Avatar billede mutella Nybegynder
26. august 2007 - 17:36 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Mislyd fra HP bærbar

Hej

Tråden omhandler en HP Pavilion dv6000

Når jeg kobler strømmen fra, kommer der en højest irriterende pivelyd/hyletone fra hvad jeg umiddelbart har lyttet mig frem til kommer cirka under u-tasten. dvs ca midt på.
Den kommer også nogle gange, når strømmen er sat til, men det er ikke altid. Det er desuden højere når strømmen tages fra.

Det interessante er, at lyden standser når jeg belaster computerens processorer.

Computeren er et år gammel, og problemet har kun været der i ca 5 måneder.

En mulighed er naturligvis at sende den til repereation, men jeg er ikke glad for at skulle undvære den i tre uger.

Hilsen Bo.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2007 - 20:10 #1
En hyletone kommer fra noget som bevæger sig, som f.eks en ventilator. Eller
hvis uheldet er rigtigt ude fra harddisken. Fra harddisken plejer det nu at være
metalliske lyde, som klikkelyde. Men får man den slags lyde fra harddisken, så
er den ved at stå af. Men det er mere sansynligt, at det er fra en ventilator.
Det behøver ikke at være et problem i sig selv, men hvis det går på nerverne,
er det nok en god ide, at få den skiftet. Altså en eller anden må åbne kabinettet,
og lytte sig frem til støj synderen.
Avatar billede mutella Nybegynder
26. august 2007 - 20:25 #2
Men hvordan vil du så forklare, at det holder op når cpu'en belastes?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2007 - 21:00 #3
Så skifter ventilatoren hastighed for at klare den øgede varmemængde. Jeg påstår
ikke, at lyden kommer fra en ventilator, men det må jo være noget bevægeligt,
når det afgiver en hyletone, og derfor finder jeg det sandsynligt, at det er en
ventilator som hyler. Enten dem bagpå, eller hvis du også har en mini bundkort
ventilator, som sidder fast på bundkortet.
Avatar billede mutella Nybegynder
26. august 2007 - 21:30 #4
Det er ikke noget der drejer rundt, det er ret tydeligt at høre.
Lyden kan bedst beskrives som den der kommer fra et lysstofrør der tænder og slukker i en voldsomt høj frekvens.

det kunne også minde en smule om den lyd der kommer fra en jævnstrømsmotor der bliver sat til vekselstrøm. dette lyder dog meget til at være langt mere end 50 hz
Avatar billede mutella Nybegynder
26. august 2007 - 21:42 #5
Når lyden forsvinder ved cpu belastning er det instant.
som når jeg fx. åbner en browser kan jeg høre at lyden forsvinder ganske kortvarigt
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2007 - 21:44 #6
Nå ok. jeg kan bare ikke forstå, hvordan man tydeligt kan høre, at der ikke er
noget som drejer rundt. Et lysstofrør skal jeg ikke gøre mig klog på, men er det
ikke noget med - er det glimtænderen den hedder? som laver den støj?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2007 - 21:50 #7
Der kan muligvis også sidde en mini ventilater på grafikkortet.
Avatar billede mutella Nybegynder
26. august 2007 - 21:56 #8
du kan også høre når et tv tænder, og der sidder ikke nogle mekaniske dele.
det er nok den bedste sammenligning.

Det er i hvert fald ikke en blæser.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2007 - 22:09 #9
Jeg siger heller ikke, at du ikke har ret, bare hvad jeg tror. Jeg har haft
computer i ca. 15 år og flere forskellige bundkort, men jeg har aldrig oplevet,
at der var andet en ventilatorer, som hylede i computeren. Men det kan jo også
være fordi, du har en bedre hørelse end jeg. Jeg er en ældre mand.
Avatar billede vwnet Nybegynder
27. august 2007 - 14:00 #10
Hej Bo

Jeg har en dv6000 med præcis samme problem. Jeg har haft fat i HP, de lød til at kunne genkende fejlen ganske godt. Problemet ligger i en spole eller kondensator der står og larmer lidt, og det skal den altså ikke!

Så det burde ikke være noget problem at få din pc byttet eller repereret.

mvh søren
Avatar billede mutella Nybegynder
28. august 2007 - 22:58 #11
Tror du har ret, har bare ikke lige fået ringet derind endnu.
Smid et svar hvis du vil

begyndte din på det med det samme, eller kom det også først senere?
Avatar billede vwnet Nybegynder
29. august 2007 - 16:56 #12
Det kom med det samme. Har snakket med 2 andre ejere af en dv6415eo, som min, deres gør det samme. Det er der fra starten af, skide træls på en ellers fed maskine :-(

Tror ikke en ombytning vil kunne klare det, lyder som om, og lød på HP som om, at det er hele serien der er noget galt med. En en anden model eller en reperation er nok vejen ud.

mvh søren
Avatar billede mutella Nybegynder
01. september 2007 - 21:56 #13
Bare pudsigt at den ikke havde problemet det første halve år.

