Avatar billede registrant2001 Nybegynder
10. september 2007 - 17:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få forbindelse til internet gennem router

Hej,

Jeg er flyttet ind på et kontorhotel, hvor der - surprise, surprise - er netstik i væggen. :o) Sætter jeg et patch-kabel direkte til fra væggen til min bærbare, kommer jeg på nettet uden problemer.

Nu er det bare sådan, at jeg gerne vil tilslutte min trådløse Linksys-router til forbindelse, fordi:
1. Jeg vil kunne gå trådløst på internettet via min bærbare.
2. Jeg vil kunne sende et printjob via routeren og direkte til min netværksprinter.

Jeg har ladet mig fortælle, at netværksforbindelsen i huset er fra TDC. Min bærbare kører Windows Vista Premium (gud bedre det).

Mit problem er, at når jeg har sat routeren op, som jeg har gjort så mange gange før, så kan jeg godt få kontakt til min printer, men jeg kan ikke komme på nettet. Jeg mener, at der står noget med privat netværk og/eller begrænset netværksforbindelse.

Ligegyldig hvad jeg prøver, kan jeg ikke få adgang. Jeg har prøvet at nulstille routeren, prøvet at ændre på WPA, WEP, ingen sikkerhed overhovedet - nothing works.

Så var der en af mine papkollegaer, der sagde noget om, at de vistnok havde været nødt til at ændre IP-adresser i routeren, fordi der var en konflikt med de IP-adresser, som TDC bruger...?!?!?

Via min router har jeg hentet følgende oplysninger:

Domain Name: opasia.dk
Configuration Type Login Type: Automatic Configuration - DHCP
IP Address: 192.168.1.22
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 0.0.0.0
DNS 1: 193.162.153.164
DNS 2: 194.239.134.83
DNS 3:
MTU: 1500

Er der nogen af jer netværksnørder :o)) der på baggrund af ovenstående kan guide mig til at få tingene i orden?

Dbh
registrant2001
Avatar billede fedora Nybegynder
10. september 2007 - 19:52 #1
Hej. Du oplyser at du ikke har sat nogen gateway på din router. Den skal du angive for at kunne komme ud på internettet.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
10. september 2007 - 21:34 #2
Det lyder da fornuftigt nok. :o))

Hvordan finder jeg ud af, hvad min gateway er?
Avatar billede nva Praktikant
11. september 2007 - 08:06 #3
Sæt din pc direkte til, som jo virker, og lav en ipconfig /all fra 'start-kør-cmd' så burde du kunne se hvad du skal bruge.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
11. september 2007 - 11:31 #4
hej nva,

Nu fandt jeg IP-nummeret på gatewayen (192.168.1.1) og det har jeg så prøvet at skrive ind, hvor jeg har fået lov til det. Men det gør hverken til eller fra.

Her er hvad, IP-config gav:

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG
Network Connection
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : Hemmeligt :o)
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::94f5:2827:57bd:845e%9(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.104(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 11. september 2007 08:42:37
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 12. september 2007 08:42:37
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 234887390
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Hvad nu hvis huset internetforbindelse har en gateway, der hedder 192.168.1.1 - skaber det så en konflikt for min gateway med samme IP-nummer? Jeg har så godt som muligt prøvet at ændre min gateway til 192.168.3.1, men kan ikke få lov at gøre det alle steder i routeren (hvorfor ved jeg ikke).

Giver ovenstående mening? :o)
Avatar billede fedora Nybegynder
11. september 2007 - 20:15 #5
I din router skal du finde din WAN opsætning. Derunder kan du sætte gateway'en til det eksterne net, som du siger hedder 192.168.1.1

Hvis din router er koblet til vægudtaget med WAN porten på din router, vil der ikke ske en konflikt.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
11. september 2007 - 20:24 #6
Det prøver jeg i morgen. Dog vil jeg sige, at jeg blot spekulerer i om gatewayen er den samme 192.168.1.1 - jeg ved det ikke. :o)

Vender tilbage, når jeg har prøvet det med WAN.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
12. september 2007 - 14:08 #7
Min router er koblet til vægudtaget med WAN-porten - godt at høre, at du ikke mener, det vil skabe en konflikt.

Hvad angår WAN-opsætningen, så har jeg været inde i indstillingerne på min router og synes ikke, at jeg kan finde nogen steder at ændre gateway'en - og jeg har været det hele igennem.

