Avatar billede lklo Nybegynder
02. september 2007 - 21:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Et spørgsmål om Ram (gentaget)

hej
jeg har tidligere stillet et spørgsmål om ram,men der er ikke kommet noget respons.
Så jeg prøver igen.
Er det tilladt efter reglerne ??

Er ved at bestille nedenstående dele til en PC,
og har fået tilbudt
følgende Ram type: DDR2 PC667/5300 CL5

Er det OK til nedenstående konfiguration,eller
bør det være noget med pc800/6400.

Det skal siges at jeg ikke ved ret meget om de forskellige Ram typer,så derfor spørger jeg lige her.

1.  GEFORCE 8800GTS 640MB DDR3 (DIRECTX 10)
2.  INTEL CORE 2 DUO, E6850 (4MB CACHE), eller Q 6700
3.  WESTERN DIGITAL WD RAPTOR, SATA 1,5Gb/s NCQ, 10.000RPM, 16MB
4.  ASUS P5K Deluxe/WiFi...
5.  KABINET Cooler Master CM Stacker 810
6.  2x2 GB Ram >>>> Type ??

lkl
Avatar billede Beach Mester
02. september 2007 - 21:48 #1
Er lidt i tvivl... Understytter MB ikke DDR3 DIMM´s?
Hvilket chipset sidder der på MB?

//Beach
Avatar billede hottadpole Nybegynder
02. september 2007 - 22:02 #2
Det ser ganske rigtigt ud til at være DDR3 der understøttes, så du skal lede efter anden ram.
Avatar billede lklo Nybegynder
02. september 2007 - 22:09 #3
hej

Nej , det er P5K3 , det er lavet til DDR 3

Det MB jeg skal have, er et P5K,som undersøtter DDR 2 . (pc2-5300 og pc2-6400)

lkl
Avatar billede lklo Nybegynder
02. september 2007 - 22:09 #4
chipset er Intel P35 Express
Avatar billede Beach Mester
02. september 2007 - 22:23 #5
Kan du så ikke linke til MB på Asus site.... Kan nemlig stadig kun se understyttelse af DDR3 P35 chipsettet...

//Beach
Avatar billede Beach Mester
02. september 2007 - 22:28 #6
P5K3 Deluxe/WiFi-AP--->
http://www.asus.dk/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&l4=0&model=1645&modelmenu=2

Hvis det er den her som "bare" har en AP i bunden, så er den altså kun til DDR3...

//Beach
Avatar billede lklo Nybegynder
02. september 2007 - 22:34 #7
hej

her er linket direkte til asus site på det kort jeg har

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&l4=0&model=1646&modelmenu=1
Avatar billede Beach Mester
02. september 2007 - 22:46 #8
Checker lige Spec. for dyret......
Skal i mellemtiden lige høre:
1/ Ønsker du max preformance og brug af OC?
2/ Skal maskinen fortransvis bruges til games?
3/ Hvad har du i tankerne mht. køling af HDD / CPU / Ect.?

//Beach
Avatar billede lklo Nybegynder
02. september 2007 - 22:54 #9
hej

1.skal ikke oc
2.Video,Cad,og lidt gaming (dirt feks)
3.ZERO therm S775 Silent Cooler

4´.jeg skal køre vista 32 bit,kan den udnytte 4gb ram?
eller er det bedre med evt kun 2 gb ram, men til gengæld dyre 1066Mhz ?
Avatar billede lklo Nybegynder
02. september 2007 - 22:55 #10
Det bliver en E6850
Avatar billede Beach Mester
02. september 2007 - 23:18 #11
Skal du leje med video / cad så ville jeg nok gå efter noget i stil med dem her--->
Info->2 x 1 GB (2 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-6400CL3 / 800
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206421
De kan stadig OC en del sammen med CPU uden du skal ud og bruge flere kroner på køling.
Det optimale som MB rent faktisk kan gøre med er lidt højere oppe i pris--->
Info->4 x 1 GB (4 GB) / DUAL RAM / DDR II SDRAM / PC2-8500CL5 / 1066 MHz
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=382288
Men her er vi oppe i high-end RAM som SKAL testes af ved at booste dem til grænsen. Er larm fra din maskine et problem (sidder du i et stille lokale) så skal du enten til at vende dig til larm eller begynde at tænke på væskekøling.
->->->
Hvis du seriøst ønsker at få en heftig maskine der også med cad/cam kan arbejde i en fornuftig hastighed så skal du med en "amatør" -MB tænke i OC baner og rigtig meget og hurtige DIMM´s. Her er timeings også en del og jo lavere jo bedere:-)
Problemet her er så at varmeudviklingen er en faktor der også skal tages hensyn til og noger larm fra sådan et "dyr" må påregned:-(
En anden ting du skal være opmærksom på er dit OS. Win32 bit kan styre op til 2Gb fornuftigt men har altid hørt at man intet vinder ved at kaste 2GB mere ind den vej. Her skal vi over i Win64Bit OS for at OS kan adressere din hukommelse så det kan mærkes hvis du senere ønsker at smide kroner efter mere RAM. Så her skal du også ind og tænke lidt frem:-)

//Beach
Avatar billede lklo Nybegynder
02. september 2007 - 23:45 #12
hej
tak for indsatsen,beach

jeg synes det er en seriøs forklaring du der kommer med.

så jeg skal nok ikke købe 4gb ram, som elles tiltænkt.

jeg vælger nok 2 eller måske 3gb,men så sikkert nogle af typen:
PC2-6400 CL3 / 800Mhz

jeg lukker spørgsmålet

lkl
Avatar billede Beach Mester
03. september 2007 - 00:17 #13
Køb ikke 3Gb. KUN 2 eller 4. Alt andet er ikke rentabelt!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
04. november 2007 - 06:01 #14
Du glemte lige at lukke *S*

Fik du dine Dimms op og spille??

//Beach
Avatar billede Beach Mester
10. november 2007 - 05:15 #15
Du glemte lige at lukke *S*

Fik du dine Dimms op og spille??

//Beach