Oh well, må se hvad de siger. Tak for det.

Hilsen Bo
Avatar billede jrollbs Nybegynder
02. september 2007 - 16:50 #14
Hej Alle.

Jeg har den præcis samme model (HP dv6415, også købt i Netto for lidt under en måned siden) - hvorfor mon den var så forholdvist billig?;) Spøj til side - denne tinituslignende hyletone driver mig til vanvid!

Derfor kontaktede jeg HP per mail og forklarede dem mit problem. Jeg fik følgende svar:
HP Customer Care - http://welcome.hp.com/country/dk/da/support.html

Hej Jonas

Tak fordi du kontaktede HP Teknisk support.

Jeg beklager det sene svar, men på grund af ferie og sygdom er det ikke muligt at overholde 24 timers svartiden.

Moderne standard bærbare pc'er indheolder nye metoder til at spare strøm for at forøge batteri levetiden. Disse inkludere at man tvinger processoren ind i en "lav strøm" standby tilstand når den ikke bruges. Skift ind og ud af disse standby tilstande sker ved en meget høj frekvens - ofte flere hundrede gange i sekundet. Disse skift skaber en underliggende strømtilførsel pø samme frekvens som systemets strømforsynings kreds, dette
skaber ofte en højfrekvent lyd fra komponenterne i systemets strømforsyning. (Ikke AC adapteren). Dette  fænomen er industri standard i bærbare, der bruger den seneste teknologi.

Vi kan kun løse problemet ved at deaktivere "lav strøm" standby tilstand, men dette påvirke batteri levetiden en smule. For at kunne deaktivere denne funktion skla du downloade bios version  F15 eller højere bios version fra hp.com

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-52323-1&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3466547&os=2093&lang=en

Når den er installeret genstarter du computeren, og trykker F10 ved opstart lige nÃ¥r den kommer til HP invent billedet. Tryk F10 et par gange. Vælg systemconfigutration
med piletasterne. Marker cpu 4 function, og deaktiver den. Du kan altid aktivere den igennår du vil.

Skulle dette mod forventning ikke løse problemet, eller har du andre spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig igen.

Med venlig hilsen

Inge
HP Teknisk support

Det var alt sammen meget godt.. Sagen var desværre blot den, at "tricket" ikke virkede. Jeg skrev derpå endnu en mail, hvor jeg pænt spurgte om jeg og fik flg. svar:

Hej Jonas

Tak for dit svar.

Hvis de indgreb ikke hjalp kan jeg ikke gøre noget. Det er systemets opbygning, og det er ikke til at ændre på. Jeg beklager at jeg ikke kan hjælpe dig yderligere.

Med venlig hilsen

Inge
HP Teknisk support

Ergo - skidtet er lavet til at larme (måske det holder skadedyr væk?). Ærgeligt, da jeg lige er blevet så glad for den, men kan altså ikke holde det ud. Vil meget gerne høre fra jer andre, hvad i evt gør\har gjort for at få rettet problemet! For rettes skal det.

MVH Jonas
Avatar billede vwnet Nybegynder
09. september 2007 - 09:58 #15
Det er bare påfaldende at der især er denne model, dv6415, der er problemer med!
Ved ikke om det kan skyldes at der i denne sidder en Intel processor, og i de fleste af deres andre modellen, en AMD!?

Synes det lyder som en søforklaring som HP medarbejderen kommer med der! Hvorfor har andre ikke fået samme forklaring da de kontaktede dem med samme problem på samme model!?
Og har MEGET svært ved at tro at den hyletone kan bestå deres kvalitetstest, lyden er på ingen måde acceptabel, det kan ikke passe at de ikke ved slutbrugerne vil sige det samme!
Avatar billede martinhodk Nybegynder
09. september 2007 - 11:13 #16
har lige købt en dv6000 i netto med samme problem - er der nogen her som har haft held med at få pengene igen på den baggrund?
Avatar billede mutella Nybegynder
09. september 2007 - 13:22 #17
Jeg fulgte jrollbs link og stenede lidt rundt, man kan til dels afhjælpe problemet ved at ændre powerschemes..
Jeg ændrede min fra powersaving, til laptop
lyden er nu sjælden, og acceptabel i niveau. MEN jeg synes stadig det er vanvittigt at man kan lave en pc der direkte er ubehagelig at sidde ved.
Avatar billede martinhodk Nybegynder
10. september 2007 - 21:31 #18
bruger du vista og er det under "strømstyring" du ændre dette? hos mig fortsætter lyden lige meget hvilken indstilling jeg vælger. jeg kan kun vælge mellem strømbesparelse og høj ydeevne. der er også en brugerdefineret udgave men lige meget hvad jeg vælger sker der ingen forandring
Avatar billede mutella Nybegynder
10. september 2007 - 23:04 #19
Jeg er på xp
Det er i control panel -> power options -> power schemes

