Avatar billede goodpeace Nybegynder
11. september 2007 - 11:01 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

AMD Athlon 2600 kører pludselig kun med 1.15 GHz

Jeg har haft min PC i et par år, og den har kørt uden problemer - indtil for nylig. CPU'en er begyndt pludseligt kun at køre med en frekvens på 1.15 Ghz, selvom det er en AMD Athlon 2600, som plejer at køre med cirka 2 Ghz.

Jeg har ikke skiftet noget hardware ud indvendig, inden det skete, og det eneste nye eksterne er et trådløst access point sat til min switch, så det er næppe den, der driller.

Kan det måske være en defekt ram-klods, som trækker den generelle hastighed ned på FSB (så vidt jeg kan forstå, er CPU'ens hastighed begrænset af hasigheden på FSB?)
Avatar billede goodpeace Nybegynder
11. september 2007 - 11:02 #1
Jeg har et ASrock K7S8X motherboard, og 1.5 gb velfungerende ram - ihvertfald ifølge windows...

motherboard: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K7S8X
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2007 - 11:12 #2
Se efter i bios, om FSB ikke er sat til manuel, eller sæt den til 166(333)
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 11:16 #3
jeg havde en asrock k7s5a - og den havde sådan en mærkelig feature, at hvis der gik noget i ged , så den skulle ha sine defaults igen, så valgte den også en lavere speed.

kig i bios under cpu pnp set up page, og der se om du ikke lige kan ændre nogle frekvenser  . cpu-speed og dram frequency
Avatar billede goodpeace Nybegynder
11. september 2007 - 11:22 #4
Jeg har tjekket bios for FSB - den er sat til auto, og når jeg skifter til manuel, så starter den på 166.
Avatar billede goodpeace Nybegynder
11. september 2007 - 11:29 #5
Efter en genstart for lige at tjekke bios, så er den sørme tilbage på fuld speed igen - og det endda inden jeg ændrede noget i bios.

CPU host speed er sat til "By Jumper" og den vælger 166. DRAM frequency valgte jeg til 333.

Jeg må lige se om det kommer tilbage igen - ret underligt..
Avatar billede peet-49 Novice
11. september 2007 - 14:11 #6
neoman-> k7s5a er ikke AsRock, men ECS fra EliteGroup
Avatar billede neoman Novice
11. september 2007 - 19:41 #7
peet49 - du har helt ret ! :=)  men hans asrock har åbenbart også denne "bonus feature" :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. september 2007 - 22:30 #8
Nogle AMD processorer har den feature at de drosler ned, hvis de bliver for varme. Jeg kan dog ikke lige huske om det gælder Athlon. Hvad siger temperaturen?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
13. september 2007 - 01:18 #9
Det sker når jeg starter PC'en op, der er CPU omkring 25 grader. Efter et par timers spil og lignende, er den på 44 grader.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
13. september 2007 - 07:44 #10
ja det er jo ikke voldsomt, så du er nok bare i besiddelse af endnu et Asrock bundkort med nykker.
Avatar billede goodpeace Nybegynder
14. september 2007 - 23:23 #11
Jeg begynder at se et mønster: PC'en er kold, jeg tænder den, og den starter op på 1.15Ghz. Så lader jeg den køre lidt tid, og genstarter så, så kommer den tilbage på fuld speed. Intet ændret i bios - den gør det af sig selv....dammit
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2007 - 07:30 #12
Hvor ser du hvor meget den yder?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
16. september 2007 - 18:28 #13
Den skriver det lige før den tæller ram op, og inden jeg kan klikke F2 for at komme i bios - dvs under opstarten. Derudover kan jeg se det i windows under system properties (win+pause).
Hvis jeg ved koldstart af PC'en prøver at gå i bios og ændre CPU host frequency fra "By Jumper" til "Manual" og sætter den til 166, så får jeg at vide ved næste boot, at CPU ikke kan køre med den valgte frekvens, og at bios vil loade default, hvis jeg ikke trykker f2 inden 10 sekunder.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2007 - 22:36 #14
Har du opgraderet bios?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
16. september 2007 - 23:05 #15
Jeg har den næst nyeste version, men det eneste der står i changelog til den nyeste er understøttelse af en anden CPU end den jeg har, derfor har jeg ikke villet rode med at flashe bios.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
16. september 2007 - 23:35 #16
Prøv alligevel. Og hvis det ikke virker, kan jeg kun foreslå et andet bundkort - og ikke Asrock.
Avatar billede goodpeace Nybegynder
17. september 2007 - 09:33 #17
Ja, jeg må hellere prøve med opdateret bios (nogen der har en 3½" floppy i overskud ;o )
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2007 - 09:36 #18
Kan du ikke flashe fra styresystemet?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
17. september 2007 - 09:46 #19
Jeg mener vejledningen fra ASrock kun beskrev flash ifbm boot fra en floppy (som nok bliver boot fra en cdrom i mit tilfælde)
Avatar billede goodpeace Nybegynder
17. september 2007 - 09:52 #20
Som ASrock skriver:

**************************
»BIOS Update Utility
ASRFLASH.EXE: The Flash Memory Writer utility is included in the WinZip format of BIOS file. It updates the BIOS by uploading a new BIOS file to the programmable flash ROM chip on the motherboard. To determine the BIOS version of your motherboard, press <F2> to enter the BIOS setup utility during bootup, and check the BIOS version from the Main menu. Larger numbers represent a newer BIOS file. This utility works only in DOS mode. (How do I check the BIOS version?)

How do I check the BIOS version?
1.The BIOS version can be found during system boot up.
2.The BIOS version can be found in BIOS setup utility.

The Flash Memory Writer utility can not be suitable for all ASRock motherboards. Please use the Flash utility which is included in each BIOS file to update its BIOS. Also ASRock motherboard MUST use ASRock's Flash utility to update BIOS, those uncertified BIOS flashing tools will cause motherboard damage.

»Updating BIOS Procedures
Create a bootable system floppy disk.
Download an updated ASRock BIOS file (WinZip format with .zip file extension) from the web site, unzip the BIOS file and save both ASRFLASH.EXE utility and BIOS file to the disk you created in step 1.
Boot from the disk you created in step 2.
At the "A:\" prompt, type ASRFLASH, hit space bar once, and type BIOS file name then press <Enter>. For example: A:\ASRFLASH K7S41GX2.00 <Enter> then you will see a message "Please wait for BIOS loading ROM".
After 30 seconds, you will see the message "Flash ROM Update Completed - Pass", then you have finished upgrading the BIOS.
After finishing upgrading the BIOS, please remove the floppy disk. Restart your system and press <F2> to enter the BIOS setup utility during boot up.
In Exit menu, please select "Load Default Settings" and press <Enter> to continue.
Select "Exit Saving Changes" and press <Enter> to exit the BIOS setup utility.
Now, system is booting up with new BIOS.

**************************

- næste gang jeg skal have bundkort (el samlet PC), kunne det måske være en god ide lige at tjekke producentens hjemmeside, og se hvor moderne og cool deres driverupdate sektion ser ud....og så bliver det nok ikke ASrock igen ;)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2007 - 10:07 #21
Der er alt for ofte problemstillinger her på E, der realterer til Asrock bundkort. Jeg har ikke selv erfaring med dem.
Avatar billede goodpeace Nybegynder
17. september 2007 - 20:30 #22
Så fik jeg flashet en opdatering af bios (vha en usb-stick), og umiddelbart er den nu  bootet op med fuld speed på CPU, men det gjorde den også med den gamle bios, hvis PC'en var varm. Jeg må se om den starter med 1.15GHz igen imorgen.
Avatar billede goodpeace Nybegynder
18. september 2007 - 22:13 #23
Det hjalp så ingenting at opdatere bios - men så er det da gjort :/