Andre bud? :o)
Avatar billede nykh Nybegynder
12. september 2007 - 14:11 #8
Du kan ikke have samme subnet på begge sider af routeren. Så du ændre den til noget andet end 192.168.1.x på lan-siden
Avatar billede fedora Nybegynder
12. september 2007 - 21:49 #9
Om den hedder 192.168.1.x eller 192.168.2.x så vil en typisk opsætning stadig have en netmaske der hedder 255.255.255.0, så det vil ingen foreskel gøre. Man skal huske på at routeren lukker jo det omgivne LAN ude, da han kobler WAN til vægudtag. Hvilken trådløs router er det du har?
Avatar billede nykh Nybegynder
13. september 2007 - 08:50 #10
Det var heller ikke masken jeg hentydede til, men det at han har 192.168.1.x på begge sider
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
13. september 2007 - 13:49 #11
Hej igen,

Nu er det faktisk lykkedes mig at ændre gateway-adressen til 192.168.3.1 - og så troede jeg, at min lykke var gjort, men nej. Ikke så snart connecter min router til internettet og så "hopper" den af igen.

Jeg har talt med en anden på kontoret og han havde lignende problemer, da han flyttede ind. Han ændrede en netværksmand hans gateway til 192.168.2.1 og så var han flyvende.

Når jeg laver en ipconfig /all nu ser det således ud:

Microsoft Windows [version 6.0.6000]
Windows IP-konfiguration

  Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : ACER
  Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
  Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
  Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : opasia.dk

Trådløst LAN-kort Trådløs netværksforbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG
Network Connection
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : (det sletter jeg lige)
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::94f5:2827:57bd:845e%9(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.3.2(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.3.1
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Integreret controller til Broa
dcom 440x 10/100
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : (sletter også dette)
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::2dc8:9d2f:28aa:24ad%8(Foretrukken)

  IPv4-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.21(Foretrukken)
  Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 13. september 2007 13:38:35
  Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 20. september 2007 13:38:35
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 167778004
  DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
  NetBIOS over Tcpip . . . . . . . . . . . . . : Aktiveret

Tunnel-netværkskort LAN-forbindelse* 6:

  Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
  Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interf
ace
  Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : (og dette)
  DHCP aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej
  Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
  IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:4136:e38c:fb:1d7a:3f57:feea(Foretr
ukken)
  Link-local-IPv6-adresse . . . . . : fe80::fb:1d7a:3f57:feea%10(Foretrukken)
  Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS via TCP/IP . . . . . . . . . . . . . : Deaktiveret

Giver ovenstående nogen mening? Jeg synes fx det er mærkeligt, at når jeg har LAN-kabel stukket i min laptop, så kan jeg godt gå på nettet (gateway 192.168.1.1), men det trådløse fungerer altså ikke - selv ikke med den nye gateway (192.168.3.1).

Jeg skal lige sige, at når jeg er så forhippet på at få routeren til at fungere, så skyldes det, at jeg har en netværksprinter tilkoblet.

Tak for jeres tid indtil videre. :o))

Kan I hjælpe mig videre på baggrund af ovenstående? :o))
Avatar billede nva Praktikant
13. september 2007 - 13:57 #12
Altså hvis jeg har forstået det korrekt, så har du en router, hvor du kan komme på nettet, hvis du kører via kabel, men ikke når du vil køre trådløs? Da det er samme router, vi snakker om, så er standard gateway det samme - altså 192.168.1.1 og din ip-adresse skal vel også være den samme uanset om du kører trådløs eller med kabel.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
13. september 2007 - 14:14 #13
Ikke helt rigtigt. Hvis jeg går udenom routeren og sætter et netværkskabel i væggen og derefter i min laptop kan jeg gå på nettet uden problemer.

Problemet er altså routeren, som ikke vil give mig adgang til Internettet, når den er tilsluttet vægudtaget. Når min laptop har forbindelse med routeren har jeg kun et lokalt netværk forstået på den måde, at jeg kan tilgå min printer, men jeg kan ikke gå på nettet.
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
13. september 2007 - 15:11 #14
Min router er i øvrigt en Linksys WRT54G. Jeg har netop i dag opdateret til den seneste firmware. :o)
Avatar billede nykh Nybegynder
13. september 2007 - 15:31 #15
prøv lige at kontroller routerens wan oplysninger igen, det er ret vigtigt at både ip og gateway er tildelt
Avatar billede registrant2001 Nybegynder
16. oktober 2007 - 09:28 #16
OK - jeg er ikke kommet nærmere en løsning, så jeg lukker hermed spørgsmålet.

Tak for indsatsen. :o)
Avatar billede madx Nybegynder
28. januar 2008 - 08:59 #17
registrant2001..., fandt du løsningen siden? Oplever sammen problem.... løsning er kærkommen

Iøvrigt en linksys som din