jrollbs -> læg lige et svar, da du trods alt subsequent ledte til løsning (lapning) af problemet
Avatar billede martinhodk Nybegynder
10. september 2007 - 23:37 #20
jeg har fulgt hps råd om at deaktivere cpu 4 i biosen (hvad det end betyder) - lyden er holdt op. Det bilder jeg i hvert fald mig selv ind - i hvert fald øverdøver min egen tinitus lyden, hvis den er der svagt.
Avatar billede jrollbs Nybegynder
11. september 2007 - 00:28 #21
Hej igen.

Som nogle af jer har prøvet, har jeg ligeså ændret "cpu4"-funktionen i BIOS. Og ganske vist virker dette umiddelbart fint nok. Men efter min mening også kun umiddelbart. For jovist, lyden er blevet lavere og "viser" sig sjældnere, men den er der stadig, hvilket martinhodk pointerer ER helt uacceptabelt!

Jeg har ikke prøvet at køre XP på den og har heller ikke tænkt mig at prøve mig frem, selvom man godt kunne fristes - jeg synes bare, at splinternyt isenkram skal være i orden; især fra et velrennomeret firma som HP..

Derfor vil jeg inden for den nærmeste fremtid (selvom jeg er blevet RIGTIG glad for min bærbar, hvis det ikke var for den uudholdelige hyletone) se, om jeg ikke kan få byttet\repareret\returneret min computer; (det kan da ikke passe, alle vores computere skal larme sådan?!)

Det er rigtig bittert at skulle have sin computer på værksted 1-2 måneder indtil man får svar, men sådan er systemet, og det er hvad man må forvente, desværre..

Jeg håber, andre vil følge op på tråden, hvis de får et "gennembrud" i sagen; jeg skal nok poste nyheder på vedkommende min "sag", når sådanne kommer.

MVH Jonas
Avatar billede mutella Nybegynder
11. september 2007 - 09:37 #22
Det skal lige siges, at min løsning med power settings ikke afhjalp problemet, det har blot ændret sig til hvad jrollbs beskriver
Avatar billede mutella Nybegynder
16. september 2007 - 16:05 #23
jrollbs, smid lige et svar
Avatar billede mutella Nybegynder
04. oktober 2007 - 09:24 #24
jrollbs, læg et svar, ellers går point til vwnet
Avatar billede jrollbs Nybegynder
04. oktober 2007 - 13:07 #25
Ved ikke lige, hvad jeg skal svare på, da jeg ikke er kommet tættere på en løsning af problemet og ikke har fået taget mig sammen til at indlevere computeren.. Desværre.. Men skal hente den originale emballage her i weekenden, og regner med at indlevere den i løbet af mandag, så må vi se, hvad de siger til det..

Andre, der har været mere effektive end mig selv?:)
Avatar billede jrollbs Nybegynder
04. oktober 2007 - 13:14 #26
... Og ahaa! Har først nu forstået det med point - oprettede kun en profil her for at diskutere netop dette emne, så havde slet ikke sat mig ind i pointsystemet. Men kan da kun sige tak til dem, der har givet mig point..

Mutella: Hvis du har flere spørgsmål, så stil dem endelig, selvom jeg ikke tror, jeg har så meget mere at byde ind med på stående fod.
Avatar billede mutella Nybegynder
07. oktober 2007 - 10:50 #27
jrollbs, du skal, ved siden af tekstfeltet, sætte "hak" udfra der hvor der står ´svar´. ellers kan jeg ikke give dig point.
Avatar billede jrollbs Nybegynder
08. oktober 2007 - 13:03 #28
Alletiders - men kunne stadig godt tænke mig at vide, om andre er kommet videre?
Avatar billede mutella Nybegynder
08. oktober 2007 - 16:10 #29
Jeg har som sagt delvist fået løst mit, men nu giver jeg op, og køber en mac.. (også til dels fordi den har ca 5 gange så lang batterilevetid) :)