Kan det tænkes at være styret af noget hastighed på RAM?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. september 2007 - 08:52 #24
Jeg tror nærmere det er bundkortet der driller. Har du mulighed for at afprøve CPU'en i en anden maskine?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
25. september 2007 - 17:31 #25
Nej desværre har jeg kun det ene bundkort og den ene PC (har en bærbar, men det er ikke samme socket:/ )
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. september 2007 - 17:35 #26
Måske en udskiftning af batteriet kan gøre det. Forsvinder der andre indstillinger i bios? Er det oftere galt, hvis computeren har været slukket længe?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
25. september 2007 - 17:37 #27
Som jeg skrev ovenfor, så starter den som regel op med 1.15GHz, og efter en genstart er den tilbage på fuld kraft igen. Hlet uden ændringer af settings i bios eller lignende. Det tyder jo lidt på at bundkortet er lidt sygt - somehow...?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
25. september 2007 - 17:40 #28
Hov, så ikke dit svar inden jeg skrev mit indlæg.

Jeg har ikke bemærket om andre settings i bios forsvinder, da de vist står på default alle sammen. Jeg synes ikke der har vist sig et mønster i at den kun starter langsomt op, hvis den har været slukket længe, men det vil jeg da prøve at holde øje med.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. september 2007 - 17:58 #29
Det koster kr. 35,- for et nyt. Det var et forsøg værd.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 14:00 #30
Respons!
Avatar billede goodpeace Nybegynder
12. november 2007 - 21:33 #31
Ja, jeg skal nok komme med respons - når jeg får taget mig sammen til at åbne pc'en, og se hvilket batteri der skal til, og så prøve at købe et nyt. Indtil nu har jeg klaret mig med den omstændelige workaround med at genstarte pc'en lige efter opstart.

:/
Avatar billede goodpeace Nybegynder
22. november 2007 - 14:29 #32
Så fik jeg købt et nyt CMOS batteri, og sat det i - men desværre har det ikke hjulpet. Ved koldstart af pc'en her i dag, er den stadig på halv kraft på 1.15 GHz.

Jeg så et andet sted at det kunne hjælpe kortvarigt at rense eller skifter nogle jumpere, så det er måske næste træk.

- eller måske skulle man bare købe et bedre bundkort :o
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
23. november 2007 - 07:47 #33
Fejlen kan lige så godt ligge i processoren.
Avatar billede goodpeace Nybegynder
04. december 2007 - 21:36 #34
mja, det er svært at sige, hvad der er galt - men den her åndede workaround med reboot virker hver gang - lidt underligt egentlig..
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
31. januar 2008 - 02:13 #35
Er du kommet videre?
Avatar billede goodpeace Nybegynder
31. januar 2008 - 13:00 #36
Jeg har pillet lidt ved nogle jumpers på bundkortet (mener jeg byttede om på dem, og rensede dem), men problemet er der stadig.
Jeg har ikke rigtig mulighed for at afprøve andet bundkort og/eller anden CPU, så indtil videre har jeg slået mig til tåls med min workaround. Hvis jeg med F2 går i bios ved opstart, og lader den stå og "varme lidt op" inden jeg går ud af bios igen (uden ændringer), så kommer den op på fuld speed.

Hvis jeg vil have det nærmere undersøgt bliver jeg nok nød til at sende den til service-eftersyn, og så får jeg nok bare at vide at der er noget galt med bundkortet, så det skal udskiftes. Dog er de fleste komponenter i PC'en efterhånden så gamle, at en komponent-vis udskiftning ikke rigtig giver mening.

Med mindre der er andre gode forslag, må jeg nok erkende at pc'en skal skiftes ud, og indtil jeg får råd til det, må jeg leve med workaround :/
Avatar billede goodpeace Nybegynder
20. maj 2009 - 15:38 #37
Der er begyndt at ske flere skidte ting på pc'en, og grundlæggende tror jeg bare den er klar til at blive kasseret - de sidste par dage har jeg med en ubuntu liveCD fået flyttet data fra harddiskene, og så tror jeg ellers bare den skal ud... :)