NTFS.. nogen der har den på paratviden?
Avatar billede predator Nybegynder
23. november 2008 - 11:20 #11
Nogen der mener at have svaret på den her?
Avatar billede leif Seniormester
23. november 2008 - 11:24 #12
Det er der jo kun en som kan svare på og det er dig.

Men ja, man kan hurtigt convertere til ntfs med kommandoen convert (Hvis du ikke havde fundet ud af det)
Avatar billede predator Nybegynder
15. juli 2011 - 11:58 #13
Død ved kølle ser det ud til