Avatar billede skumle Nybegynder
23. august 2007 - 14:31 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Åbne meget stor tekst fil med tekst editor

Hejsa

Jeg har en meget stor tekst fil ca. 75 Gig, eksport fra en en DB tabel, som jeg skal have åbnet, med hvilken editor kan jeg åbne denne? Har prøvet med VI, men den vil ikke være med...
Alternativt hvordan kan jeg lave et udtræk/kopi af eksempelvis de 100 øverste linier i filen?
/Bjarne
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 14:49 #1
Hvilket format er den eksporteret til?
En database er jo gerne flere tabeller?
Hvis du har fået en til at gøre det for dig kan du jo bare bede dem eksportere de første 100 linier fra en specifik tabel.
Avatar billede skumle Nybegynder
23. august 2007 - 15:02 #2
Filen er i Tekst format
/Bjarne
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 15:04 #3
mener du .txt?
Avatar billede skumle Nybegynder
23. august 2007 - 15:11 #4
Filen er i Tekstformet, eksport fra en Oracle DB
/Bjarne
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 15:23 #5
tekst format er et vidt begreb.
det kan være .cvs, .txt, .rtf, .doc og mange andre.

Har du selv eksporteret den?
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
23. august 2007 - 15:28 #6
Normalt vil jeg tro at det er eksporteret til .csv (komma separeret)

Denne kan du så åbne i f.eks. excel.

Men hvis du ikke selv har lavet eksport, vil jeg som sagt bare bede dem der gjort det om kun at eksportere de første 100 linier fra en specifik tabel.
Avatar billede ranglen Nybegynder
23. august 2007 - 15:57 #7
Prøv med head kommandoen

head -n 100 filnavn >nyfil.txt

http://www.ss64.com/bash/head.html
Avatar billede skumle Nybegynder
23. august 2007 - 16:55 #8
Hej Igen...
Ranglen:
Post lige et tomt svar så du kan få dine point
Elvstine:
Jeg arbejder i et Unix miljø, så vidt jeg ved kan Excel ikke umiddelbart køre under Unix, og tekstfiler hedder for det meste ikke .txt.
/Bjarne
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2007 - 01:35 #9
Jeg tror heller ikke at Excel ville kunne åbne en 75 GB CSV fil på Windows !
Avatar billede bingo789 Nybegynder
07. september 2007 - 17:54 #10
Du får brug for en computer med seriøs meget memory, hvis du har tænkt dig at åbne alle 75GB på en gang :)
Avatar billede skumle Nybegynder
06. maj 2008 - 08:53 #11
Jeg Lukker spørgsmålet