Avatar billede beanbag Nybegynder
31. august 2007 - 02:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Master = SATA; Slave = PATA : virker ikke?

Jeg har investeret i en 400 GB Samsung SATA HD.
Den sidder nu i min DELL 8300 og fungerer fint.

Før havde jeg to 80 GB Seagate PATA diske i. De fungerer også stadig fint (uden SATA disk)

Nu har jeg installeret XP på SATA disken og vil gerne have en eller begge PATA diske på som ekstra diske.

Men diskene bliver ikke fundet? Jeg har et "cable select" kabel som virker fint når det kun er PATA diskene der sidder på.
Men den kan ikke finde PATA diskene når SATAen sidder på.

Jeg har forsøgt at sætte jumpers i de forskellige muligheder der er, og er løbet lidt tør for ideer. SATA disken fungerede bare med det samme, så der har jeg ikke ændret ved jumpers. Er det altid bare SATA'n der bliver master hvis der er sat en til?

Nogen ideer?
Avatar billede beanbag Nybegynder
31. august 2007 - 02:07 #1
SATAen sidder selvfølgelig på sit eget kabel, og ikke på "cable select" kablet :o)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2007 - 02:23 #2
Du har altså en Sata disk på et tyndt kabel, og 2 stk. Pata diske til bredkabel.
Pata diskene skal, hvis de sidder på samme kabel, sidde som henholdsvis master og slave. Hvis de sidder på 2 bredkabler, skal de begge være master, Men så skal
CD/DVD drev være slave. Sidder det sådan er det i orden. Kan diskene alligevel ikke
findes, skal de findes i bios. De skal stå til Auto. Det er også muligt, at de skal
findes under avanceret/ Ide opsætning. Du skal altså ikke bruge kabel select, men
sætte jumperne rigtigt på Pata diskene.
Avatar billede beanbag Nybegynder
31. august 2007 - 02:39 #3
Du er en stjerne!
Jeg har nu fuld kontakt til begge diske.
Tydeligvis havde jeg ikke prøvet alle kombinationer. :o)

Når jeg har fået kopieret data rundt, vil jeg gerne tømme den ene 80 GB disk og smide den over i en anden pc jeg har. Hvilken en skal jeg så fjerne? Master eller slave?

Smid et svar så jeg kan give dig point.
Tak for hjælpen
Avatar billede bubbaa Nybegynder
31. august 2007 - 10:44 #4
Hvis der kun sidder en disk tilbage på kablet skal den sidde som master.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2007 - 12:56 #5
Ja den skal sidde som master. Takker for point:)
Avatar billede beanbag Nybegynder
31. august 2007 - 18:58 #6
Det er dejligt at man kan få hjælp selv kl. prut om natten :o)