Avatar billede ceymoure Nybegynder
15. september 2007 - 22:45 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til kasteparblen

Jeg har et problem. Jeg har lavet en parabel i excel som viser et projektils bane ved en given velocity, gravitation og vinkel. Formlen er følgende: (rettelser og forbedringer af formlen er også velkomne) y's koordinat= -1/2*G*t^2+v0*Sin(a)*t+h
Hvor a=vinkel
t=tid i sek.
v0=start velocity
g=gravitation
h=skæringspunkt med y-akse alias starthøjde

x's koordinat= v0*cos(a)*t

og formlen for hvor langt objektet flyver (hvor det skære x-aksen) angives ved formlen:
x's skæringspunkt=v0*cos(a)*t

men jeg vil gerne have at hvis jeg angiver længden projektilet flyver, skal den selv finde ud af hvilken velocity objektet skal afsendes ved. Vinklen forbliver konstant så det kun er velocityen den skal udregne. Men vinklen skal stadig være en variable.
Håber nogen har lyst til at hjælpe mig. På forhånd tak!
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2007 - 18:07 #1
Hvis afstanden som projektilet flyver (x) kan skrives som

x = v0*cos(a)*t

så kan hastigheden (v0) beregnes som

v0 = x/(cos(a)*t)

For at beregne hastigheden skal du altså kende afstanden projektilet har fløjet (x), vinklen (a) og tiden (t).
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 18:33 #2
det er der noget om men hvad så hvis jeg heller ikke kender tiden?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 19:03 #3
Du starter med formlen for projektilets højde over jorden:

y's koordinat = -1/2*g*t^2 + v0*sin(a)*t + h

Hvornår rammer projektilet jorden? Jo, det gør den jo når:

y's koordinat = 0

Derfor skal du finde tiden t-nedslag for nedslaget ved at løse ligningen:

(1) -1/2*g*t^2 + v0*sin(a)*t + h = 0

Sæt nu:

A = -1/2*g
B = v0*sin(a)
C = h

(du kan med fordel lave dette som mellemresultater i Excel).

Så kan (1) skrives på formen:

(2) A*t^2 + B*t + C = 0

Altså en god gammel 2. grads ligning. Denne har to mulige løsninger.

Udregn først "diskreminanten":

D = B^2 - 4*A*C

(dette kan med fordel også laves som et mellemresultat i Excel)

De 2 løsninger til (2) kan så udregnes som:

t1 = (-B - kvadratrod(D)) / (2*A)
t2 = (-B + kvadratrod(D)) / (2*A)

t1 er ikke den løsning du leder efter (den svare til tilfældet hvor du går tilbage i tiden).

Tidspunktet for projektilets nedsval er altså:

t-nedslag = (-B + kvadratrod(D)) / (2*A)

Når du først har denne værdi, kan du indsætte den i alle de andre formler og beregne f.eks. hastigheden på nedslagstidspunktet på den måde.
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2007 - 19:07 #4
Så har du et problem ;0)

Du kan bruge den første formel til at finde tiden. Du skal blot sætte y=0 (det er jo der den skærer x-aksen, når den lander. Dvs. du har en andengradsligning som du skal løse for at finde tiden. Det ligger ret langt tilbage i hukommeren, så jeg håber du selv har løst andengradsligninger for nyligt.
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2007 - 19:08 #5
Ok, der er er nogen der er meget mere inde i teorien end jeg, så jeg vil trække følehornene til mig :0)
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 19:17 #6
men jeg kan da ikke finde B uden velocityen og det er den samt tiden jeg vil finde: er endt med formlen: (-2*sin(a))/-g = t/v0
men jeg går kun i tiende og ved/ har ikke lært hvordan jeg finder ud af hvad t/v0 er.
Har esuden også lige haft om andengradsligninger så det ligger ret friskt i hukommelsen.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 19:18 #7
Tak for alle de gode bud!      =QD
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 19:23 #8
Dit problem er at der er *uendeliget* mange kombinationer af velocity og tid som stemmer sammen.

Du bliver nødt derfor selv at sige hvad f.eks. velocity skal være og så kan du beregne et tispunkt.

Eller du kan sige hvad f.eks. nedslags-tiden skal være og så kan du regne dig frem til velocity.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 19:26 #9
ja jeg kunne heller ikke få det til at gå op, men kan jeg så få simplifiseret hvad jeg skal gøre hvis jeg har min tid som variable og skal finde v0?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 19:38 #10
Hastigheden til et vilkårligt tidspunkt er (og her ignorere vi at projektilet kan have ramt jorden):

vx = v0*cos(a)
vy = -g*t + v0*sin(a)

Ved nedslags tidpunktet er den totale hastighed derfor :

vx(t-nedslag) = v0*cos(a)
vy(t-nedslag) = -g*(t-nedslag) + v0*sin(a)

(gem disse som mellemregninger)

Brug Pythagoras' formel til at udregne den totale hastighed ved t-nedslag:

v-nedslag  = kvadratrod( vx(t-nedslag)^2 + vy(t-nedslag)^2 )
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 19:43 #11
men hvordan kan jeg finde vx når jeg ikke kender v0?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 19:45 #12
Det kan man ikke. Man kan vælge en *vilkårlig* værdi for den ene og så udregne den anden ud fra denne.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 19:47 #13
hvad mener du med *vilkårlig*? vil det sige at det ikke kan lade sig gøre at finde v0 ud fra hvor parablen skære i x-aksen og en fastlagt tid?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 19:56 #14
Du har et problem hvor du har følgende ubekendte:

t-nedslag / x-nedslag / v-nedslag
v0
a

Disse afhænger af hinanden. Men så længe du ikke på forhånd har fastlagt tilstrækkeligt mange af dem, vil der være uendeligt mange løsninger for resten af dem.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 19:58 #15
tænkte det nok men er det ikke det militæret gør? finder ud af afstanden og udregner derefter kraften de skal syde projektilet af sted med eller har de en velocity som variable og ændre vinklen af kanonen?
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 19:59 #16
Nå men hvis ikke det kan lade sig gøre hvordan finder jeg så vinklen hvis jeg kender alle de andre parametre?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:02 #17
Der gælder at:

x-nedslag
    = x(t-nedslag)
    = v0*cos(a)*(t-nedslag)

Dette giver:

v0*cos(a) = x-nedslag/t-nedslag

Der er uendeligt mange konbinationer af mulige v0 og a som opfylder denne.

Men, hvis du f.eks. kender a på forhånd kan du udregne v0:

v0 = x-nedslag/(t-nedslag * cos(a))
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:03 #18
Hvis du omvendt kender v0 kan du udregne vinklen a:

a = arccos(x-nedslag/(t-nedslag * v0))
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:04 #19
ja men jeg vil gerne kende v0 og finde ud af a.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:05 #20
Det gør formlen 16/09-2007 20:03:54 - husk i øvrigt på at a opgives i radianer.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:08 #21
hvordan isulerede du egentligt a fra cos? Tak!
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:10 #22
med tak mente jeg tak for hjælpen og ikke som en ubehøvlet gestus. (bare så du hved det)
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:11 #23
er arccos en slags anti-cos?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
16. september 2007 - 20:12 #24
Jeg kan lige indskyde (hvis I fik den :) ), at normalt anvendes enhedsammunition, hvilket betyder, at mundingshastigheden er kendt.

Og med en afstandsmåling, bliver der kun reguleret på elevationen.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:15 #25
> er arccos en slags anti-cos?

Det fulde navn er "arcus cosinus". Der er med garenti en fuinktion for dette i Excell, men jeg kan ikke lige fortælle dig hvad det er - du må søge i blandt de trigometriske funktioner. Arccos() plejer nu at være et godt bud. :^)
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:16 #26
mange tak for hjælpen!!! lige et sidste spørgsmål hvordan giver jeg pointene til dig (nielle)?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:17 #27
Du beder mig om at lægge et svar.

Så det får du her :^)
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:19 #28
ok tak
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:19 #29
har du fået dem?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:20 #30
Militæret skal i øvrigt regulere for luft-modstand, vind og forskellige aerodynamiske kræfter.

I de tidligste tider (da franskmændene opfandt inginørfaget) lavede de lange tabeller over krudtmængder, kuglevægt, vinkler og nedslagsafstande. Det gjorde de primært ved at prøve sig frem.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:21 #31
Nej, jeg har ikke fået dem. Du skal markere mit nick i den lille boks i bunden før at du kan give mig dem.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:24 #32
nåh ok nu burde du have fået dem
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:25 #33
Æhee, nej.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:25 #34
har du det?
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:26 #35
underligt
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:26 #36
Marker nick'et og tryk på Accepter-knappen
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:26 #37
hvad så med nu?
Avatar billede nielle Nybegynder
16. september 2007 - 20:27 #38
Ja :^)

Du kan også selv se det ved at der står "Accepteret svar" ud for 16/09-2007 20:17:30.
Avatar billede ceymoure Nybegynder
16. september 2007 - 20:29 #39
ok mange tak for hjælpen! også til sjap og thesherrif